Sidor

söndag 28 maj 2017

Jag är inte gjord för vinter!

Vi har landat i radhuset igen, efter härliga dagar på landet.
Halvvägs hem, klev vi ur för att äta middag och stora dottern och jag tittade på varandra och utbrast "oj, vad varmt det är?!"
Det var varmt på landet också, men inte så. Nåja, vi åt och pep hemåt och då tittade jag på temperaturmätaren i bilen.
26.6 grader! Inte konstigt att det kändes varmt! :-)
Jag loggade in på larmet till radhuset vid frukosten, för att se hur varmt det var och såg att det var 27 grader i övre hallen. *phu* och det var ju inte så märkligt då. :-)

Och varmt var det när vi klev in, bara att öppna alla dörrar och fönster som gick och hoppas att det hinner svalna lite innan vi ska sova.

Vi har haft helt underbara dagar på landet och det känns som att vi varit där en vecka! Det är så najs att hinna göra allt man tänkt, så att man sista dagen liksom kan sätta sig i en stol och bara vara.
Nu har vi hunnit fixa så pass att vi kan umgås med grannarna nästa vända vi åker ut.

På fredags kväll kom stora dottern ut. Hon pluggar ju heltid och har två deltidsjobb. Nu har hon precis tackat ja till ett tredje jobb!
På fredagen klev hon utanför sin dörr 6.30 och jag hämtade upp henne 18:45. Då hade hon varit på gående fot hela dagen! (Ett av hennes jobb innebär att åka tåg tvärsigenom stan ett antal gånger och göra vissa stop enligt ett givet schema.)
Så, hon käkade, drack ett glas vin och la sig sen på soffan för att titta på tv. Det tog väl 5 sekunder innan hon sov! :-)
Men det är härligt att dom kan komma hem till mamma och äta och sova, hur gamla dom än är!
Tanka batterierna.
I lördags, vaknade vi till strålande sol och värme.
Det blev riktigt varmt!
Och inget går upp emot att sitta på trappan och äta frukost och dricka dagens första kaffe. Ja det är inte mycket som slår det inte! :-)
Och att hänga tvätt ute! Trots att det nu är galet mycket pollen, så doftar tvätten fantastiskt gott.
När den hänger över natten och får den där daggdoften och sen torkar i morgonsolen... mmmm..

Jag har roat mig med att flytta lite olika grönsaker som inte trivs så bra där de är planterade.
Bland annat syrener.
Här, där jag redan har ett par syrener, ville jag sätta 6 plantor till. Men, jag hittade en enorm sten!
Och den måste ju bara flyttas på. Tung som fasen var den, men upp kom den! :-)

Sen tog jag mig ett glas rött och la mig i solstolen. Långt där borta står maken och bygger en dynlåda.
En låda som är enormt stor och tung!
Jag vet inte vem som ska palla att flytta på den sen... Men bra blir det!

ETT moln såg vi på hela dagen! Ett!
Och att solen sken blev vi varse. Dottern brände sig på armarna och maken och jag i nacken!
Man såg exakt var vi glömt att smörja solkräm!

Vi grillade gottigott till middag och satt länge ute på kvällen.

Att kunna sitta kvar länge och prata är så najs!
Vi har inte eldat något annat än lite skräp på hela helgen. Det har inte behövts!

Idag var det lite svalare och det låg ett litet lager av moln, som en slöja vilket gjorde det svalare.
Maken och stora dottern jobbade på med dynlådan och jag fick äran att göra det skojiga.
Betala räkningar!
De är inte ens kul trots att man sitter i paradiset! :-)

Vi fixade och donade hela dagen utan stress.
Jag har städat hela huset, ett par rum i taget på kvällarna när det gick att vara inne, och bäddat rent i alla sängar.
Det ska ju vara fint när jag åker ut med alla kollegor. :-)
Jag har vattnat en hel del och det märks att allt som nu gror mår bättre. Det är galet torrt!
Det har även blommorna hemma tyckt!
Som tur var, tog jag med 6 krukor med blommor till landet i onsdags, för jag tänkte att dom nog mår bättre där av att stå lite i skuggan.
En lämnade jag hemma och den mådde ju inte så bra, som synes. :-)

Det var ju inte så skoj att åka tillbaks till radhuset, det känns bara så fel. Men det är ju bara att gilla läget och se den ljusa sidan. :-)
Att det är fantastiskt att vi kan ha stället, det är ju inte alla förunnat att kunna dra runt två boenden.
Och nu när vi har en bra plan, på utbyggnad osv, så känns det också bra.
Inte fokusera på det som inte går nu, utan glädjas åt det som går och funkar.
Och att värmen nu är här!
Jag åkte för att fylla på kylen och man kan ju inte annat än njuta, av att kunna åka i shorts och tunn skjorta när klockan är 19.
Solen stod högt på himlen och jag konstaterade att jag inte är gjord för vinter egentligen.

Det slog mig också i kväll när jag kramade dottern hejdå och vi sa "vi ses....ja när ses vi??" och började räkna dagar och insåg att vi åker till Spanien om sisådär 16 dagar! Det är ju två veckor!
Det kan vara dags att snart tänka på packningen där.
Lilleman har vuxit ur alla sina shorts, så jag misstänker att det är samma med badbrallor, så det blir väl snällt att fixa nya sådana till honom.
Vi är ju bara en vecka denna gång, så jag kommer att packa väldigt lätt.
Och det är ju najs att vi är lediga tre dagar innan vi åker, så det finns oceaner av tid. Dock kommer maken att behöva åka till Landet och klippa gräs, för att vi inte ska behöva ta till lien när vi ska fira midsommar! :-)

Nu ska vi då beta av en hel jobbvecka, vilket är lite ovanligt! (Som jag skulle kunna vänja mig vid att ha 3 och 4 dagars helger! :-) Lätt!)
Veckan blir dock lite märklig, eftersom att vi drar ut på landet på torsdag morgon, igen.
Men tre dagar, ska jag beta av en del.
Dock, har jag ju ingen leverans nu, utan bara efterarbete och förarbete.
Två planeringsdagar. Fyra lediga dagar. Två jobbdagar och sen semester!
Galet.

Jag fick lite hemlig info i torsdags, som gör att hösten kommer att se helt annorlunda ut mot vad som var tänkt.
Jättebra, verkligen, för det har inte funkat bra och det som nu ska hända, behövde hända.
Men - det kommer att sätta grejer i ett annat ljus och jag kommer att ha massor med jobb i höst!
De tre veckorna jag jobbar mellan semesterperioderna behövs verkligen, för jag måste ta reda på en hel del och lägga en plan.
Och få en massa info.
Det gör iofs att de veckorna i sommar blir roligare att jobba. Det blir bra att kunna förbereda hösten så pass väl.
Nåja, nu ska jag försöka sova lite, värmen till trots.
Men - det är gott mos med värme, äntligen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar