Sidor

söndag 11 juni 2017

Semestermode och åska.

Snacka om att vi är i semestermode, redan!
Att vi vart ledig så pass mycket i maj, med alla röda dagar och klämdagar, gör ju att det känns som att vi har varit lediga länge!
De två arbetsdagarna förra veckan, kändes ju mer som...helg! :-)
Så, idag är vi så avslappnade att det inte är klokt! Tom Lilleman sa till mig idag "mamma, när VAR skolavslutningen? Det känns som flera veckor sedan!" och så är det verkligen.
Så, det var ju inte så konstigt att det inte fanns någonting alls i kylen i morse. Vi är liksom inte här!
Både maken och jag stod och kikade in och konstaterade att det fanns väldigt lite att göra frukost av.

Jag, som inte är så petig med hur jag ser ut när jag går ut genom dörren, klev ur pyjamasbrallorna, i ett par mjukisbrallor och flipflops för att åka till macken!
I kassan log tjejen mot mig och sa "frulle?".. Japp! :-D
Hon trodde förmodligen att jag var typ singel...inte mor till flera hungriga barn! (Jag blir inte årets mamma i år heller....)
Men, äggröra och toast blev det och mätta blev vi!
Efter en ganska lång frukost, pep vi iväg på lite shopping.
Det var dags att uppdatera våra telefoner. Det känns som att vi byter telefoner varje sommar, men det är två år emellan, det är bara åren som går så fort!

Nåja, våra gamla var låsta i två år och det går ut nu. Vi ville ha samma märke som alltid, men byta operatör.
Vi är inte nöjda med den operatör vi haft, täckningen bra, men kundtjänsten usel och abonnemanget lite dyrt.
Vi behövde ha dem ute på landet för att täckningen var bäst, men nu byter vi.

Det fanns två olika att välja på, Galaxy 8 och 8+. Den som är + är aningen större. Inte bredare, men längre.
Otroligt stor skärm.
Jag har ju konstaterat att jag ringer väldigt lite, typ aldrig. Däremot så fotar jag ju massor och använder fejjan, instagram och bloggar så en stor skärm behövs.
(Och pratar jag i telefonen, så ligger den ju på bordet och jag pratar i lurar. )
Så, nu blev det en stor vilket jag funderade på redan förra gången vi bytte.
Kameran ska tydligen vara otroligt bra och det ska bli så kul att testa den!
Min "riktiga" kamera har börjat trassla och alla funktioner funkar inte längre. Ett av objektiven funkar inte alls och det andra objektivet funkar, men inte i alla lägen, bilderna blir lite förvrängda.
Så, det blir mycket mobil även när jag fotar annat än vardagsbilder.

Nåja, nu har maken hållit på och synkat telefoner hela eftermiddagen. Jag är sååå glad att han gör det!
Jag är lite analfabet när det kommer till teknik. Jag kan, om jag anstränger mig, men kan jag slippa, så gör jag gärna det! :-)
Vi är helt enkelt duktiga på olika saker. Som tur är så är Lilleman redan bra på teknik, så när jag nu fick lite panik över att saker inte låg där de brukar ligga, så hjälpte han mig! ;-)

Det var inte bara telefonen som blev uppdaterad, utan även tillbehören förstås.
Till min gamla telefon, hade jag ett skal där jag kunde ha flera kort, som visa, körkort osv.
Men, nu när jag valde nytt skal så funkar inte det.
Jag kan ha två kort om jag absolut måste, men de sitter inte I skalet utan utanpå vilket känns sådär....
(Och jag vill ha "riktigt" skal, för att inte repa skärmen och som håller om jag tappar luren.)
Det blidde rosa! Vem trodde något annat? ;-)

Men, sen var det ju alla kort som inte fick plats då...
Jag hittade en pytteliten väska från Don och Donna som blev perfekt både i färg och storlek!
Det gäller att hitta rätt grejer! Jag byter ju handväska ganska ofta och då vill jag bara lyfta över allt jag har till den nya väskan och jag har alltid mina grejer i små väskor i väskan liksom. :-)
( Vilket påminner mig att jag måste köpa en liten söt väska till min chef, som behöver få ordning på sina kvitton! ;-) )
Nu väntar jag bara på att alla bilder ska flyttas, det är ju några...*harklar* (ja, jag ska rensa...någon gång..) och lite moln ska synkas.
Jag är som sagt glad att jag slipper göra det!

Nåja. Vi är som sagt löjligt avslappnade, nästan så att jag blir lite orolig! Vad ska hända nu i sista minuten som rör till det? Det är alltid spännande när vi åker så pass många som vi gör nu. Det kan hända en hel del när 11 stycken ska iväg.
Huvudsaken att biljetterna och passen är med iofs, allt annat ordnar sig.

I morgon ska jag till naprapaten och räta ut mig lite. Jag kände redan förra helgen att jag var sned och har ont i vänster revben igen (förut var det alltid knäet som gav med sig, nu är det revbenen..) men jag har inte riktigt hunnit åka och fixa det.
Men i morgon blir det skönt att dras lite rak.
Jag hoppas att det är lite fint väder, så att vi kan ge oss ut i skogen en stund och rasta barnen som nu har rätt hård resfeber.
För dom är det ju bättre att gå i skolan till dagen innan man åker någonstans! :-)

Men det är skönt iom att flyget går så galet tidigt på tisdag morgon, att dom har fått sova länge på morgnarna nu och liksom vänt lite på dygnet, så att det inte gör något om dom inte hinner somna innan vi ska åka.
Jag gillar att åka på eftermiddagar (även om jag själv är morgonpigg) men få charterresor går på kvällstid.
Däremot åker vi från Spanien sent på kvällen, vilket jag gillar skarpt!

Jag har googlat lite utflykter och funderat på vad vi ska göra, på plats. Vi vill ju inte bara ligga och lapa sol, det är vi för utvilade för! :-)
Jag är inte så shoppig att jag pallar med stora shoppingcentrum, tycker mest att det är varmt.
Mycket hellre åker jag och kikar på lokala marknader, små byar eller annat.
Lite fundersam är jag på om jag skulle ha med mig en bok till...jag borde hinna läsa två på en vecka tycker jag.
Det verkar bli lite si och så med vädret här hemma i veckan, men jag hoppas ju på regn, i alla fall på landet! :-)
Det har hängt tung åska i luften flera dagar vilket har påverkat både mig, Lilleman och Minime.
Åska sätter sig direkt i huvudet på oss.
Igår kom det en knall, men inget mer, vilket var lite synd. Jag uppskattar ett rejält åskväder! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar