Sidor

fredag 19 januari 2018

En dag i taget...

Fredag!
Härligt. Men, veckan har gått så fort, så när vi satte oss på fika i morse, kändes det som måndag. Som att veckan börjat på nytt. :-)
Men det är fredag. Jag har haft en ganska lugn dag, som slutade häftigt, med nya bekantskaper och kunskaper.
Vilka livsöden det finns!

Nåja, igår var jag ju lite ledsen. Idag mer arg och beslutsam.
Nog jag har fått...:-)

Jag grävde fram alla mina GI kokböcker och läste igenom lite igår.
Det här är ju inget nytt. Jag kan det. Jag vet precis vad som inte ska ätas och vad som är bra.
När jag fött Minime, 08 så gick jag direkt över till GI kost och när jag började jobba en dag i veckan när hon var 1,5, då klev jag i en kostym storlek 38.
Så...
Gi är min grej. Inget socker och nästan inga kolhydrater. Och är det kolhydrater, så blir det fullkorn och utan vetemjöl.

Sen ställde jag klockan och la fram träningskläderna.
Jag ville sätta en tid, när jag inte hade en stressig morgon. Men jag vaknade faktiskt till ett par gånger och tänkte "hur fasen ska jag orka upp".
Men, 05:45 ställde jag ner fötterna i golvet och klockan 6:00 stod jag på bandet.
I 28 minuter gick jag sen i lite motlut, men jag tog det lugnt och lyssnade på morgonradio.

 Sen, dusch och smink och då var klockan 7.
Jag väckte barnen, Klädde på mig, åt frukost och var på jobbet klockan 8. Pigg och glad!
Så, nu har jag testat att jag tom kan träna klockan 6 de morgnar jag måste skjutsa barn till skolan! Najs!
Det märks att dom är större nu och att det går fortare på morgnarna.
Idag lämnade maken, så jag bara åkte.
Men, jag blir så förbannad på mig själv, för det är ju så skönt! Att svettas, duscha och sen åka fräsch till jobbet.
Det känns hela dagen sen!
Så, nu finns det inget att skylla på alls. Varje dag blir det gymmet minst 30 minuter.
Det ska bara göras, som att borsta tänderna.
Vad är inte så viktigt bara det görs, så att jag får in rutinen.
Men huvudfokuset nu är maten och att undvika sockret, det blir en sk "cold turkey". Inte lönt att vare sig fasa ut eller fasa in.
Nolltolerans.

Det var riktigt mysigt på jobbet idag! Solen lös från "baksidan" på huset men rätt in i ett fönster i huset bredvid där vi sitter, så solen sken liksom in.
Helt fantastiskt!
Direkt kände man vårvibbar..
 Jag har bestämt att sluta köpa mat på jobbet. Vi kan köpa från en sk. automat med lite olika maträtter, men det är till 90% pasta. Och det går inte.
Det finns några rätter med bulgur och soppa och det får bli akutmaten.
Men helst ska det undvikas.
Jag måste lägga upp ett matlager helt enkelt så att jag kan välja nyttigare mat.
Idag blev det grovt bröd och varma koppen. Funkade fint.

På väg hem, köpte jag pockebow som är sååå gott! Och rätt nyttigt ändå, det är som sushi men i en skål.
Och mätt blev jag.

Lilleman har legat hemma idag och hade ont i magen i morse, men nu mår han mycket bättre.
Skönt.
Vi åker inte till landet i helgen, utan det blir hemmaliv med pyssel. Ganska skönt det med att hinna i kapp med tvätt och plock.
Är alla på benen ska vi iväg och fira makens farmor, killarna i familjen vill på bio och om det blir av åker nog jag och Minime på en egen biosväng.
Stora sonen och jag är sugna på att åka pulka, vi får se om vi får till det.
Jag, ska börja morgnarna med att träna!
En dag i taget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar