Sidor

söndag 20 augusti 2017

Nu är hösten här!

Nu känns det verkligen som att vi går in i hösten. Trots att det varit en jättevarm och fin helg.
Men, nu börjar skolan och då dra allt igång igen.
Minime ser fram emot skolstarten, tros att hon inte gillar själva skolarbetet så värst. Men för henne är det kompisar osv.
Lilleman som är rätt duktig i skolan, vill inte alls börja. Men han är inte lika social, så kompisarna betyder inte lika mycket som för Minime.
Morgonen lär bli intressant, dock...eller kanske mer tisdag morgon. Då lär dom vara som döda eftersom dom vänt på dygnet rätt rejält.
Nåja, det är bara att rycka plåstret.

Igår regnade det rätt rejält när vi vaknade och hela förmiddagen, inte så kul, när vi skulle på kräftskiva och barnen skulle på konsert med storebror.
Men, vi lämnade barnen tillsammans med regnkläder och picknickkorg.
Sen åkte vi till landet. Lagom när vi kom ut, sprack molnen upp och det var både varmt och soligt. Dock blåsigt.

Det var jätteskönt, att komma ut och ta en promenad till bryggan. Det kändes som att få dricka när man är riktigt törstig.
Ovanligt tyst var det också när det bara var jag, maken och stora dottern.

 Vi förberedde lite tilltugg, på chips, cremefraiche och kaviar. Jättegott!

 Sen samlade vi ihop oss, lite möbler, kräftor och annat tilltugg och så gick vi över till grannen.
Jag är inte så jättesugen på just kräftor, men åt räkor i stället och liet annat tilltugg..

 Vi var 23 personer, som käkade och hade skoj. Det är störtsköna personer och vi kunde bara konstatera alla att vi var så tacksamma över att vi har varandra som grannar! :-)

Det är också lustigt hur olika tomter vi alla har, trots att de gränsar till varandra.
Vi och 3 grannar till bor i "dalen" och tomtarna är platta som pannkakor. Och leriga.
Grannarna runtomkring, har naturtomter, där det ingår berg och sten.
De vi var hos igår, har trappor upp till berget och man är lite lätt flåsig innan man är uppe! Det är tom så att dom har ställt bänkar halvvägs så att man kan vila lite.

Jag som gillar att vara högt upp älskar ju tomten! Den är lite svår, men bara fantasin sätter ju stopp för hur och var man kan bygga små hus och terrasser.


Det blev både sent och rätt blött, för vissa, men var varm hela natten, vilket det inte varit någon annan kväll.
Det var hyfsat mörkt när vi tassade hemåt. Och den stig som går mellan våra hus var helt omöjlig att hitta! :-)
Vi vaknade rätt bra tid i morse och hjälpte till att röja undan tält, bord och bänkar.
Alla mådde inte riktigt lika bra och vi fick rätt goda skratt åt vissa som lämnat avtryck under natten.

Det var riktigt varmt och jag hann sitta i solen en stund innan det var dags att packa ihop oss och åka för att hämta de små barnen.

Eftermiddagen har gått åt att vika tvätt, stryka skjortor, plocka fram kläder, ryggsäckar och vattenflaskor.
Vi har haft en enormt bra och lång sommar, men det är ändå lite vemodigt när skolan börjar, för då vet jag ju att det bara säger swisch och så är det jul.

Jag har nya rutiner på gång denna höst, både för barnen, men även för mig själv.
Vissa saker har inte funkat under våren och vi har haft onödigt tjafs om småsaker. Nu ska det jobbas bort.
Stenhårt med tider, tandborstning och skärmtid. Skärmtiden gäller även för mig.
Det blir lätt för mycket skärm och sociala medier. Man blir sittande.
Nu blir det nya rutiner.
Jag ska lägga mer tid på riktiga böcker, som har har mängder på lager nu.
Även barnen ska lägga ifrån sig skärmar och läsa riktiga böcker och jag ska läsa både för dem och med dem.
Det ska bli mitt höstlöfte.
Sen har jag nya rutiner på morgnarna också, för mig, för att slippa irritation.

Helt enkelt lite omfördelning av timmar på dygnet - nu kör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar