Sidor

söndag 23 april 2017

Det kan man kalla grill.

Förra veckan var väldigt konstig, kort, men ändå lång.
Det hände massor med grejer på de få dagar jag jobbat.. Liksom en rörig vecka som var skön när den tog slut.

I fredags skyndade vi oss efter jobbet att packa bilar och åka till landet.
En bil packade vi ju i torsdags redan.
Vi visste att vår bygg-granne tagit ner en hög björk, som står jättemycket i vägen i vårt hörn där vi eldar och lägger ris osv.
Vi antog att björken helt enkelt skulle ligga i typ tre delar och vi skulle behöva kapa ner den och lägga den på ett bra ställe för att sen klyva ved av den. Vi hoppades hinna med kapandet innan det blev mörkt.
Men se vad snopna vi blev när vi kom ut!
Björken var nere, riset låg på rishögen och själva björken stod så fint staplad så!

Det är ordning på den killen! :-)

Vi hade alltså tid att packa ur bilen...
Lite små grejer....
..och en stor! :-)
Denna fina bebis köpte vi på trädgårdsmässan! När vi skulle köpa ny garageport..vilket vi inte gjorde, utan vi köpte den här i stället!

Det är alltså en grill. En stor grill, som man eldar med ved.
Vi kunde bara inte låta bli när vi såg den demas på mässan. Så cool!
Hela grejen att kunna grilla många saker samtidigt och även elda, blev liksom startskottet för vårt bygge på landet.
Den är ju så snygg! :-)
Ganska snart efter att vi ställt upp den, dök det upp grannar för att kika. Manliga grannar! :-)

Mycket mer hann vi inte på fredagen, men det var så skönt att vara där ute tidigt.

På lördagen var vi uppe tidigt.
Klockan 10 var det stämma i föreningen. Maken pep i väg på den och jag påbörjade vedklyvningen.
Tanken var att vi skulle dra igång brasan redan på morgonen, men vi vågade inte.
Maken skulle nämligen efter stämman vara med och röja på lite allmänningar, vilket alltid ingår i vårstädningen och det blåste så pass, att jag vägrade vara själv med brasan.
Så vi väntade och hoppades att blåsandet skulle ge sig.

Jag fyllde 2/3 av vedförrådet! Som jag älskar att stå och klyva. Endera till ljudet av alla fåglar, eller med musik i öronen.
Jag klöv ved i rätt många timmar, med bara paus för lunch.
Nu märks det att barnen är stora och klarar sig sjävla. Förut hann jag bara påbörja sånthär och så fick jag avbryta.
Det mesta blev halvgjort. Men nu kan jag slutföra projekt vilket är skönt.

När maken kom tillbaks, fick det bära eller brista.
Det blåste inte lika mycket, men det blåste! Lite för mycket för att det skulle vara optimalt egentligen.
Jag drog fram vattenslangen och blöte ner marken runt brasan och alla buskar i närheten.

Sen, tuttade maken på och det tog sig ju direkt! Vi hade försökt att inte få den så hög, men det var mycket ris, så samtidigt som det brann, sprutade jag vatten på valda ställen för att kyla brasan och faktiskt släcka lite här och där, så att inte lågorna skulle slå så högt, vilket dom gjorde ändå.
En granne på andra sidan vägen, ringde till vår närmsta granne och bad dem kolla vad vi pysslade med! :-)
Men det var aldrig någon fara. Vi har eldat större brasor än så, dock inte så nära hus!
Det tog sig rätt bra och vi passade på att rensa ur en hög med brädor och räfsa undan i alla hörn och elda.
Det var jättemysigt!
Sen satt på varsin stol med varsin öl och bara njöt!

Sen drog vi igång grillen och prövade att grilla på den!
Den är perfekt!
Runt blir det ju som en stekhäll, där man kan lägga på flera olika saker samtidigt och grilla på nätet högst upp.
Det går ju även att ställa en gryta med tex potatis på.


Det blir en naturligt samlingsplats, när man både eldar och lagar mat.
Så najs!
Nu står den lite mitt på gården, men tanken är att när växthuset är på plats, då ska den stå på baksidan av den.
Vi bygger sen ett litet tak, för att slippa stå i regn och även för att få lä. Då ska vi också leta efter en skrotad diskbänk för att bygga ett utekök.
Det kommer att bli galet bra! :-)

Jag köpte ett par vindsnurror på In & Finn och ställde ut, hoppas att det skrämmer rådjuren lite! :-)
Härliga färger!
Vi fortsatte med eldandet tills klockan var 22 på kvällen!
Då släckte vi den vilket tog sin lilla stund.
Det gäller att vattna, vända på allt, vattna och vända, så att det inte ligger glöd någonstans kvar.
Vi var galet trötta när vi kröp i säng.
Både den friska luften, vinden och värmen från brasan får en ju helt slut! :-)

Solen sken hela dagen, men vi var väl klädda på grund av blåsten. Det till och med haglade ett par vändor!
Men det kändes att vi varit ute hela dagen.

I morse vaknade vi till strålande sol!
Jag blir alltid lite deppad då, för det är så jobbigt att åka hem när solen skiner.
Vi hann dock en vända ute, för att städa upp lite efter oss och ta en sväng för att tänka och planera.
Det är ju en otroligt rolig att vara i det här planeringsstadiet. Man måste ju ha drömmar!
Nu är vi ju i "förstadiet" och förbereder genom att stega ut, fälla träd och bestämma var och hur.

Och, jag drunknar ju i pappersarbetet!
Det jag gjorde denna helg med, var att fota huset vi vill riva. Vi måste skicka in bilder förutom rivningsplanen för att få rivningslov.
Huset ser tyvärr inte så risigt ut på bild som det verkligen är.
Taket har sjunkit in, där muren står, eftersom det är gammal sjöbotten och muren är tung. Den sjönk ganska direkt huset byggdes för rätt många år sedan.
Det innebär att taket ju inte håller tätt och det är mögel i huset.

Det ska bli så bra när det här huset är borta! Det dödar stor del av tomten.
Precis här ska det alltså stå ett 20 kvadrats växthus vilket blir mycket bättre! :-)

Men det är en hel del att ta rätt på! Takpannor ska vi spara, likaså hela muren, för de stenarna vill vi använda till en jordkällare sen.
Alla fönster och dörrar ska också sparas för att återanvända.
Det blir bra! :-)

Dock har vi ju insett att vi inte hinner mycket mer än förbereda denna sommar. Det finns alltför lite tid! :-)
Det skulle ju vara stor skillnad om vi bodde hela tiden. Just saying! ;-)

Jag hittade jättefina muggar på In & Finn med!
Dessa är jag helt sålda på och maken gillade dem med. DET innebär att det kommer att följa med lite tallrikar och skålar också av samma stuk. Och lite fler muggar.
Det gäller att provtrycka lite innan jag köper nytt! ;-)


Dessa muggar var också mysiga, men där räcker det med dessa fyra.

Idag blev vi så illa tvungna att åka hem ur lite sugna vi än var.
Det är måndag i morgon...

Stora sonen och sambon kom över och käkade middag.
Det är så spännande att lyssna på deras studier och liv. Jag är så stolt över att det går så bra för dem och att dom är så vuxna.
Dom ÄR ju vuxna, men man träffar ju dagligen på folk som inte är det, åldern till trots!
Det är likadant med de unga på landet, det är sådan ordning och dom är så driftiga! Så härligt att se.

Helgen har varit bra och känns mycket längre än bara en vanlig helg.
Vi satt och kikade lite i kalendern med barnen när dom var här och inser att det från nu till midsommar är tre hela veckor. Alla andra veckor är korta av olika anledningar och vi ska ju till Spanien en vecka.
Jag är rätt glad över att inte behöva åka på den tjänsteresa i sommar som jag trodde att jag skulle behöva åka på.
Det känns bra att inte göra det i år.
Barnen är ju lediga även när vi jobbar, så då känns det bra att vara på hemmaplan. Kunna jobba delvis hemifrån och delvis lite kortare dagar.
Vi får ju dela det mellan oss lite, jag, maken, äldsta dottern och farmor-
Det är ändå skönt att barnen nu är så stora att man kan hoppa över fritids och ha dem hemma.

Det blir bra.
Nu ska vi njuta av våren som kommer. OM den kommer! :-)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar