Sidor

måndag 25 december 2017

Pyjamasdag enligt alla traditioner!

Så har lugnet verkligen lagt sig.
Nästan löjligt.

Julafton vaknade vi ganska tidigt. Jag ville vara uppe i tid för att liksom slippa stressa runt.
Stora dottern var redan vaken och Lilleman!
Minime hade kvällen innan ställt fram lite godis och kakor och skrivit ett brev till tomten. Han slog vad med henne om att ingen skulle svara på brevet och hade vaknat jättetidigt för att smyga ner och se och skriva något.
Men tji fick han! Han trodde nämligen att han somnade efter mig kvällen innan, vilket han inte gjorde... *heheh*
Så när han kommer ner, då hade "någon" ätit av kakorna och svara på brevet minsann! Och ingen kände igen handstilen heller!
(Det är svårt att skriva med vänster, kan jag meddela! :-) )
Det var frukostens samtal...
Himlen var helt fantastisk!
 Vi tog det lilla lugna, fixade i ordning oss och klädde på oss.
Sen satte vi oss och i lugn och ro hade klappöppning. Stora sonen med sambo skulle komma klockan 12 så vi smygöppnade lite innan och hade lite kvar när dom dök upp.
Det ser galet mycket ut, men vi är ju ändå 7 personer.

 Maken lyckas ju alltid. Han är såå grym på presenter generellt, till alla.
Jag har svårare med honom.... kan man säga. :-)
Den här koftan är bara ljuvlig! Går att ha till allt och i stället för kavaj tom i business sammanhang.

 Böcker, som alltid. Och en rolig, som handlar om drömresor, där vi ska läsa och bestämma i vilken ordning vi ska resa, så småningom...
 Och alltid lite bling! :-) Jag älskar bling!
Jag använder alla mina smycken, faktiskt.. Och byter ofta.
 Lite "grr" i livet också! :-) En mysdress till landet...

 Det roliga i år, var att Lilleman önskat sig kläder! Och han blev såå glad när han fick en snygg skjorta och en flanellpyjamas.
Han hade önskat sig en kostym till jul och jag köpte skjorta, kavaj, väst och slips. Han var toksnygg och så stolt över att han var lika fin som pappa och storebror.
Nu är det ju så pass att de synkar innan, färg på slips osv! :-)
(Tyvärr var inte stora dotterns kille med denna jul, det hade varit kanonsnyggt med alla fyra killarna i slips! )
Minime, hade önskat en julgransklänning till jul, vilket hon fick när hon fyllde år av en granne på landet.
Och den drog hon på sig. Dock, hade hon sett en klänning när vi var ute på span tidigare som hon bara föll för sådär som man kan. "Åhhh, mamma titta...så fin! Den vill jag ha!" Hon höll i den och och jag bara "oj, nej den är jättedyr! Vi ser på mellandagsrean om vi kan köpa den till nyår"...
Sen åkte vi hem och jag beställde den på nätet! :-)

Hennes min när hon öppnade paketet var obetalbar! Hon skrek rätt ut! "Klänningen mamma!!! jag fick den!!
Sen åkte julgranen av och klänningen på! :-) Och så fin hon var!
Mörkt blå, med guldstjärnor och en massa tyll i kjolen.
Efter att vi öppnat alla paket och alla hunnit titta igenom och prova lite, åt vi lite lätt lunch innan vi packade in oss i två bilar och åkte till svågern och svägerskan.
På plats var redan lite folk och strax efter oss kom det fler. Vi var 19 personer, trots att några fattades.
 Vi åt gott och efter en stund dök tomten upp även där!
Och lite fundersamma blev barnen. Det var nämligen med två killar, pojkvänner till svägerskans systrar.
Och mitt i att tomten skulle dyka upp blev det lite rörigt. En av dem skulle jobba och åkte iväg. En hund skulle rastas och flera gick med honom och kom tillbaks i lite omgångar, plus att det skulle rökas och allt möjligt.
(Roligast var att man såg att det gick ett par tomtar in och ut ifrån grannhusen och plötsligt, så dök han upp även hos oss.)
Minime som inte har full koll på tjejernas pojkvänner, tittar runt och såg pappa och farbror.
Och hon visste att svägerskans pappa som brukar tomta, är i Thailand.
Då blev det fundersamt.
När tomten gått dök ju sen en pojkvän upp med hunden i släptåg... Så vem var tomte??
*hehe*
Det blir ju rätt roligt, även när dom blir större att tomta, just för att dom inte alltid vet vem det är som tomtar.

Barnen, som varit vakna sen rätt tidigt och förstås varit lite spända, kroknade ganska fort alla. Även vi vuxna var trötta!
Stora sonen med sambo hade varit på frukost hos hennes föräldrar ganska tidigt, så även dom var trötta.
Vi hade en färja att passa och kände när klockan var 20 att vi ville hinna med den som gick 20:30 så vi tackade för oss och pep iväg hem.
Halt som fasen var det, efter att det regnat och sen frös på så vick skrapa rutorna på bilarna men hann ändå med färjan.
Stora sonen åkte hem till sig och vi sjönk ner bland alla öppnade presenter som vi ju bara åkt ifrån. :-)

Barnen ville ju kika igenom sina grejer, men jag fick dem ändå att krypa i säng efter en stund, för det märktes att dom var trötta.
Själv kröp jag i säng med nya boken. Jag kände att det var lite synd att vi skulle åka till landet idag, för det är just juldagen jag är så förtjust i!
Att gå i pyjamas hela dagen och äta rester. :-)

Precis när vi lagt oss säger maken "usch, jag mår inge bra". Sen satt han på toan stor del av natten!
Mycket märkligt, för ingen av oss andra har mått minsta dåligt.
Det måste ha varit något han åt på julbordet. Det krävs ju så lite. Det kan vara en dålig räka eller en dålig sillbit. Mer behövs ju inte.
Han somnade så småningom och har mått bra idag.
Jag, har dock sovit med ett öga (öra) öppet, för när någon mår mindre bra, då räknar jag kallt med att även någon annan ska må dåligt.
Men alla sov som små grisar.

Dock, åkte vi ingenstans idag. vilket var skönt!
Vi har gått i pyjamas, hela dagen, som sig bör. (Förutom stora dottern, som snofsade till sig och åkte på nytt firande med pojkvännen)
Vi har byggt lego och ätit rester. Som sig bör! :-)

Jag fick en mjölkvisp, som jag saknat hur länge som helst och drack kaffe med uppvispad mjölk. Mums!

 Lilleman har byggt lego i timmar...

 Jag hjälpte Minime att bygga första lite meckigare delen av hennes bygge, sen fick jag myror i hela kroppen (det är pillrigt!!) och satt mig för att betala räkningar i stället och hon fortsatte själv.

Så skönt dag!
Morgondagen blir det lite mer fart på, då vi har bjudit in grannarna på landet till julmys på kvällen!
Men, det är bara att packa ihop oss, pipa iväg, handla lite på vägen ut och sen svänga ihop lite tilltugg och se glada ut på kvällen! :-)
Tur att alla är lättsamma där ute!
Det ska bli så skönt att åka dit även om vädret är sisådär. Det regnar! Va!?
Men ändå. Det har hänt lite grejer där som vi inte ens sett än!

Så, det blir en vecka där ute. Jag är sugen på att pyssla lite fint. Men, jag vet ju att det är 100% lera där fortfarande och det är ingen snö som döljer heller.
Men, ett hus är 99% klart och där ska jag börja fundera på inredning. Sy om lite gardiner och leta fram lite mattor osv.
Vi behöver inte köpa en enda pinal, utan fyller bara på från husen vi redan har, som är tvärfulla. :-)
Det är mitt mål, att inreda de två nya gästhusen, utan att köpa något nytt alls.
Vi kanske måste köpa ny säng, men allt annat ska gå att fixa utan inköp.

Nåja, nu blir det fem dagar där ute och sen återvänder vi till Nyårsfirandet.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar