Sidor

fredag 3 mars 2017

Mindfullness.

Igår hade vi härligt väder här ute!
Lite moln men också rätt mycket sol.

Vi grillade lunch ute, vilket ju är jättemysigt. Vi struntar i kolgrill och kör vanlig ved i vår rökgrill.
Det gäller att tända den i god tid innan vi blir hungriga bara.. :-)

Vi passade också på att elda lite pinnar och skräp.
Najs att ha tunna att elda lite i då och då.
Vi fyllde en bil med skräp ur uthuset, huvudhuset och gästhuset.
Årets uppgift är att tömma gästhuset på allt som inte ska vara där. Nu står det massor med märkliga saker, som ska slängas eller eldas.
Under tiden maken och Lilleman åkte för att slänga skärp, fortsatte jag med att vara eldvakt, vilket ju inte alls gjorde ont!
Jag tog en kopp kaffe, satte mig i solen och njöt av fåglarna som hoppade runt i vårt lilla träd, där jag hängt upp en massa fågelmat.
Dom är lite luriga, för när jag bara satt där så var det mängder av fåglar, men så snart jag hade kameran försvann dom!
Busfåglar. 
Det var verkligen hur skönt som helst att sitta där i solen och bara vara...
Titta på röken som steg ur tunnan, lyssna på fåglarna och en och annan båt i fjärran.
DET är mindfulness om något.
Just nu behövs det verkligen. Vi har lite att fundera på maken och jag. Och vi gör som vi brukar.
Konstaterat att vi har en grej att lösa och vi behöver tänka lite på var sitt håll.
Det är ganska nytt för oss, att inte ta saken vid hornen direkt, utan faktiskt sova på saken. Ibland flera dagar. Det gäller dock att vara överens om att det får och ska dröja lite.
Så nu har han funderat på sitt håll, under tiden han släpade skräp och jag eldade....

Sen, när han kom hem, tog vi ner ett rätt högt träd som skymmer morgonsolen! Där jag sitter på morgnarna och äter frukost! :-)
Är det något i vägen, så flyttar maken på det! :-D Det är kärlek.

Och det doftar sååå gott med spån!
En granne tittade förbi och pratade bort lite tid och vi ville inte riktigt gå in, även om det blev lite kallt framåt kvällen.

Sen, när det lugnat sig, så funderade vi över vår "grej". Vad är viktigt för mig? Vad är viktigt för maken? För barnen?
För framtiden? Vad kan vi kompromissa om.. Fundera på lite strategier och sen bestämma oss.
"Sickan vi har en plan" :-)
Man tänker så bra här ute!

I morse när vi vaknade fick vi en liten överraskning! Snö!
Rätt mycket till och med, men plusgrader och takdropp.

Jätteskönt ute!
Jag hade bestämt för länge sen att det var vedklyvning idag! Vi har massor med ved, men inte så mycket kluvet och det är irriterande när man vill tända brasa.
Så nu släpade vi ut klyven och jag klöv tre skottkärror med ved. Även det är mindfulness, att bara stå där och klyva.
Inte behöva tänka så mycket på vad man gör, annat än att hålla undan fingrarna. Man tänker galet bra! :-)
Maken passade på att kapa trädet vi tog ner igår och Lilleman kärrade ved och klöv även han, men yxa!
Riktigt duktig är han.

Sen plötsligt började det regna igen och nu vräker snön ner! Riktigt aprilväder!

Nåja, vi har haft härliga dagar här ute, men måste nu hem.
Vi ska hjälpa till med en flytt, mysa med alla barnen bland annat.
Det har varit så skönt med lite långledigt..Jag är såå taggad för jobbet framöver och de nya beslut vi precis har tagit.
Det händer grejer minsann!
Mindfulness är farliga saker! :-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar