Sidor

tisdag 15 augusti 2017

Så är vi igång.

Jag överlevde första dagarna! :-)
Nu har jag och maken dragit plåstret, nu återstår bara barnen!

I söndags var det rätt intressant väder! Det småregnade hela dagen, för att braka loss ett sjuhelsikes åskoväder!
Det öste ner och blåste samtidigt. Jag tom filmade för att det var sånt härligt regn. :-)

Jag passade på att sätta på lite blink på naglarna. Över sommaren är det ingen idé att ha vare sig lack eller lite längre naglar, de ryker så snart jag drar på mig trädgårdshandskarna.
Men nu så.
Nåt kul ska man ju ha med hösten och naglar och kläder är ju en grej.

Maken skjutsade barnen till farmor för ett par dagars poolhäng och jag passade på att plocka fram datorn och telefonen.
Telefonen la jag på laddning redan tidigare på dagen, för den var helt död. :-)
Och så får man ju fundera en stund över pin-koden till telefonen och inloggningen till datorn.
Jag bytte lösen precis innan jag gick på semester, för annars brukar den hinna gå ut innan man är tillbaks och då blir det problem.
Flera gånger har jag fått gå ner till It och be om nya inloggningar efter längre ledigheter.

Jag betade av hela mailkorgen. Plockade bort det som inte var relevant och kikade vad som var mest akut att ta itu med.
Lustig nog så hade jag färre mail liggande nu efter 4v ledighet än jag hade efter att varit borta 2 veckor tidigare på sommaren. Så det var helt rätt veckor att vara ledig.
Och det var skönt att ha koll på läget på måndag morgon.

Det var också jätteskönt att kunna äta en lätt middag och sen krypa i säng tidigt och ge mig på bokhögen!
Jag har inte riktigt haft ro att läsa över sommaren plus att dagarna har gått i ett. Vi har varit ute från att vi vaknat tills det blivit mörkt och då har man ju bara käkat lite och gått och lagt sig.
Läsa har jag inte orkat.
Men nu så. Hösten få vara hur lång och mörk som helst! :-)
Massa kul att läsa. Plus att det snart är dags att gå till Akademibokhandeln och köpa nytt medlemskap för låna & läs.
Det är tur att man har sånt att se fram emot när det blir mörkt.
Jag ställde klockan, men vaknade ju innan den ändå. Lustigt hur jag gör det när det verkligen är dags, trots att jag sovit över flera larm under sommaren.

Det var skönt att få vakna lite mjukt och sen gå till jobbet. Ingen bil, utan njuta av solen som strålade rätt varmt.
Väl på kontoret var det inte fullt av folk, men ändå rätt många och två av mina kollegor började förra veckan, så dom var i full gas. :-)
Vi hade ett par akuta grejer som vi behövde lösas. En som ramlat mellan stolarna lite och några andra som hänger på kollegan som ska sluta.
Men ändå, hann jag göra det jag skulle utan stress och även gå och äta lunch med en annan sektion.
Det var najs.
Sen jobbade jag inte så jättelänge i måndags, mest på grund av att det jag ska göra, hängde på att det blir godkänt av chefen i ett system och hon är på andra sidan jorden.
Det var strålande sol när jag gick hem och jag går igenom en park med underbart vackra träd där jag bara var tvungen att stanna en stund och lyssna på löven.

Men, helst hade jag ju satt mig i bilen och åkt "hem" till landet. Tänk att få sätta sig på terrassen där och äta middag och sen ta en sväng ner till vattnet...*suckar*

Nåja, inga barn hemma... Jag ringde maken och förvarnade honom att vi skulle på date när han kom hem. :-)
Vi hade ju ingen tid att passa, så varför inte?
Så, vi åkte till vår favorit sushirestaurang och åt jättegott. Lyx att kunna sitta där och äta och prata, utan att bli störda eller ha bråttom.
Sakta, sakta får vi mer och mer tid för oss.. Vilket är skönt.
Vi mindes tillbaks när de stora var lika små, men bodde hos oss varannan vecka... Jag tror inte att vi åt hemma många av dagarna när det bara var vi.

Sen tog vi en sväng på Lager 152 och köpte lite nytt till Lilleman. Minime och jag fick lite grejer också. :-)

 I morse var jag lite tröttare och det var tyngre att gå upp.
Men dagen har gått bra.
Vi är många som har sommarställen vi har varit på i sommar, med lite blandat resultat.
Många måste samsas med syskon och kusiner om ställen. Det blir konflikter om vem som ska vara där när och vem som ska betala vad.
Och när jag hör det blir jag ju så tacksam över att vi hade möjlighet att köpa vårt ställe alldeles själva.
Inte behöva samsas med några andra än oss själva. Bara det kan vara spännande ibland! ;-)
Det blir alltid spännande när släkt och familj ska samsas på små ytor och maxa semestern.

Sen är vi ju några som har egna ställen och som nu saknar ställena så att det gör ont.
Jag pratade med en kollega idag som var lika ledsen som jag över att behöva återvända till stan och inte kunna vara där lika mycket nu.
När jag förklarade att jag kände det som att vara förälskad och inte få umgås med den man älskar på ett tag, så utropade hon "Ja! Precis så är det!!" :-)
Hon blev helt lycklig över att någon förstod vad hon menade.
Det är svårt att förklara att man hela tiden går med en längtan inombords.
Just mina favoritårstider, vår, sommar och höst, skulle jag vilja ha varje minut som går där ute.
Varje timme jag inte är där, är liksom inte 100%.

Nu är ju vår ambition att vara där all ledig tid som går, men redan nu ramlar det ju på i kalendern.
Jag ska iväg en helg (toppen kul!) sen ska jag på kurs, som tur är blev det samma lördag som vi är bjudna på fest, så där slår vi två flugor i en smäll. :-)

Men det märks ju redan, att vi kommer att få jobba för att det ska bli 3 av 4 helger där ute. (Det brukar vara 1 av 4) Vi kanske måste ha ambitionen varannan helg.
Nåja...
Till min stora glädje såg jag att Lilleman ska upp ett snäpp i träningen, vilket innebär att hans träningstid läggs en timme senare än det varit nu.
Wee! Det har varit tight att hinna skjutsa honom till 16:30, men 17:30 blir perfekt.
Då hinner han hem för att äta mellis innan och jag slipper stressa från jobbet.
Till våren kommer han att kunna cykla till träningen själv hoppas jag och från nästa sommar ligger skolan inte alls långt ifrån.
Den nya har börjat byggas nu! Äntligen.
Vi måste ner och kika på bygget någon kväll.

Barnen kommer hem i kväll, vilket ju är mysigt. Det räcker med en glimt av "frihet" då och då. :-)
Sen är det skönt att dom ändå växer lite långsamt, så att vi alla vänjer oss vid det.

Dock var det lite skönt att inte behöva göra middag idag heller utan det räckte med lite bär och yoghurt. :-)
Nu är jag ändå igång, i morgon har halva veckan gått.
Och hela dagen kommer att gå till introduktion till en ny kollega (Ja vissa får ju sånt...själv fick ja exakt 40 minuters intro och har sen bara jobbat på! *SSSSSSSS*)

Torsdagen är rätt lugn och sen går fredagen i full fart. Jag ska ställa till med en avtackning och det är en del att fixa med innan.
Lite överraskning hoppas jag att det blir för den som tackas av.
Och sen är det helg! Wee!

Barnen ska levereras till sin storebror och sen drar vi på fest minsann!
Jag ser verkligen fram emot det.
Och swisch, så börjar skolan på måndag och jobbet drar igång verkligen på riktigt.

Jag har bestämt mig för lite nya rutiner för mig själv i höst och känner att jag verkligen plötsligt har mer tid än jag haft på länge.
Träningen går lite sådär, måste jag erkänna, men jag tänker inte klanka ner på mig själv för det.
Allt träning som blir av är bra inser jag och så ska jag försöka se det.
Jag ska försöka att ta bilen till jobbet så sällan jag bara kan så att jag åtminstone får den motionen.
Sen får jag se vad det blir utöver det.
Från nästa vecka inleder jag sockerstopp delux igen, vilket är nödvändigt om jag över huvud taget ska få på mig några kläder alls i höst.
Jag måste konstatera att det är sockret och godiset som är min akilleshäl, vilket inte är något nytt alls under solen.
Jag kan inte ta både kosten och träningen samtidigt,utan nu kör jag kosten fullt ut och så får träningen bli som den blir.
Nåja. Även om det idag känns som högsommar, så välkomnar jag nu hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar