Sidor

tisdag 1 augusti 2017

Fjärilar och Lemurer.

Sommaren tassar på. Det är riktigt varmt på dagarna, men kvällarna är kyliga.
Någon riktig högsommarvärme har vi faktiskt inte haft än.
Men, vi klagar inte.
Det var verkligen underbart att börja sommaren med en dundervarm vecka i Spanien. Det känns som att vi la grundvärmen där.
Och vi har haft sol varje dag här ute, även om det kanske inte varit jättevarmt. Men bra värme att jobba i.
Nu, är vi klara med alla stora projekt som skulle göras denna sommar, vilket är skönt.
Sen finns det alltid att göra, men det går att ta lite pö om pö.

Så, nu passar vi på att göra lite utflykter också, inte bara för barnens skull, utan även för vår.

Vi blev för ett tag sen tipsade om en naturstig här i närheten, som ska ha massor av fjärilar.
Igår, gjorde vi slag i saken och vek in där när vi ändå var ut och åkte.
Tyvärr, var vi inte rätt klädda och förberedda märkte vi, men vi gick halva stigen.
(Hela ska vi gå i höst, när man kan klä på sig ordentligt och ha med sig matsäck/ engångsgrill, då är det mysigt. Och- till våren, i början av juni, då vimlar det garanterat av fjärilar!)

Nu gick vi som sagt bara knappt halva vägen, för det var lite för varmt. Vi hade inte med vatten tex (jag trodde att stigen var mycket kortare och inte gick i så djup skog..)
En bit in på stigen ligger ett kalkbrott. Jättevackert!
Jag vet att man brukar åka dit och bada, trots att det är badförbud. Vattnet är garanterat bra, men det är ju en läskig botten, som kan innehålla hål och gropar plus att det är svårt att komma sig upp igen.


Lite fjärilar såg vi...
 och en riktigt fin natur..
 Så det gav mersmak helt klart.

Idag åkte vi till Parken Zoo. (Barnen fick välja på det och Kolmården )
Vi vaknade lite tidigare än vanligt, men stressade inte, utan åkte när vi ätit frukost och hunnit vara vakna en stund.

Vi har varit där rätt många gånger, men lite nytt är det varje sommar.
Förra gången vi var där gick vi på dinosaurieutställningen. I år hade man lemurer där som man fick gå in och hälsa på.
Vi blev strängt tillsagda att inte ha mat i ryggsäckarna, för dom har lärt sig att öppna dragkedjor och stjäla mat! :-)
Söta är dom!
 Vi såg rätt många djur idag och en hel del hyfsat nyfödda djur.
Jättesöta apor, lejon och kattungar.
Minime hittade en modell större av djur som hon sprang och kramade. :-)

 Lejonen var fina och rött ljudligt!
 Getterna var toksöta och små!
En liten get följde efter Minime en lång stund och bräkte. :-)
 Vi såg skittuffa hönor!
Min dröm är att ha en 3-4 höns när vi flyttat ut.

Vi fick vara med när en flock vildhundar matades. Dom såg ut som stora rävar. Jättefina!
 Det var rätt lite folk, så vi behövde inte köa till något och kunde stå vid räcket och verkligen se djuren.
Kul! Det var ganska varmt så det blev en del glass i skuggan.
Det blev nästan en heldag och vi var rätt nöjda när vi åkte hemåt, efter att ha gått en bland karuseller och annat.
Jag åker ju inget som snurrar och det mesta där är för lite mindre barn, så maken och barnen åkte ett par vändor och sen tackade vi för oss.
Man blir ju rätt trött och att gå och gå plus att det är varmt.

I morgon hoppas vi att det är lite sämre väder. Vi ska tömma "gästhuset" på allt löst som ska slängas.
Nu har vi flyttat över saker till garage och sorterat och haft oss.
Nu ska det slängas.
Massor.
Det slog mig också nyss att det kommer att krävas en hel del inredning i de nya husen!
Allt från diskborstar till mattor...typ.
Så det gäller att tänka till när vi slänger.
Det är ju jättekul att bygga och få fler gästsängar, men jag blir lite matt när jag tänker på att det ska beställas kök och bestämmas inredning till badrum och så.
Men, det är ju ett tag tills dess.
Som tur är så burkar maken tycka till om de stora bitarna (Jag är inte så petig som han, så jag ger mig oftast) och jag kliver in när det ska detaljinredas.
Dock, kom jag på att jag nu får flera nya sovrum, som ju måste få filtar och sängöverkast!
Det blir alltså en hel del stickning och virkning denna vinter! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar