Sidor

måndag 21 augusti 2017

Så är vi igång.

Så.  Då är vi igång!
Det var pirriga barn som gjorde sig klara i morse.
Igår kväll var Lilleman jätteorolig över att inte kunna somna. Han oroar sig ofta för det och vi får köra lite yoga och annat.
Men, igår gick det bra. Han hade varit vaken länge på lördagskvällen och vaknat rätt tidigt, så han var trött.
Sen la sig maken med honom och läste en ny bok och sen låg han och läste illustrerad vetenskap! :-)
Sen, när jag kikade in så sov han. Så skönt. Om han stissar upp sig runt sömnen så somnar han ju ännu sämre.
Minime var lite stissigare, men somnade också till slut.

Jag hade ställt klockan på 45 minuter innan deras, för att få min lilla stund på morgonen, men se det gick inte.
Minime vaknade en timme innan hon behövde. *suck*
Men hon var pigg och glad och tjattrade på. Hon såg verkligen fram emot att börja skolan. :-)
Lilleman vaknade också rätt pigg och lite förvånad över att han sovit.

Vi hade oceaner av tid och hann med en god frukost och lite kaffe. :-)

 Dom var otroligt pirriga och tjattriga så till slut, cyklade vi iväg, tidigare än tänkt och vi kom fram en halvtimme innan skolstarten. (skolstartsfesten)
Jag hade planerat att stanna och vara med, men båda barnen tyckte att jag kunde åka till jobbet.
Minime träffade på en hög med andra små, tjattrande kompisar och Lilleman försvann en våning upp och vinkade till mig.
Jag behövdes alltså inte. :-)
Så jag susade till jobbet. Det känns så skönt. Dom är stora nu.

Dagen har gått åt till att sätta in min nya kollega i alla rutiner, hitta alla dokument och hitta runt i huset.
Stackare, det är korvstoppning nu.
Men det känns bra. Jag kommer att få avlastning som jag inte hade räknat med denna höst.
Inte så att jag "slipper" uppgifter, men jag kommer att kunna få input och ha någon att bolla grejer med på ett nytt sätt.
Det är bra.
Den blir nog inte en sån hysterisk höst som vi trodde i våras, utan det har löst sig bra.
Skönt.

När jag kom hem var barnen hemma och hade ätit lite mellis. Så najs.
Efter middagen tog vi en prommis och kikade på området där deras nya skola byggs. Det blir så bra!
Dom får otroligt nära, när den väl är klar.

Sen, var det borsta tänder och vipp i säng.
Det blir korta kvällar nu när allt är igång, men ändå skönt att gå ut en sväng för att få luft, så länge det är ljust och varmt.

Idag drog jag som sagt igång lite nya regler, mest för mig själv.
Jag har funderat länge och noga. Vad behöver förändras och vad ska jag prioritera.
Det jag nu prioriterar bort är skärmtid.
Det blir lätt för mycket, för oss alla. Men jag måste börja med mig.
På morgnarna "får" jag inte ens öppna datorn, förutom jobbdatorn om det behövs, när barnen äter frukost.
Det blir lätt att jag läser tidningarna och sen halkar in på en blogg eller två och fejjan.
Vips så har det ramlat iväg tid, som jag kan lägga på annat.
Samma på kvällarna.
Jag har begränsat till bara vissa sociala medier i veckorna. Förutom det jag gör för jobbets skull.
Jag prioriterar att läsa riktiga böcker och göra annat, som gör att vi får helgerna lediga för att göra annat än städa, tvätta och handla.

Jag har också tröttnat på vissa medier. På att det endera är otroligt ytligt eller farligt djupt.
Att det mest bara är elände.
Det tar energi.
Energi jag inte har.
Så jag begränsar mig och tänker noga vad som tar eller ger energi.
Jag begränsar också vad jag läser och hur ofta. För att få tid till annat. Mitt eget skrivande tex.

Det blir bra.
Jag tror att det blir en riktigt bra höst, på många sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar