Sidor

måndag 30 oktober 2017

Rivet var det här!

Ojojoj. Mörbultad delux!
Det är rätt tufft att riva hus! Jösses.

I början av helgen tog jag och Lilleman rätt på så många stenar vi kunde från gamla skorstenen.
Vad vi ska göra av dem vet jag inte, men det känns synd att inte spara dem.
Något blir det..någon gång..:-)
 Sen började ju rivandet i lördags....
Vi gick loss med kofot och hammare, jag, maken och en granne.
Rätt snabbt insåg vi att det skulle ta galet lång tid med tanke på hur mycket vi fick loss på ett par timmar.
 Markkillen tittade förbi och frågade om han ändå inte skulle ge sig på huset med grävmaskinen?
(Han har frågat säkert 100 gånger om han inte bara får sätta skopan i taket och dra omkull huset eller om han fick elda upp det?? :-))

Sagt och gjort, han drog omkull huset när vi plockat bort det mesta som gick för hand.
Sen såg tomten ut som att man släppt en bomb!
 Containern fylls med brännbart och allt annat plockas i olika påsar, för att köra till SRV.
Man kan konstatera att det finns otroliga mängder isoleringsull i olika former i ett hus!
Som jag har packat ull! Som sticks och klias! Usch!
Det sätter sig precis överallt så man blir tokig till slut.

Det blir rätt snabbt mörkt här ute, så redan vid 17 är det bara att ge upp, då ser man ingenting. Det blåste även full storm och en och annan snöflinga seglade till marken.
Det var riktigt skönt att gå in och tända brasa. Vinden rev verkligen i huset och när Lilleman öppnade en vädringslucka utbrast han "mamma! Det luktar snö!" och det gjorde det!

Vi längtar till snö alla i år!:-)
När killarna körde sista vändan såg det ut som att UFO:n landat!
 Vi var rätt möra när vi kröp till säng igår! För att inte prata om i morse! Man är ju inte helt van att jobba med kroppen så pass tungt.

I morse vaknade jag av makens telefon, som han glömt att stänga av larmet på. Men, det var bara att gå upp, det var ju ändå måndag.

Lilleman vaknade och satte sig på andra sidan av bordet. Jag försökte beta av lite mail, men han babblade och babblade så jag hade svårt att koncentrerar mig! :-)

 Men, jag fick ändå ett par rätt effektiva timmar, där jag hann beta av lite grejer och förbereda lite som ska hända nästa vecka.
Sen har jag en ganska stor grej jag borde ha gjort, men då måste jag ha dubbla skärmar.
Det går inte att klippa och klistra ur två olika dokument till ett nytt med bara en skärm.
Till slut har man ingen aning om vad man pysslar med, så det måste vänta. Jag har i alla fall bestämt vad som ska skrivas.

Det blev inte en lång dag, utan jag körde ett par timmar på förmiddagen och sen ett par timmar på eftermiddagen och en lång lunch mitt på dagen.
Det är ju lite svårt att inte vara med ute, där det händer grejer! :-)

Maken fortsatte att hiva rivningsgrejer till rätt ställen. En stund kändes det som att det aldrig skulle ta slut!

Vår markkille fortsatte med uppfarten och det blir så snyggt! Bort med gammalt grus, på med ny duk, massa ny jord för att fylla upp och nya slipers!
Det blir så städat! Troligen hinner han lägga på nya gruset i morgon.
 Vi hade ju inte alls tänkt göra den här uppfarten i år, men nu råkade det bli så och det blir bra!
När den här delen blir klar, kommer jag att stå här och bara njuta och ställa mig med ryggen mot anda delen av tomten, som nu ser ut som...ja att det varit krig!

Vi kan ju konstatera att vi båda underskattat vilket jobb det är att riva ett helt hus, men fasen vad härligt att det äntligen är gjort!

Bara det att man nu plötsligt ser vägen som går förbi den delen av tomten och att jag nu kan se pergolan!
Att kunna tända lyktor ute vid vägen och faktiskt se dem är ju underbart! :-)

När vi knatade runt bland allt bråte idag, kunde vi inte låta bli att stega ut var växthuset ska stå sen.
Jäklar vad bra det blir!
Nu ser man verkligen hur stor tomten är, när husen står i utkanten i stället för mitt på tomten.

Så, dagen har bestått av både jobb..och jobb! :-)
Men nu ska det bli skönt att faktiskt åka till jobbet i två dagar och vila främst vaderna!
Det är inte skönt att gå runt i stora tunga stövlar (som man inte kan trampa spik i) hela dagarna.

I morgon blir det utbildning, dag 1 av två. Jag slet med min outofoffice idag, för jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva.. Nu blir det två dagar utbildning, sen två dagars semester och sen två dagars konferens och en mässa direkt på det.
Jag kan ju inte rabbla hela det i svaret. :-) Så, det blir att byta meddelade varannan dag! Galet.
Men det ska bli skoj, alltihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar