Sidor

fredag 5 januari 2018

Projektstart.

Så är första jobbveckan över. Och det har faktiskt, varit både kul och skönt!
Det har hänt roliga saker, trots att veckan varit kort. Och det har varit skönt att få saker gjorda, planerade och ordnade.
Jag har hunnit tänka. Och förbereda saker som ska ut nästa vecka. Det blir mer synd om dem som kommer tillbaks på måndag och får ett mail ifrån mig med massa info! :-D
Sen bär jag fortfarande med mig det fina samtal jag hade med min chef. Bekräftelse är aldrig fel. :-)
Och just känslan av att jag är på rätt väg och att saker jag gör, som jag inte riktigt tänker på, gör livet lättare för andra.
Sen har jag själv känt, att min devis "jag brinner för att göra skillnad för varje människa jag möter" inte gått så bra senaste året.
Jag har känt att jag missat saker jag borde ha sett och fattat, som har gått förbi. Jag kan komma på att jag glömt att höra med en person hur vissa saker gått och hur den mår.

Men - enligt chefen, så har hon fått till sig från flera kollegor, att man upplever att jag är den som ser varje människa. Så det var kul.

Det är samtidigt det som är lite tungt nu. För vi har blivit 30 personer fler på vår avdelning senaste halvåret och är nu över 100 personer.
Innan sommaren visste jag vem alla var, var alla hette och var dom satt. Förutom en avdelning som sitter i andra delen av huset. Där har jag noll koll.
Men ändå.
Jag hade liksom lite koll. :-) (De yngre brukar kalla mig "mamma" och en tjej jag gick kurs med sa att det märks att jag har många barn, för det blir så naturligt att luta sig mot mig. :-) )
Nu är vi så många att jag inte längre har koll.
Förut när högsta chefen satte in näsan till mig och frågar "hur mår avdelningen", då visste jag det.
Nu gör jag det inte och det skaver, men nu är vi för många för att det ska kännas familjärt.

Men - det är inte mitt ansvar, men jag gillar att ha lite koll på hur människor mår.

Den här veckan har dock kontoret varit nästan tomt. På tisdagen var vi väl ett 20- tal, onsdag något färre. Torsdag gick jag ett varv på morgonen och undrade om jag var helt solokvist, men jag hittade en kollega på souterrängvåningen. :-) Idag lyckades vi skrapa ihop 7 stycken som fikade på morgonen.
Jag fick bryta mig in i detta rum....

 ..för att sno godisburken! :-D
Snopen jag blev när jag smet ner för att plocka på mig lite och rummet var låst och mörkt!
Panik!
Min nyckel passar inte till den våningen, men som tur var, öppnas en av dörrarna längre bort med kod och där funkade mitt kort! Yey!
 Det flesta gick hem tidigt idag. Vi trodde att det var halvdag i och med att lördagen är röd, men det visade sig att den förhandlats bort.
Men jag jobbade till lunch och kompade sedan ut med timmar jag skrapade ihop innan jul

Jag var i akut behov av nya BH:er. Det blir ju ofta så att jag köper ett gäng nya samtidigt. Sen tar de ju slut samtidigt också.
Bara senaste veckorna har byglarna gått på flera och flera tappat hakar i ryggen.
Men nu så. Jag hittade tre riktigt sköna på Kapp Ahl och sen två på Lindex, som hade rea på massor.
Eftersom att jag är "lite lätt" framtung, måste jag vara noga med vilka jag väljer och det är tidskrävande att hitta det som sitter bra.
Jag måste liksom "ladda" lite för att orka köpa nya. :-)

Nu är jag rustad igen.
Sen gick jag för att se om det fanns en tid för klippning och som tur var funkade det!
Jag stod och svor över håreländet i morse. Nu har det fått växa rätt vilt och hängde en bra bit ner på ryggen och var rätt slitet.
Om jag duschar på kvällen och sen flätar håret, så är det fortfarande lika blött på morgonen.
Torkar det, så ser det ut som swinto på morgonen. Orka.
Minime klippte sig rejält när hon var hos sin farmor som är frissa. Hon har också haft hår långt ner på ryggen som trasslat enormt senaste veckorna och vi har bokstavligen slitit hennes hår på morgnarna.
Hemskt.
Men, nu klippte hon axellångt och det blev så fint!
Och jag blev så sugen på att göra det samma, så det gjorde jag! :-)

Nu blev hela håret samma längd som luggen var och luggen lite kortare, men det är nästan lika långt hela nu.
Frissan frågade flera gånger "du vet att det blir jättemycket kortare nu va?"
Jadå, klipp bara tyckte jag.
Sen när hon mätte ut första klippet tvekade hon och sa "nu klipper jag!" :-)
Kort!
Och så skönt! Hon både klippte upp och ur så det blev flera kilo lättare.
Nu har vi nästan samma frisyr!
Skönt!
Nu behöver jag inte klippa mig förrän efter sommaren igen! :-)

Eftersom att jag kom hem rätt tidigt, påbörjade jag mitt 2018 projekt. Städa ur huset från grunden.
Det är skönt att göra, men jag måste samtidigt påminna mig själv om att det här kommer att ta tid.
Jag vill ju se resultat pronto!

Idag började jag med det viktigaste, mina garderober.
Allt plockades ut, från strumpor till jobbkläder. Nu har jag bara sånt jag kan ha. Det är bara larvigt att ha kläder som inte går på. OM jag skärper mig och tränar mer och äter bättre så slimmar jag till mig lite och kläderna jag har sitter skönare.
Men - jag kommer troligen aldrig mer i en 38. Då får jag banne mig kämpa. Så dessa (inte så många) rök.
Sen rensade jag ur allt som inte är träningskläder, jobbkläder eller myskläder.
Allt annat åker nu i två stora sopsäckar till landet, där jag ska ha det som "vardagskläder" och trädgårdskläder.
Det blir perfa.
Så skönt att ha lite luft i garderoben nu! Jag ska renas ännu lite mer, men just nu är jag nöjd.
Jag rensade också lådan i mitt sängbord och hittade typ tusen hårnålar och 500 tofsar plus lite annat smått och gott.
Det är en låda som stört mig länge men som jag inte orkat ta tag i.

Jag är sugen på att ta köket i morgon eller vardagsrummet.
Problemet är att när jag nu röjer i ett rum, så blir garaget och hallen fullt av påsar och skräp.
Som alltid. När man röjer på ett ställe blir det rörigt på ett annat. Så jag borde åka och slänga grovsopor också.
Men det är ändå skönt att ha kommit igång. Tanken är att alla skåp, lådor och garderober ska vara städade och fina när det blir vår.

Vi åker inte till landet i helgen, vilket är lite skönt. När det bara regnar, är det så blött och tråkigt. Och smutsigt.
Sen är båda maken och barnen lite småhängiga. Lika bra att hålla oss hemma.
Vi får se vad vi hittar på.

Nu får det gärna komma lite snö! Man blir ju galen om det ska regna nu hela vägen fram till våren?
Vi kommer att mögla bort.
Usch.
Jag vill åka pulka!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar