Sidor

fredag 29 december 2017

Korta dagar.

Dagarna är verkligen korta här ute!
Vi, är inte direkt morgonpigga, såhär en vecka in på lovet. Vaknar när det är dags för lunch.
När jag diskade undan lite, tittade solen fram mellan träden.
Najs!
Jag brukar ju sätta mig på den trappan, i solen, på sommaren och ta min första kaffe för dagen.
 Nu tänkte jag snabba mig på och gå ut för att hinna se solen. Dock dröjde det en stund, för att jag kände mig lite tvungen att röja av inne. Och se, då var solen bort när jag kom ut!

Nåja, vi klädde på oss och travade över till en granne, som håller på och spränger på sin tomt.
Alla killar i grannskapet vill vara med när det säger "kabom". :-)

Stora dotterns kille bor på samma tomt, så vi passade på att heja på dem också.
Hon får lära sig att både klyva ved och barka stora stockar numer. Han är en hejare på att göra vackra saker i trä och hon är ju både kreativ och duktig på att måla och rita, så jag hoppas att dom kan hitta ett sätt att både tillverka och få ut saker han gör.

Det skulle var kul om dom blir kvar på området på lång sikt, för när vi då flyttar ut blir vi nästan grannar. :-)
Inte dumt!
Nästan hela den tomten är en skogstomt, vilket kan var lite svår om man gillar trädgård, en jag gillar den.
Det går att göra massor med fina saker, vilket de också gör.
Lite märkligt är det ju att vara ute i skogen, sista dagarna på året och det är grönt!
 Blött, så blött, överallt.
 Jag som har bra med fantasi, ser hur små troll bor här och bygger hus och bon! :-)
Om jag hade en sån del i min trädgård, då skulle jag köpa mängder med små troll och bygga en by. :-)
Kanske jag kan fixa en sån hos oss också med lite kreativitet.

 Solen orkar inte upp över trädtopparna nu.
 Man kan inte annat än gravar när man går runt i området. Antalet fyrhjulingar har typ fördubblats senaste året.
Ingen orkar gå längre.
Men det är bra arbetsfordon helt klart. :-)
 Det är lite tungt nu, att tomten ser ut som den gör. Elände helt enkelt.
Här, ska den slipers som ligger ovanpå till vänster, läggas ut framför trädet, fram till lampan.
Det gör att man nu inte längre kan klippa det lilla gräs som vuxit där.
Så, här ska det fyllas upp med jord och planteras lite härliga marktäckare och annat i vår...

 Resten av tomten ser ut såhär.
Man skulle kunna gråta. Eller bara konstatera att det kan bara bli bättre...

Killen som varit här och gjort markarbetet hatar tomten. :-) Den var mycket jobbigare än vi trott.
Mer lera och mer vatten än någon trott.
Lite konstigt är det dock att tänka att det för bara 3 månader stod ett hus här!

Igår kväll var jag lite deppig över att allt bara är lera och att vi är så smutsiga så det är inte klokt.
På trappan står det en hel rad med skor och stövlar som är så leriga att man inte ens ser färgen på dem! :-)
Så, jag grävde fram mina gamla hederliga trädgårsböcker och listade vad jag behöver uppdatera till våren.
Det blir mycket nävor och andra perenner.
Massor med marktäckande, gröna perenner och gräs. Nu ska jag inte köpa mer som blommar och klättrar utan jobba med utfyllnad, för att få det lummigt och grönt.

När vi var ute i skogen idag kunde jag inte hålla mig utan plockad med lite mossa.
Det doftar ju så gott och är så snyggt att fylla ut krukor med.

 Jag tog en promenad ner till havet och hann precis fota solnedgången innan det blev mörkt.
Klockan 16 är det becksvart!
Men ändå så mysigt!
Det är en annan lunk här ute. Det går inte att förklara, men det här är mera mig.
Det som jag försökt jobba bort och jobba emot i massor med år. Så fyller man 40 och plötsligt bara slog det mig.
Var jag ska vara och hur jag ska leva.
Jag kan liksom känna känslan, doften och lukten, av när vi packar ihop oss och flyttar från radhuset.
För att bara bo här.
Som jag längtar. Även fast det blir längre pendling till jobbet för mig, så gör det inget.
Men som sagt, så snart barnen är hyfsat stora och klarar sig, då bor jag här på sommarhalvåret.

I morgon är det dags att återvända till stan. Men det känns ändå bra just för att det är nyår.
Och sen är det jobbdags, vilket också känns bra, för jag vill ha dessa dagar att få ordning inför att allt drar igång på riktigt.
Och jag ska städa bort julen och rensa mina garderober!
Det är fullt kaos nu och dom ska röjas ur.

Det blir bra.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar