Sidor

onsdag 11 oktober 2017

Men äntligen!

Äntligen! Vi har fått rivningslov av det gamla huset.
Det har tagit nästan ett halvt år. Det "ska" ta sisdådär 6 veckor!
Men skitsamma, nu får vi börja riva.

Vi har ju folk på plats som har byggt en liten friggebod och dragit ström på lite andra ställen än där den är nu.
Det har varit lite märkliga dragningar, där gamla huset och "garaget" suttit ihop. Jättekonstigt.
Så för att ens kunna riva, så har elektriker behövt vara på plats och koppla om och det har grävts ner nya elledningar, till lampor osv.
Nu ska vi ha två lampstolpar vid båda infarterna, vilket kommer att göra livet lite ljusare.
Man har också behövt gräva upp avlopp och vatten, för att stänga till och förbereda för flytt av dem.
River man innan man gjort det, då blir det liksom lite läckage! :-)
Så, mycket är förberett för rivning.
Nu måste vi fota huset en sista gång (jag skickade in foton redan när vi sökte rivningslov) av fasaden och även av huset inuti och skicka in.
Det är ju ett smart sätt att se till att man inte börjar riva i förväg innan man har startbesked...

Men, det är så najs att äntligen vara såhär långt. Nu är vi halvvägs i vårt projekt!
Grannarna har 4 veckor på sig att överklaga rivningen, vilket dom inte kommer att göra. Det vet jag till 100% eftersom att alla de närmsta grannarna har frågat om dom får vara med och riva! :-)

Sen, när det är klart, då skickar jag in bygganmälan på ett Attefallshus och bygglov på ett 20 kvm stort växthus.
Vi hade tänkt vänta med det, men, vi inser att gräsmattan far rätt illa av det vi pysslar med nu och kommer att se ännu värre ut när vi väl rivit och haft container på plats som hämtats med lastbil osv, Så, det är lika bra att vi kör på, så när vi väl är klara har gräsmattan en chans att repa sig och vi kan så nytt osv.
Plus, att vi ju behöver göra en del markarbete där gamla huset stått. Vi kommer att behöva fylla igen gropen där gamla huset stått och då kan vi lika gärna be markarbetarna att platta ut det så att vi kan ställa ett växthus på en bit av den marken.
Det var faktiskt ett beslut vi tog idag, att vi kör vidare utan uppehåll.
Varför vänta? Det är dyrare att göra ett uppehåll och behöva ta dit både mark och byggare igen en gång till än att köra när dom är på plats.
Sen vet vi ju att när våren kommer, då får dom mer jobb, för då ska alla bygga ut sina altaner! :-)
Nu får vi ju räkna med att det tar ytterligare ett halvår för att få de andra byggnaderna godkända...
Så, har jag alla papper klara och skickar in dem i början av december, då har vi med lite tur loven i vår hand framåt juni. (jag räknar kallt med kompletteringar på det vi ska göra framöver, absolut på växthuset.)
Så, idag är jag glad!!

Jobbveckan har varit ok hittills. Några "härdar" som alltid. Panik som ska lösas, men det gör ju ofta det. Löser sig.
Jag sitter ofta med musik i öronen och ibland får jag skärpa mig för att inte sjunga högt!


Jag fick även en ny almanacka skickad till mig ifrån facket.
Tänk, att det snart är 2018!
Det är ju lite sjukt i vår värld, för just nu jobbar vi rätt mycket med planer för 2018.
Finslipning och prioritering. Vi jobbar oftast med innevarande år under vårterminen och en bit in på hösten. Sen drar vi igång med året efter.
Det är så tydliga processer och cykler. Det är nog därför tiden går så otroligt fort!
Jag har också precis dragit igång planerna för tre stora projekt under våren.

Så det är ju liksom ändå inte så märkligt att tänka 2018...

Igår var vi ju iväg på en halvdagskonferens på mynchenbryggeriet. En helt ok dag. Vissa saker bra och vissa saker mindre bra. Som det brukar vara.
Det ÄR svårt att engagera över 300 personer på en plats.

 Det var otroligt vacker utsikt. Lite grått, men dock. :-)

 Vi fick klippa och klistra lite, vilket var skoj! :-)

Jag stannade kvar på lite mingel efteråt, men man är ju lite för gammal för att hänga på ungdomarna ut sen.
Mitt i veckan pallar man inte riktigt.
Och nu märker man att det är mörkt rätt fort, men det var mysigt att gå igenom vår vackra park här i närheten.

 Skönt att hinna hem och pussa på barnen innan dom somnade.

Min plan idag var att träna på morgonen. Jag ställde klockan på 5:30 och snozade en liten stund, men gick faktiskt upp sen och var på väg ner i gymmet. Men, eftersom att vi travade runt i stan rätt långt igår och jag inte direkt hade gympadojor på fötterna, så hade jag känningar i mitt knä.
Jag är livrädd för att få ont igen, nu när jag varit så bra så länge!
Så, jag stretchade i stället ut rumpmuskler och ben och gjorde lite yoga. Men jag var fett besviken!
Jag åkte tidigt till jobbet och när jag klev in vid 7:30 var jag jättesur över att jag inte hade träningskänslan i kroppen.
Så, i morgon, då jävlar!
Då behöver jag inte vara på kontoret så tidigt, så då kan jag träna utan att känna mig stressad.
Just löpband funkar bra, för där står jag max 35 minuter. Helst 25, men kör motlut.

Det skulle vara så skönt om jag fick in det som en morgonrutin. Så är det gjort sen.
Vissa kvällar försvinner med läxor och annat som ska göras...
Jag måste bara få in det. Punkt.
(Jag "måste" inte träna...jag väljer det! :-) )

Men himlen i morse var magisk! Så vackert!
Tänk, om man fick vakna till denna himmel...på landet! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar