Sidor

söndag 10 september 2017

Blommor och höstförberedelser.

Det här är en helg som borde varit tre dagar. :-)
Man vill hinna så mycket kul.

I fredags hoppade jag igång Låna & Läs. Jag hade nästan glömt bort det! Först längtar jag till 1 september och sen missar jag att det gått flera dagar! :-)

Första boken lånad. Men den får vänta lite, för jag läser just nu Bjönstad. Och den är bra, men kräver en del tankeverksamhet för det händer så mycket med alla individer, så jag läser den ovanligt sakta.
Samtidigt så bär jag runt den överallt för att läsa en sida då och då.

Stora dotter dök upp lagom till middagen. Fredagstacos! :-)
Maken och jag drog på bio. Det är alldeles för sällan vi gör saker bara han och jag. Behovet finns ju, men samtidigt så blir det inte av.
När barnen är större är det så lätt att göra kul saker med dem i stället. Men nu tog vi oss i kragen.
Efter att man gått på VIP bio är det jättesvårt att gå på vanlig bio! Det är så najs att kunna peta upp fötterna och sitta bekvämt.
Igår var jag iväg på en trädgårdskurs om perennerer.

Stället var fantastiskt. Vildvuxet men ändå fint.

Omgivningarna var otroligt mysiga med många olika planteringar. Man blir ju helt såld!

Vi satt inne ett par timmar på förmiddagen och gick igenom grunderna. Jättebra!
Mycket har jag gjort rätt, men jag fick också lära mig mycket nytt och fick tips som är bra.

Sen gick vi ut, med en karta och listor på blommor som var planterade i olika rabatter och sen pratade vi om alla. Hur dom växte, var dom trivdes och vad som gått fel.

Vid första anblicken tycket jag att rabatterna var jättefina och perfekta, men sen när vi gick igenom dem insåg man ju att mycket gått galet och de såg inte alls ut som tänkt! :-)

Det var en sak jag fick med mig av han som höll i kursen. Man kan förbereda bra, göra som man ska, mäta, räkna och plantera rätt.
Sen - gör blommorna precis som dom vill ändå och trädgården utvecklas i egen takt.
Men det är ju det jag gillar.
Visst är det härligt med perfekta trädgårdar där allt är välskött och vackert. Men, jag gillar ändå bäst när det är lite vildvuxet och man ser att man haft en tanke och verkligen jobbar med trädgården, men den ser ut att leva ett helt eget liv.
Det är nog därför jag hittills satt så många revande och klättrande perenner, för att dom inte går att tukta på samma sätt som andra växter.

Planteringarna var fantastiskt vackra och vi gick ju bara runt och suckade..


Sen är det lite speciellt att gå runt och kika på blommor med folk som är lika intresserade som en själv.
Det "oades" och "aahades" överallt i gruppen och man ser ju hur det går igång i huvudet på alla!

Det roligaste var att när vi summerade dagen sa han som höll i kursen: "Nu får ni INTE åka och köpa perenner! Ni måste åka hem, smälta det här och tänka. Sen ska ni planera, mäta och tänka igen. Göra en karta över trädgården eller rabatten och tänka igen. SEN får ni köpa perenner och då är det våren 2018!" :-)
Och så rätt han har!
Jag hade ju velat åka rakt ut till landet och börja gräva. :-)

Nu ska jag i stället fundera över vintern.

Jag hann precis hem och hoppa i lite finare kläder och så drog vi iväg på en liten kräftskiva.
Det är ett kompisgäng som hållit ihop massor med år, men som träffas mer sällan efter att alla fått en drös barn och ska få ihop livet med barnen, jobben, studierna, bostadsbyggandet och flyttandet...
Typ.
Men igår fick vi ihop det och alla barn lekte och röjde. Lilleman ville inte, för han är ett par år äldre än alla andra, så han fick stanna hemma.
Jag tror att de rörigaste åren nu är över så att vi kan träffas oftare framöver.

Nåja, jag drack inget. Det är inte värt kalorierna. :-)
Och det blev lite rökta räkor, lite paj och ett par kräftor. Och en liten bit cheesecake.
Så middagen blev "bra" ändå.
Det är ju alltid en utmaning när man är bortbjuden.

Idag gjorde jag världens godaste lunch till mig och maken.
Jag har snöat in på chevreost! Ost, valnötter och balsamvinäger. Åh, mums!

 Sen skulle Lilleman på kalas.
Det var en hel del avstängningar idag pga ett cykellopp, så det gällde att åka rätt väg!
Vi kom fram precis när man hävde avstängningarna...

Vi droppade av honom och så åkte vi till närmsta centrum.
Och nu är de ju kanonhärligt att bara kunna strosa runt och sen sätta sig och ta en kaffe i lugn och ro.
Minime festade loss på en daimtårta, som jag smakade två skedar av.
Maken och jag drack smaksatt kaffe i stället.

 Sen strosade vi lite i butiker.
Minime hittade mössa och vantar, vilket verkligen behövs på morgnarna nu.
 Och hon har fått tydlig order om att hålla redan på vantarna! Oftast har vi bara en av varje efter ett par veckor. :-(
Och till hennes stora lycka, fick hon ett par höst/vinterstövlar. Hon är lika tokig i stövlar som mig! :-)
Jag har flera par som nästan ramlar sönder och som jag inte förmår mig att slänga....

De här är fodrade och riktigt snygga. (Hon har hållit i ett par ridstövlar i en butik på landet och jag har bara vägrat...)
Dealen blev att hon fick dem om hon gick med på att köpa jeans som gick att peta ner i skaften..
Hon hatar vanliga jeans och bara vägrar vilket jag kan förstå. Dom sitter åt, skaver osv.
Men hon kan inte gå runt i tights hela vintern, så nu gick hon med på att köpa ett par jeans med jättemycket stretch och tjocka strumpor. Så, nu är det jeans eller tjocka strumpor under tights/ shorts/kjol.
Jag förstår hennes intresse för kläder, absolut och hon är ofta otroligt snyggt klädd, men det måste även vara varmt och gå att leka i.
Inte helt lätt.

Jag hittade en väska som jag bara _vill_ ha! En don&donna datorväska.
Så snygg! Finns även i svart.
Den är ganska stor inuti, med tre fack, så man kan ha datorn i den plus allt annat jag vill ha.
Datorväska är inte lätt.
Jag fick en jättefin av maken i julklapp och den ÄR bra, men där får jag bara in datorn, telefonerna och kanske en mapp.
Inget annat.
Nu när vi ska sitta mer flexibelt kommer jag att behöva ha med mig lite grejer och då blir det alltid en dataväska med jobb och en handväska med privata saker.
I den här tror jag att allt skulle få plats.

Så, nu har jag dealat med mig själv och lovat att när jag gått ner så att jag bara har 5kg kvar till min målvikt (Min perfekta vikt ligger ännu 5 kilo lägre, men det tror jag inte är möjligt utan en enorm kamp, så jag nöjer mig med 5kg mer..) då ska jag köpa den här till mig! :-)

Jag har 5 kilo kvar till dess och jag inser att jag nu måste börja träna igen.
Maten går bra nu, verkligen och jag äter otroligt lite godis och socker mot i somras. Det känns överallt och märks på kläderna, men inte på vågen.
Så, nu måste jag börja träna lite kondition och förbränning, så är det bara.
Men jag är jättenöjd med hur det gått hittills.
Nu måste jag bara hålla i det. Varje dag.
Det har varit en kul helg, och nu kommer en spännande vecka som avslutas med att vi drar till landet.
Det kommer att vara ett dammåln efter oss när vi piper iväg! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar