Sidor

söndag 4 juni 2017

Regn och dårar..

Ojoj.
Jag har varit så trött och haft huvudvärk i flera dagar.  Skumt hur det blir ibland. Jag har har ju varit förkyld ett tag och den envisa hostan hänger kvar. Urk.
Sen lite åska i luften på det och att jag ätit för mycket socker senaste dagarna. Det ger huvudvärk, tydligen.
Det regnade igår när vi kom ut till landet och jag hade hoppats på åska, men det verkar inte bli något sånt.
Däremot vaknade vi till att regnet vräkte ner nu på morgonen. Men efter en stund sken solen igen.
Doften är ljuvlig när det regnat!
Jag trivs ju här ute vilket väder det än är och ju större barnen blir, ju lättare blir det att sysselsätta även dom.
Lilleman sitter och spelar/ skypar med tre vänner och skiter i vädret just nu. :-)

I torsdags körde jag barnen till skolan ganska tidigt, Lilleman skulle iväg och simma och skulle vara lite tidigare än vanligt i skola.
Sen mötte jag upp två kollegor på Coop och vi handlade mat för två dagar, innan vi pep ut på landet för att ha två planeringsdagar.
Hur härligt som helst för mig att få vara där jag trivs allra bäst.

Man kan tro, att vi inte får mycket gjort när vi åker ut, men det gör vi!
Vi hade ett fullt schema och ganska långa dagar. Mycket skulle hinnas gås igenom och planeras.
I höst kommer vi att vara en desarmerad styrka då en person går på föräldraledighet och en person slutar.
Hösten kommer att bli galen! Det brukar vara så att höstarna inte är så sjukt stressiga, utan är mer...administrativa. Det händer saker med mycket internt, planering, uppföljning osv.
Men nu blir det inte att leka med!!
Förhoppningsvis kommer vi att få in två nya personer, men även om det blir så, så är dom ju nya och ska sättas in i jobbet.
En person hade sagt till min chef "men hur svårt kan det vara, du tappar ju bara två personer?"
Jo, sa chefen, men det är 50% som försvinner!
Det tänker många ofta inte på att vår sektion är så liten som den är. Men vi är effektiva! :-)

Nåja, vi jobbade bara inte. Vi åt också! Konstant!
Urk.
Mycket socker blev det tyvärr. Inte alls bra.
Det regnade inte, men blåste kallt, så vi satt inne mest och då är det ju nära till mumset! :-)

Två kollegor fixade middagen. Han är född i Mellanöstern och hon har haft en kille därifrån så båda fixade en löjligt god middag.
Vi grillade otroligt goda lammfärsspett.
Vi grillade dem och en massa grönsaker på Ofyren. Gick jättebra.

Det gjordes flera goda röror till...

Det gjordes ett speciellt ris, som vi svenskar aldrig får till! :-)
Vi som slänger i en påse med ris som sen bubblar i 20 minuter.  Det här sköljdes i flera omgångar och las sen i blöt en timme innan det ångkokades.
Gott blev det!
Och som sagt, mätta blev vi. Med råge!
Mums!
Dag två rev vi av lite för-planering för 2018. Det är ju lite galet faktiskt.
Men det är så vi jobbar.
Vi utvärderar året som gått hittills och ser att vi är i fas, sen planerar vi nästa år. En större grej som vi ska göra -18 måste vi lämna in underlag för redan i slutet av augusti.
Nu har jag jobbat i 3 år snart och börjar hänga med i processerna, men det tar så här pass länge att göra det faktiskt! Plus att man behöver jobba en mandatperiod för att veta hur allt funkar, vilket jag snart har gjort, det är ett väldigt speciellt år i år, eftersom det är ett år till valår och det ger nya förutsättningar.
Nåja, vi hade bra dagar och vid 15 packade vi ihop oss och återvände hem.
Jag hade ju kunnat stanna kvar egentligen, men längtade ju efter barnen och gubben! ;-)
Plus att det var lite oklart om hur lördagen skulle se ut..

Jag åkte alltså hem och var jättetrött! Sådär som man blir när man tänkt en massa under ett par dagar! :-)
Vi har ju ofta möten och är ett ganska tjattrigt gäng. Men det är sällan vi får såhär många timmar i sträck där vi verkligen kan djupdyka i vissa ämnen och prata till punkt.
Och vi skulle garanterat kunna ha en vecka, där vi bara pratar och får slut på ämnen att prata om! :-)
Så jag var ganska trött i huvudet när jag kom hem och tog ett glas öl med mig och satte mig på balkongen och lyssnade på grannarna som firade en student.
Det kändes mycket märkligt att sitta här en fredagskväll, det händer ju sällan på sommarhalvåret att vi är i radhuset på en fredag.

Jag flyttade mig till sängen efter en stund och skulle titta på hous of cards, men somnade och sov rätt länge.
Gick ner och åt lite, skickade barnen att borsta tänderna och gick och sov, igen.
Vaknade i morse och kände mig bakis!
Visst, vi hade druckit lite vin på torsdagskvällen och jag tog en öl på fredagen, men bakis?
Näe, det är ju sockret!
Inte alls bra.
Sen hade jag även ont i nacken och var så stel i ryggen. Usch.
Maken fick massera en massa, sen duschade jag varmt och tog en Ipren. Då var jag människa igen.

Minime och jag travade iväg till centrum.
Hon behövde kläder till skolavslutningen och lite kläder till semestern.
Vi hittade jättesöta och tunna kläder på Kapp Ahl, där jag aldrig brukar köpa barnkläder, men det är verkligen hennes stil numer.
Glömde att fota dem, men de är jättesöta. :-)

Lilleman har tjatat och tjatat om denna lilla mojäng! Som ska vara avstressande, tydligen...
Skitdyr grej tycker jag, men han betalade själv sååå :-)


 Jag sprang på denna bok! Vet inte hur jag missat att det skulle komma en bok till i serien.
Den ska sparas till flyget!

Det är så vackert i centrum, när man går igenom blomhavet.
Såhär skulle man ju vilja att det såg ut här hemma! :-) Men det gäller ju att sätta blommorna tätt, tätt och många!

 Vi mötte upp maken och Lilleman för lunch och fixade även lite grejer till skolavslutningen, lite nytt till maken inför resan och presenter till helgens kalas.
Maken som skulle ha åkt på ett möte, behövde inte det, så vi skyndade oss hem, packade ihop oss och drog till landet igen.

Jag halvsov på vägen ut för min huvudvärk hade återvänd lite grand. Det var mörka moln på himlen och en bit ut kom regnet så smått.
Så mysigt att komma ut igen! Det gör inget att det regnar, för det behövs!
Nu växer allt så att det knakar!
Jag hoppas att det inte regnar hela helgen, för vi skulle behöva klippa lite gräs, men annars får det gärna regna! :-)
Det som behöver klippas runt växterna tar jag ändå för hand och det är bara mysigt att vara ute och fixa i regnet.

Det doftar ljuvligt och är sååå grönt!
Inte ett löv rör sig och fåglarna kvittrar som galningar.

I morse vaknade vi av att regnet öste ner men sen sken solen igen efter en stund.
Vi har ätit en lång och god frukost.. och tittat på tv:n och förfasats över alla dårar som snurrar runt i världen.
Man blir ju så less. Men, man kan ju inte sluta leva... :-(


Nåja.. Jag är är dagvill som tusan, för det kändes ju som söndag i förrgår. Och måndag igår...Idag vete tusan...
Hur ska det inte kännas på onsdag? Då kanske det känns som måndag igen? :-)
Då ska det jobbas i två dagar och jag har galet mycket jobb de två dagarna jag ska jobba.
Vete katten hur jag ska hinna allt jag tänkt.

Nåja, det är då det.
Nu ska det njutas för fulla muggar regn eller inte....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar