Sidor

fredag 1 december 2017

Äntligen!

Nu känner jag mig otroligt i fas.
Ibland är jag så effektiv att jag blir imponerad av mig själv! :-)

Jag är nu klar med julklapparna, så att det bara är lite lullull kvar till det två små. Sånt som man råkar springa på eller kläder. Det behöver dom alltid.
Minme tycker dessutom att det är kul. Lilleman inte så mycket :-)

Igår tittade jag igenom allt jag fixat hittills och la i lite högar för att få översyn och jag konstaterar att det fyra vuxna är klara!
Tjopp! En grej är kvar, som jag skickat stora dottern på att fixa. Men i övrigt. Done!

Jag hade tandis efter lunch idag och passade på att springa in på en butik innan för att fixa det sista.
Och till en annan för att fixa frimärken.
Det är lätt hänt annars att de papper som ska i för bygganmälan blir liggande pga att man aldrig har frimärken.
Men nu så.
Sen tandis. Inga hål och allt såg fint ut. Najs.
Sen direkt för att tanka bilen och sen hämta barn.

Hem, packa bilen och sen till centrum igen, för att klippa Lilleman. Han var rätt långhårig nu och får själv tuppjuck när han ser ut som ett troll.
Han har så sjukt tjockt hår.
Han blev jättefin!
 Sen gick vi vägg i vägg och åt middag. En tidig sådan, men det var skönt att hinna innan allt folk och kunna åka till landet med mätta magar.
Det blev en riktigt mysig stund.

Sen drog vi ut på landet.
Det regnade och var inte mycket till syn. Vi åkte motorvägen nu av den orsaken.
Halvvägs ut, började det snöa!
Det virvlade snö så att man knappt såg mer en någon meter framför en. Usch!
Man vill inte att det ska komma ut ett rådjur eller en älg när man inte ser något.

Väl framme var det ju bara att dra igång en brasa. Det var +1 grad, men kändes betydligt kallare.

Och idag, följde de stora stjärnorna med! :-)
Snyggt blev det.
Jag har även köpt en ljusslinga till som jag ska sätta upp någonstans. Få se var jag kan hitta ström.

Nu vill man ha allt ljus man kan få.
Nästa vecka kommer elektrikern och drar ström till friggeboden och två nya lampstolpar som vi ska ha.
Det kommer att göra det både ljusare och mysigare.
Synd bara att vi inte kommer att hinna ut mer nu innan jullovet.


När jag var iväg och köpte klappar häromdagen, hittade jag ett tillskott till vår julby vi alltid bygger upp.
Ett tåg! :-)
Jättesött.
Jag hittade också ett nytt hus, men det får Minime i julklapp.
Det är så kul att bygga upp den där lilla byn och lägga till något varje år. Det jag har glömt dock är att köpa nya små ljusslingor som går på batterier. Det är så mysigt när man får husen att lysa.

Vi har två pepparkakshus att bygga och jag har även hittat en pepparkakskyrka!
Jag hoppas att den är hel. Annars få jag klistra.
Sakta men säkert kommer julkänslan tassande.
Veckan som kommer innehåller så mycket annat så jag hinner nog inte så mycket julgrejs. Men sen lugnar det ner sig betydligt och det två sista veckorna innan jul kommer jag att kunna gå all in.

Oj vad jag skulle vilja bo här jämt nu. Jag pyntar ju lite här också, men inte som i radhuset.
Egentligen skulle jag ju vilja bo i ett stort hus, med ett stort bondkök där man fick plats 30 pers!
Tänk att kunna ha glöggkväll eller julmiddag.
Jag ser verkligen fram emot det, när alla fyra barn är stora och har familjer och vi får bjuda hem alla på middag.
Ha traditioner som dom kommer ihåg ända ner till minsta barnbarn.
Lite så är det ju redan.
Vi träffas ju alltid när maken fyller år och då blir det ju lite glögg och peppisar.
Sen har stora dottern under alla år, kommit hem till oss kvällen innan julafton och sovit kvar.
(Dom firar med sin pappa helgen innan)
Två dagar innan tar vi in granen och nu när det små är så pass stora att dom inte tror på tomten, lägger vi även in julklapparna under granen då.
Tidigare har jag ju varit uppe natten innan för att lägga fram allt.
När dom var mindre, fixade jag även granen, så dom gick och la sig utan speciellt mycket pynt och vaknade till gran och fullpyntat hus. :-)
Det var mysigt.
Men, som sagt, nu är dom med och pyntar.
Kvällen innan gör jag skinka och så gör vi julgodis och dricker must och glögg samtidigt som vi tittar på uppesittarkväll.
På Julaftons morgon sover vi så länge vi kan. Sen äter vi brunsch, med skinka, köttbullar och rödbetssallad. MUMS.
Och kaffe med kanelsmak.
Sen, öppnar vi klapparna. Förra året var stora sonen och sambon hos oss på frukosten och klappöppningen.
I år, kommer dom på eftermiddagen, så vi får se om vi väntar med klappöppningen tills dess, eller om dom öppnar sina när dom kommer.

Det brukar vara skönt att barnen hinner njuta lite av klapparna innan det är dags att fixa till sig och åka bort.
I år blir det till svågern med familj, för att dom har små barn och det inte är så lätt att förflytta sig.
Dom har också nytt och stort hus med stora ytor att umgås på.
Det blir mysigt.
Juldagen går vi hela dagen i pyjamas och bara är.

Det är otroligt skönt att vara inne i december! Det är massa kul som händer framöver och bara 4 veckor kvar, tills det vänder och blir ljusare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar