Sidor

torsdag 17 augusti 2017

Härligt varmt.

I vanlig ordning, blir det ju varmt och fint lagom till skolan börjar. Inte för att vi har haft dåligt väder under sommaren, men att ha 25 grader vid 19 rycket, är ju inte helt vanligt.
Nåja, det är bara att njuta så länge man kan.

Nu är jag inne i att jobba och har njutit av att kunna sova lite längre på morgnarna än när även barnen ska upp.
Men, det är jätteskönt att dom inte börjar skolan förrän 8:45 på mornarna när skolan är i gång, vi cykla iväg samtidigt, eller att jag åker lite innan dem.
Det funkade jättebra i våras, att jag åkte när dom satt och åt frukost och sen såg maken till att dom kom iväg lagom till att han åkte strax efter 8.
Och, jag har lite nya tankar runt rutiner till hösten, så att dom blir ännu mer självgående, så att dom kan så småningom kan sköta sig själva när vi båda måste iväg tidigt.
De stora barnen skötte sig själva från att dom var 9 och 12 de morgnar de var hos pappa, så det ska väl de här också kunna. :-)
Även om jag bevisligen curlar dem mer än syskonen...

Det sköna med varma kvällar, är att vi faktiskt hinner göra lite kuligt på kvällarna. Barnen får inte åka iväg på dagarna och inte ha kompisar hemma när vi jobbar.
Så dom är ju här hemma och tittar på film, spelar, bygger lego och lite annat.
Då känns det nödvändigt att gå ut med dem på kvällen.

Igår gick vi till en park Minime velat gå till ett tag. Sist vi gick förbi var den under uppbyggnad men nu är den klar.
Den är ju för mindre barn, men dom roade sig en rätt lång stund ändå, med att klättra uppför rep och i klätterställningar.
Det är en jättefin park!
Kul att se att man planterat fina blommor och massor med gräs.
Husen i bakgrunden (skitfula om man frågar mig!) är alldeles nybyggda och man ser att det nästan uteslutande är småbarnsfamiljer som flyttat in.
Jag tror att området kommer att bli jättekul för alla barn och det behövs nog en så stor park med massa gräs att springa på.

Vi tog en promenad runt området och kikade på alla fina trädgårdar. Nu är det ju som grönast.
Det finns flera hus här i området som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att bo i....om vi skulle bo kvar. ;-)
Rönnbär hänger fullt på träden nu med och man brukar ju säga att många rönnbär betyder mycket snö i vinter.
Jag hoppas på det!
Det är varma och fina morgnar nu också och jag njuter verkligen av att kunna cykla. Det är så skönt!
Går fort och jag har ju nerför hela vägen till jobbet nästan. Swisch...

På hemvägen är det ju då förstås uppför, men det gör ju inget iom att man åker hem.
Jag har lovat mig själv att verkligen cykla så många dagar det bara går så länge det går. Jag kommer att behöva ha bil en dag i veckan när det är träningsdags för Lilleman, men eftersom att han tränar senare hoppas jag på att kunna cykla hem och sen ta bilen.
Nåja, det är ju samma med det som med träningen, jag ska fokusera på de dagar som det blir av och inte de som inte blir av.

Idag passade vi på att ta en lång lunch, när solen sken och det var så fint väder. Vi åkte till vårt favoritställe här i närheten och jag åt en gudomlig sallad.
Så härligt att bli mätt men inte däst.

 Vi har haft otroligt roligt åt vår chef som är väldigt jetlaggad.. Det har blivit så komiskt flera gånger då hon liksom inte är helt med i matchen. :-)
Mest skrattar hon själv!

Efter att barnen ätit middag i kväll, tog vi oss ut i det fina vädret igen.
Det blåser varmt, sådär som det ska göra på sommaren men inte riktigt gjort än denna sommar.

Egentligen är det ju från mitten av juli och hela augusti man ska vara ledig. Dock är det lite svårt med jobbet för "alla" är lediga till veckan innan skolan börjar och sen drar det igång, så man är lite låst till dessa veckor även sen, när man inte är så beroende av när barnen är lediga.

September brukar ju kunna vara suveränt varmt och fint.
Nåja, nu cyklade vi till skolan en sväng. Jag sa till barnen "låtsas att jag inte är med" för att dom skulle visa mig att dom mins var de ska stanna, kika efter bilar osv.
Det gick jättebra. :-)
Området dom åker igenom är under utveckling och det byggs hela tiden, så har man inte gått förbi på ett par veckor, så har det ändrats jättemycket.

Det var skönt att röra på sig. Vi har ju inte tränat så mycket i sommar, förutom lite promenader, men vi har jobbat mycket med kroppen i trädgården osv.
Så nu när man kommer hem och blir mer stillasittande även på jobbet, då får man ju ont överallt!

Vi är flera kollegor som nu måste göra något åt vårt sockersug och vi ska hjälpas åt!
Jag har redan börjat, tack vare att jag haft ont i magen flera dagar.
Vet inte varför men det känns som något som inte är helt bra och som liksom bara "ska ut" :-)
Men har man ont och är lite knölig så är man inte så hungrig eller sugen på att äta. Bästa sättet är ju att låta magen bli tom liksom.
Så i morse blev det ingen frukost, en banan till "mellis" och den lätta salladen till lunch.
Jag åt en liiiten macka på det gemensamma fikat och fick ont i magen igen. Så väl hemma fixade jag middag till barnen och åt själv ett par skedar yoghurt och hallon.
Och det är så det ska bli nu.
Jag ska köra ett par fastedagar, där jag går på buljong, varma koppen och vatten.
Vi har också riktigt goda rawjuicer på jobbet som är ganska mättande. Tanken är att jag ska ha ett par dagar varje vecka där jag mest dricker, som 5:2 ungefär i höst.
Det är inte kul att ha en hel garderob som inte passar och nu är jag jättemotiverad att göra något åt det och denna gång börjar jag med sockret och kosten. Basta.

Och -nu är det snart dags för Låna & Läs! Wee!
Det är så många spännande böcker i år så jag skulle ju vilja låna flera på en gång!
Men, det får bli en i veckan.. Jag ska prioritera det i höst också, läsningen.


Nu känns det ändå riktigt bra, livet,  även om jag längtar till landet hela tiden.
Jag satt på balkongen idag och kunde verkligen känna hur det känns i luften när man sitter på trappan på landet.
Det är en speciell doft och luft. Och ljuden är helt andra än här.
Tur att vi åker ut på lördag, även om det blir en kort vända och fest mesta delen av tiden.
Sen, går tyvärr hela september åt andra saker på helgerna, men sen... Oktober ska jag vara där varje helg!
Det kan även bli så att jag åker ut över en söndag de helger som nu försvinner.

I morgon är det fredag, en jättekul fredag med halv planeringsdag och sen avtackning av en kollega.
SEN är det helg!
Första veckan avklarad och nu är vi snart inne i alla rullor igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar