Sidor

fredag 2 mars 2018

Vilket vinterland!

Alltså vilken lycka, att få till en sån här riktigt vintervecka här ute!
Det händer inte så ofta.
Jag fick frågan på jobbet om vi skulle ut och åka skidor och jag konstaterar att vi inga har! För, vi brukar ju inte ha såhär mycket snö.
Men det är helt galet härligt!
Det känns ju som att vi är uppe i Norrland, förutom att det är rätt platt...

Igår vaknade jag rätt tidigt och gick upp. När jag väl vaknar av mig själv, då ska jag gå upp. Ligger jag kvar blir jag så seg...
Jag åt frukost i lugn och ro och väckte sen hela familjen med buller och bång.
Strax efter 9 var vi på coop för att handla! :-)
Maken som var lite lätt stressad över att komma iväg, för det snöade rätt duktigt, utbrast "det är ju bara vi och personalen här!"
Jo, klockan är 9:15 konstaterade jag. :-) Han hade liksom missat att vi var vakna så tidigt...

Det snöade som sagt men var fina vägar. Nu hade man ju hunnit skotta på alla stora vägar, men det gick långsamt, för att folk bevisligen fattat att man ska både hålla avstånd och hastighet!
Vi kunde se att det varit lite bökigt på stora vägen ut, för det var bara vänster fil som var "skavd".
Man kunde tydligt se att det stått flera kilometer med långtradare bokstavligen parkerade på motorvägen dagen innan. Det var lite galna filmer folk la upp kvällen innan.

Och det här... alltså. Det är ju narnia! :-) Så vackert. När man åker genom den här skogen, över en liten backe och sen brer havet ut sig... Magiskt.

Det var rejält med snö här ute och vi körde bilen ända till trappan för att inte behöva bära i knädjup snö.
Svårt att se här, men det är liksom vitt hela vägen och man ser inte ens bilspåren! :-)
Men det är ju så vackert när det är alldeles orört. Allt ligger som vitt fluff..

Vi packade upp lite, drog igång en brasa och åt lunch, sen gick det inte att stoppa maken längre! :-)
Äntligen fick han pröva plogen!
Och det är ju grymt effektivt att bara haka på den och sen skotta utan problem. Vips var ju hela gården skottad, vilket ju tagit timmar för hand.
Så, bor man här ute, så behöver man ha en helt klart!
Han gick lite lätt bananas och skottade inte bar hos oss utan delar av vägen och hos flera grannar.
Man vill liksom inte göra spår i detta fantastiska gräddfluff.. plus att det är ganska tungt att pulsa runt i snö nästan till knäna. :-)

 På dagen när man är ute och är i rörelse tycker jag inte att det är så kallt. Men vi är ju klädda som små michelingubbar!
Men, på kvällen igår var det kyligt och så vackert! Det blir ju ett blåaktigt sken, när det skymmer och snön är så vit.

Jag älskar våra nya lampor!

Förra helgen gjorde vi ju islyktor som vi tände igår kväll.

Det är ju lätt fixat och blir vackert.
Dock har jag inte riktigt rätt skålar att göra i, jag måste tänka på det när jag slänger saker, att spara lite som går att använda och som man inte behöver vara rädd om..
Det är ju inte bara vattnet som fryser utan även skålarna och det är lätt att de går sönder eller spricker.

Igår kväll ville jag bara inte gå in. Månen lyste så stort och allt bara glittrade. Och det är alldeles tyst.
Man hör bara knarret under fötterna när man går i snön.
Det är nästan religiöst! :-)


I morse vaknade jag tidigt, igen, men la mig för att sova lite till.. Jojo... Klockan 9 vaknade jag av att maken pratade i telefonen.
En granne som skulle till jobbet i morse hade missat var vägrenen gick och hade fastnat med bilen.
Så med lite frukost i magen åkte han för att hjälpa till att dra upp den.
Det är spännande här ute! :-)

Jag har klippt ner pelargonerna och tagit sticklingar som jag hoppas får nya rötter.
Nu lär det ta en stund innan vi har vårvindar, så jag borde hinna få till fler sticklingar innan det är dags att sätta ut dem.

Idag har solen bara tittat fram korta stunder, men när den väl gör, värmer den!
Som jag längtar till att man kan sätta sig mot en vägg och sola näsan. Runt påsk funkar det! :-)

Det är synd att bilderna inte riktigt gör rättvisa hur snön glittrar, havet glittrar och solen tittar fram.
Magiskt!

 Och det är fascinerande hur svanar, tja fåglar generellt, klarar av att paddla runt här bland isflaken!
Det måste ju vara otroligt kallt.

 Vi grillade korv till lunch och det är alltid så gott. Att äta ute, när man grillat över öppen eld är liksom lite godare än att göra mat inne.
Och nu har jag fått in snitsen på att elda ute även när det är kallt. Det är mycket svårare att få fjutt på eld när det är minusrader ute.
Mums.
Maken åkte iväg för att hämta upp stora sonen som kom ut för att få lite lantluft och passade på att köpa lite mer fågelmat.
Nu är det svårt för de små att hitta mat när det är så mycket snö, så jag matar dom när vi är här.
Jag har hängt ut mängder med talgbollar och hängt upp frömatare och små korgar med fröer.
I morse hade vi rätt många små som käkade så jag hoppas att dom fattar att det finns mat här.

Det är inte bara fåglarna jag matar utan även mina egna barn. :-) Stora dottern och hennes kille kom även dom på middag.
Det är så skönt att kunna skämma bort dem lite. Att de inte behöva greja med mat när dom kommer hem efter en vecka full av jobb och plugg.
Ingen av dem hade ju ätit någon större lunch idag tex.
Så mysigt att ha dem här.

Jag har en plan att messa dem i morgon att det även finns frukost. :-)
Men nu ska jag sova. Det känns att man fått mycket frisk luft senaste dagarna..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar