Sidor

lördag 10 mars 2018

Mat, mat och mera mat!

Dagarna går så fort, veckan bara drog förbi.
När jag tittar på bilderna från veckan så är det jättemycket mat! :-)

I måndags testade vi ett nytt indiskt ställe som var riktigt bra. Jag åt sizlar. Mums.

När vi drev firmorna för evigheter sen, åkte vi ofta till ett indiskt ställe och åt. Det är lite lustigt att tänka på det, nu. Det är så länge sedan och samtidigt inte.
Det är som att det var ett helt annat liv.
Tänk om vi vetat då, vad vi vet nu. Tänk om vi hade förstått då.. Men sånt är livet. :-)

Dagarna har rullat på fort och man känner att solen värmer, trots att det både snöat och varit kallt.
Det har snöat lite varje dag den här veckan. Och det är liksom inte kul längre...
Det töar på dagarna och fryser på nätterna vilket göra att gångvägar och parkeringar ser ut såhär.
Moddigt som fasen.
Helt omöjligt att gå med kundvagn! Det var inte skönt att storhandla och sen försöka komma sig till bilen efteråt.
Suck!
Mitt "godis" har varit slut rätt länge så jag köpte på mig ditten och datten och vevade ihop lite blandade nötter och mandel och lite torkad frukt. Blandade med smält mörk choklad och cocossmör.
Kyler hela och skär i mindre bitar.
Perfekt att ha till kaffet eller när jag blir sugen på något. Väldigt lite socker men högoktanigt förstås med alla nötter.
Så det blir inga stora bitar.

Det går jättebra att låta bli sockret faktiskt. Bättre än väntat! Men något "gott" vill jag ändå ha.

I veckan var vi iväg på ett möte och jag hittade världens sötaste vespa! Tänk att susa iväg till jobbet med den här på sommaren med en blommig klänning fladdrande! :-D

Jag ser så fram emot att inte behöva ha bilen snart. Nu har jag den för att vi åker på så många besök dessa veckor och barnen behöver lämnas och hämtas när det är snöigt och kallt.
Men, snart går det att cykla igen. Som vi längtar till det alla!
Lilleman, han har plötsligt blivit så snabb på morgonen, så han kan sova mycket längre än tidigare.
Plötsligt händer det!
När nya skolan är byggd, då får dom ju en kvart att gå och då kommer jag att börja lämna dem på morgnarna så snart dom sitter och äter frulle.
Det går fort nu! :-)
Härligt!
Jag träffade en person idag som frågade mig "du, den där räkmackan, hur hittar man den??"..
Dom har haft en lång jobbig period på flera sätt och det ger sig liksom inte. Det kommer bara nya problem hela tiden.
Nu hade barnen utöver det varit sjuka i tre veckor i sträck. Dom bara byter av varandra med nya sjukdomar. Han var helt sänkt.
Och då tänker jag verkligen "gud så skönt", vi är ur det värsta förskolesjukorna.
Barn under 6 år är ju mer sjuka än friska.
Ysch.

I torsdag var jag delansvarig för sektionsfikat! Veckans bästa stund. :-) Då träffas vi över lite gofika, vilket är lite "heligt" eftersom att vi träffas så sällan, trots att många av oss faktiskt sitter i samma rum. :-)
Idag gjorde vi vofflor!
Mums!
Massor med frukt, glass och grädde!

 Vi är ju några stycken, så vi hade tre lagg, varav min var dubbel som vi körde samtidigt.
Folk som hade möten i rummen bredvid eller gick i trappan tittade in och sniffade i luften !:-)

Lite malliga var vi för det kom tre "besökare" från en annan sektion som var med på ett möte  med våra kollegor och dom bara "wow, äter ni alltid såhär?"... :-D

Och lite så är det. Många tycker att vi har ett "smutt" jobb där vi bara minglar runt, äter gott och knappt jobbar.
Lite så kan det ju se ut, utifrån. Men, vi har också fått en massa kred denna vecka. Att man tror att vi är många fler än vi är, för att vi gör så mycket.
Man kan lätt säga att det står inte still just nu. Det är full fart och vi är ett bra gäng som får mycket uträttat. Jäklars vad det går.
Och sånt kan vara provocerande, har jag förstått..
Men, jag hade ett möte i början av veckan som var mycket trevligt. Mycket bra feedback som var roligt att höra.
Veckan har också varit lite lätt turbulent. Man kan bli så matt ibland. När folk inte förstår. När det blir tokigt och när man bara får härdsmälta. Vid ett tillfälle stod jag med min chef och en kollega och hon utbrast "Men ÄR det verkligen bara vi som förstår det här??" :-D

I fredags hade vi just en sådan där "smutt" dag, som folk tycker..
Sen att det jobbats på helt galet innan, det ser man inte! Nåja, den här gången var jag inte inblandad innan utan jobbade på plats.
Det är ett helt nybyggt hus som är såå vackert!! Jag var där tidigt och kunde gå runt och bara insupa ljuset och känslan.
Här "bor" KTH och röda korsets utbildningar. Tänk att plugga i den här miljön! Wow!

 Sen träffade jag en person som jobbar som It stöd till eleverna och han berättade om massor med saker som inte funkar, för att det är ett nybyggt hus och så är det ju alltid.

Vi bjöd på en diger frukost och sen samlades alla för att lyssna på panelsamtal, dragningar, gruppdiskussioner osv.
Mycket intressant!
Dagen flöt på och det enda problemet vi hade var en dörr som var jättejobbig!
Folk kommer ju och går vid sådana här möten. Det ringer, man behöver på toa osv. Men dörren till rummet lät som fasen när man öppnade den!
Som ett swischande ljud och den gick upp låååångsamt och stängdes lååångsamt! "shwisssshhhhhh"...
Så vi ställde upp den.
Och när dörrarna var öppna, då hördes ju allt som hände utanför. Städmaskiner, skratt, klack klapper osv.
I slutet av dagen havererade den, så att den stod öppen, men gick igen till hälften med detta svischande för att sen öppnas igen med samma ljud!
Så, det slutade med att jag fick stå och hålla upp den som en dörrstopp! :-)

Personligen hade jag lite andra utmaningar. Nybakade bullar!!
Men jag åt ingen. Däremot fick jag med mig en påse hem, som jag la i frysen åt barnen.

 Dagen gick bra och både mat och dryck räckte till alla. Det är ju alltid spännande vid sådana här träffar.
Folk anmäler sig och tackar ja till lunch, sen dyker dom inte upp och tänker "det är ju bara jag". Problemet är att "bara jag" tänker 25 personer till.
Och så står man där med massor med mat över.

Nåja, det var jättekul att "jobba" med maken igen (Han höll en presentation och ingick i en panel.) och träffa både kollegor från andra kommuner och lite annat löst folk.
Vissa personer är galnare än andra, så vi garvar alltid så att man gråter.
Sen blir det lite kul ibland, när vissa kollegor, som bara ser mig på kontoret och inte direkt vet något om min bakgrund, vad vi pysslat med tidigare eller vad vi pysslar med utanför jobbet, eller förstår hur mycket folk vi träffar varje dag i yrket, är med på liknande händelser.
Man ser hur det rör sig i tankeverksamheten när vissa personer kommer fram, kramas och tackar för senast.
Det var tom så att en person skickade en "springare" som frågade mig hur vissa saker hörde ihop. *hehe*
Jaja, kul hade vi.

När vi jobbat klart, fiskade jag upp barnen och körde dem till farmor. Hon hade velat ha dem på lovet, men var lite sen på bollen, så vi hade redan planer.
Men nu lämnade jag dem och sen åkte maken och jag på bio och såg Solsidan, som vi velat se så länge men det har inte blivit.
Eftersom vi fick så sjukt mycket mat under dagen, var vi inte sugna på middag, utan det blev lite snacks på bion.
 Däremot, svängde vi in på butiken "paradiset" som låg bredvid. Vilken butik!
Allt är ekologiskt i butiken.
Så mycket gott. Mumma!!
Så vi köpte med oss lite ost, skinka, jordbuggar och naturgodis och åkte hem.
Inte dumt att lägga sig i sängen med denna bricka och ett glas rött! Mmmm...

 Ju äldre barnen blir, så blir det ju mer sånt här!
Det är det bästa vi vet! Mat.
Att äta gott tillsammans är en av våra hobbys. Och upplevelser förstås.
Vi köpte också med oss lite gott kaffe hem. Det ÄR skillnad på kaffe och kaffe, helt klart.
Och att göra kaffe på bönor är ju härligt.

Nu, efter frukost, ska jag städa av huset lite snabbt.
Sen ska vi passa på att fixa lite ärenden innan vi hämtar upp barnen.
Minime har åkt med sin faster och en kusin på genrep för Mello. Fatta DEN lyckan!
Sen ska hon iväg på kalas på kvällen och vi ska ha stora sonen och sambon på middag.
En middag som just nu inte finns i kylen utan i butiken.

Så, här kan jag ju inte hänga. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar