Sidor

torsdag 19 oktober 2017

Mörker och ljus!

Mörker.
Detta mörker. Nu är det här.
I tisdags var det ju löjligt och på den nivån att det skrevs om det i medier. Men, det var ju några extra tjocka moln och lite annat som gjorde att det var otroligt mörkt ända fram till 10 rycket!
Lite läskigt faktiskt.
Jag klev in på jobbet strax efter 8 och då hade jag och barnen tittat på klockan en extra gång, för att se att vi inte var vakna en timme för tidigt.
Sen när jag varit på kontoret en stund, blev det ännu mörkare! Som att någon släckte lampan.
Jag gick förbi receptionen och där stod flera och tittade ut och undrade vad som hänt. Det var ett jätte läskigt mörker..

Igår var det betydligt roligare!
Solen sken och alla vackra träd nästan lyste! Dock var det ganska kallt.
Jag gick till fots idag, då jag började dagen med en halvdagskurs en stenkast hemifrån. Sen gick jag till kontoret och efter en stund till ett möte en bit bort.
 Solen var varm, men man märkte ju att i skuggan är det ändå höst.

 Så jag har skrapat ihop 14000 steg idag! Utan att ha tränat. Det är inte dumt! :-)

Sen fick jag några steg av att städa huset också. Jag kom hem hyfsat tidigt och barnen var akut hungriga så det blev tidig middag.
Just onsdagar slutar båda 16 så dom är som utsvultna vargar när dom kommer hem.
Det innebar att det blev en snabb middag som åts lika snabbt och då passade det bra att riva av lite städning och nya lakan i alla sängar.
Det är så skönt att få nybäddat! :-)

Nu när vi inte är här på helgerna knappt längre, gäller det att hinna allt som ska hinnas med på veckodagarna.
Lillemans ändrade träningsdagar är jag inte glad över. :-( Det blir bara fel.
Men nu har han själv valt att inte träna onsdagar, då det blir för stressigt. Han har exakt 30 minuter på sig att sluta skolan, bli upphämtad, äta lite,  hoppa i träningskläder och stå klar i sparringringen.
Det blir inte bra.
Så nu hoppas jag att han får ändra dagar lite, annars blir det bara en gång i veckan.

I morse hade jag bestämt att träna och hängt fram kläderna bara att hoppa i. MEN - jag försov mig och vaknade 30 senare än jag tänkt.
Men - i stället för att bara strunta i det, så tränade jag 20 minuter! Och jag är så nöjd med det!
Att jag inte hoppade, utan tränade den lilla stund jag hade.
Det är dit jag försöker komma.

Sen fick jag en liten chock när jag tittade ut! Frost på taken!
Och nollan på mätaren. Brrrr..
Men det var fantastisk fint väder! Solsken och den där höga klara luften... Underbart!
Jag hade ett möte klockan 10 och kände inte för att åka till kontoret innan utan åkte dit där mötet var och valde det mysigaste hörnet! :-D
Det gör sååå mycket att kunna byta ställe att sitta på. 
En god kaffe och sen kör man! :-)

Jag fick höra av en kollega som jobbar på en helt annan sektion för ett tag sen att de fått en ny policy, så alla måste vara på kontoret under kontorstid. Punkt.
Tidigare har dom haft samma flexibilitet som vi och dom sitter jättetrångt, så nu var dom inte glada.
Det är jättekonstigt och jag frågade vår chef om hon hört något om nya direktiv, vilket hon inte gjort.
Men, vi var otroligt överens om att det blir problem om det kommer sådana direktiv, så att vi _måste_ sitta på vår plats.
Då dör kreativiteten och effektiviteten.
Och lite konstigt är det eftersom ytterligare en annan sektion har valt att ha aktivitetsbaserad arbetsplats och nu kör ett pilotprojekt som man sen funderar på att införa för hela arbetsplatsen.
Det går ju liksom lite stick i stäv det...
Många hos oss vill inte ha aktivitetsbaserat, men för mig skulle det inte spela någon roll.
Jag måste inte ha ett rum eller en specifik plats.
Jag behöver ha en hurts, där jag kan ha mina grejer. Jag behöver ibland ha dubbla skärmar.
Men kan jag sitta så då och då är det inget problem att jag sitter i en soffa eller på ett café eller hemma till och med under andra tider.
Det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig!

Veckan har gått löjligt fort.
Maken var ju på landet ett par dagar så jag var gräsänka. Det är lite skönt ibland faktiskt. :-)
Jag har ju ett behov av att vara lite ensam ibland.
Inte så länge, men en stund.
Det behovet har alltid varit stort. Jag trodde aldrig när jag var ung,  att jag skulle ha fyra barn. Ett kanske.
Så, nu när jag alltid har folk omkring mig och alltid har fullt upp, då kan det vara guld att bara vara själv.
Det förstår inte maken alls, som hatar att vara själv. :-)
Att jag ibland bara går iväg och sitter på bryggan en stund ensam är ganska främmande i hans värld.
Men det är inget illa ment av mig att vilja vara lite själv. I tystnad.
Så att kunna lägga sig på tvären i sängen, med öppna persienner är ganska skönt ibland.
Han har även varit iväg på kvällsmöten både igår och idag, så nu börjar barnen ruttna och undra om han flyttat hemifrån! :-D
Stackare! Det blir ju sådär ibland.

Han har fått massor gjort på landet vilket är skönt! Bland annat hittat 21 getingbon i gamla huset!
Och man har redan rivit en hel del, men nu väntar vi på container som kommer på höstlovet.
Men det går framåt i rekordfart!
Så najs!
Nu ska jag påbörja pappersarbetet på attefallet och växthuset nu också.
Stora dottern är ju där hela veckan och jag är avundsjuk så jag kan gå av!
Men, i morgon piper vi ju ut.

Den här veckan har vi även lyckats bra med läxorna. Redan i måndags tvingade jag båda att sätta sig vid köksbordet och köra läxor så länge dom bara orkade.
Dom har egentligen inte läxor, utan ska göra klart sånt man av någon anledning inte hunnit med på lektionstid.
Men, båda har matte som ska göras hemma, som helt enkelt är innötning. Det måste nötas och nötas så att det blir som rinnande vatten.
Det som är kul nu i den här skolan, är ju att dom gör det på sina paddor, som man kan "släcka" sina uppgiftsboxar vilket blir väldigt visuellt och man ser direkt om det blev rätt eller fel och man får "pengar" för genomförda uppdrag.
Så mycket bättre än att sitta med penna och papper. Främst för oss föräldrar att rätta!
Nu får dom rätt eller fel direkt. Så bra.

Lilleman som lätt känner sig stressad när han har saker som ligger ogjorda har själv känt att det var jättebra att jobba undan i början av veckan så att han hela tiden är i kapp.
Skönt när dom blir så stora att dom förstår konsekvenser och det blir mindre tjat.

Så jag kan bara summera den här veckan som väldigt bra.
Det mesta är under kontroll... Vilket man ju inte ska säga högt, för då lär det väl ramla in något skit som ska tas om hand! :-D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar