Sidor

lördag 10 juni 2017

Sommarlovet är här!

Så. äntligen! Sommarlov!
Nu blir det verkligen så, när vi inte längre kör fritids, att sommarlovet börjar när skolan är slut.
Det är en era bara det, att sluta med fritids.
Nu har jag inte haft något emot fritids, för man gör ofta himla roliga saker när det är färre barn och sommar, men ändå.
Det är skönt att inte behöva passa någon annan tid än våra jobb.
(Och förra sommaren, då var fritids en pina för båda barnen. Rörigt, varmt och tråkigt. Båda _hatade_ det och jag plockade hem dem efter bara ett par dagar. Nu var ju det andra skolan, men ändå, dom är klara med fritids...)
Finns det bara fryspizza, gorbys och mackor hemma, så klarar dom sig nu. :-)

Kvällen innan avslutningen, köpte jag hem lite blommor från torget och gjorde buketter till alla pedagoger.
I förra skolan, där samlade vi alltid in från alla och pedagogerna fick en present eller en blombukett.
Smidigt förstås, förutom den stackare som skulle samla in pengarna!
I nuvarande skola gör man inte så, utan alla köper en liten grej. Minst lika smidigt tycker jag! :-)
Så, dom fick en liten bukett blommor som det stod "Bästa fröken" och "bästa lärare" på och en som det stod "du är en stjärna" på, till Minimes favvofröken. :-)

 Dom blev fina tyckte jag och det var en "lagom" present.

Minime fick välja sina avslutningskläder helt själv och det blev en fin T-shirt, hängselshorts och nya skor.
Skorna är otroligt söta!
Innan vi åkte, kikade vi ut på grannens dotter som tog studenten. Det var ett gäng studenter som hade champagnefrukost hemma först innan dom drog iväg, sjungandes och dansandes! :-)
Så härligt att se. Och så härligt för oss att vi får uppleva det två gånger till!

 Skolans avslutning höll på mellan 9 och 10:30 med lite olika saker i klasserna. Man filmar ju mycket i den här skolan, så vi fick bland annat se en film som sammanfattade hela våren i Minimes klass.
I Lillemans klass, delades det ut diplom och lite olika priser för olika saker.
"Pratsammaste, gladaste, hoppigaste" osv. :-)
Jättehärligt!
Sen, åkte vi hem.
Maken och sonen drog iväg till landet för att lämna av lite färg och kolla till det lite.
Minme och jag städade huset!
Och, det var tryckande varmt och äckligt! Jag hade huvudvärk hela dagen och bara önskade mig åska! Men inte...
 Eftersom det var skolavslutning och även de stora barnen nu gjort sista tentorna (Stora sonen i måndags och stora dottern igår!) så ville vi samlas och göra något skoj.
Vi har velat länge fram och tillbaks vad vi skulle göra, men det slutade med att vi träffades på MOS.
Dock, hade vi inte alls tänkt att det var studenten i stora delar av stan!
Trafiken stod _still_ överallt.
Men, vi var ute i god tid så vi segade oss genom stan och möttes sen på VIP bion.
Vi tog en öl och tjattrade om allt som hänt sen vi sågs alla senast.
Alla tre ungdomarna har som sagt pluggat klart för denna termin och kliver nu på sommarjobben.
Och två väntar ivrigt på intagningar, för att se både om och vad dom ska plugga till hösten.

Planen var att vi skulle på bio först och sen gå och äta.
Men, bion var ganska sen så vi tog med oss mat in på bion till de små och lite snacks till oss vuxna.
VIP bio rockar!
Det är ju en liten salong med bara fyra rader med 8 personer på varje rad. Stolarna är sköna och benutrymmet grymt!
Dock, tyckte jag att det var lite jobbigt med 3D i en sådan liten salong. Jag hade problem med att fokusera blicken och Lilleman blev lite illamående en bit in i filmen.
Vi såg Wonder women och effekterna är ju grymma!
Filmen var bra och lång!
Vi mumsade så vi var nästan mätta när vi klev ut, vilket var lite tur, för när vi åkte ner i gallerian såg vi förvånat att det var packat med folk.
Och nästan alla var klädda i gula tröjor och viftade med svenska flaggor.
DÅ slog det maken och stora sonen "det är ju fotboll på Friends arena!"  Dah!
Det var galet mycket folk och lögn i helsicke att försöka hitta en restaurang med plats för sju personer!

Så, vi åkte söderut i stället och gick på en av våra favoritrestauranger. :-)
Jag delade en förrättsplatta med de tre yngsta, för vi var inte hungriga, medans maken och de två äldsta åt riktig mat. :-)
Vi hade jättemysigt och varje gång vi träffas såhär så är jag helt varm av hur mysiga barn vi har! :-)
Och hur kul vi har när vi gör saker.
Det slog oss att vi, när alla har respektive, blir rätt många! Vi tog liksom nästan upp en hel rad på bion! :-)
Väl hemma sen, slocknade vi som utblåsta ljus!

Idag är det varmt och kvavt igen och kladdigt!
Jag tog de två små med mig till centrum och klippte dem. Lilleman är så snygg, när han är klippt! :-)
Han har så tjockt hår och det blir som sammet är han klipps med maskin!
Stora sonen likadant! :-)
Även Minime fick klippa sig och hon måttade ut hur mycket hon ville klippa bort vilket faktiskt behövdes!
Det är första gången som hon klipper sig hos frisör, annars brukar farmor klippa henne.
Så nu är dom semstersnygga. :-)

Jag har nästan packat klart. Idag har jag tittat igenom och plockat bort en del. Jag har en förmåga att alltid packa för mycket, vilket är irriterande! :-) Jag vill ju ha luft i väskorna.
Det kommer att vara runt 26-27 grader, vilket betyder att vi egentligen behöver badkläder. Punkt!
Men, man vill ju svira om på kvällarna och om när vi åker på utflykter, så kläder behövs ju. Och det spills och kladdas.
Men, jag tror ändå att jag packat lite för mycket...
I morgon  ska maken packa sitt och sen ser jag om jag behöver ta bort mer eller inte.

Det känns jättebra att vi är lediga innan vi åker. Det är man ju sällan, utan man är rätt uppe i varv innan man ska iväg.
Nu är vi inte det och har massa tid att bara vara.
Skönt, för då är man liksom utvilad redan när man kommer på plats och behöver ingen ställtid! :-)
Det ska bli så najs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar