Sidor

lördag 18 mars 2017

Lagd plan ligger..

Alltså vad är det här? Barnen vaknar snortidigt, väcker mig, somnar om själva och jag ligger vaken!
Klockan 7 en lördag. Tjo.
Samma lika igår, men då vaknade jag helt själv..nästan en timme innan klockan ringde! En timme!
Nåja, jag snurrade en stund och gick sen upp.
Jag visste att Minime troligen skulle bli hemma, då hon hade ont i halsen när hon kom hem från skolan igår.
Och visst, halsen var bättre, men hon lät som att hon borde sluta sluta röka! ;-)
Nu är hon mer klassiskt förkyld.

För en gångs skull passad det rätt bra att vara hemma igår och hon var ju inte så sjuk att jag inte kunde jobba samtidigt så det blev vobb. :-)
Fördelen med det var att jag med jämna mellanrum gick ner i källaren och la i en tvättmaskin.
Jag tycker att jag brukar ligga i fas med tvätten sen stora dottern flyttade.
Det märks att vi är en mindre i hushållet och det är sällan som tvättkorgarna rinner över, men nu gjorde dom det med råge.
Det har bytts kläder av någon anledning, plus att jag bytte alla sängkläder igår och passade på att tvätta lite filtar och annat löst, när jag kunde.
Så skönt! Det blir ju lätt annars en maskin här och en där och en akut när det är slut på skjortor eller jeans. :-)

Under morgonen regnade det som att någon stod med en duschslang!
Så mysigt! Jag gillar ju regn, men lagom till lunch, sken solen så varmt och fint!
Det är verkligen vår nu och jag längtar så till landet. Tyvärr blir det ju inte på flera veckor  nu. Frustrerande när det finns mängder att göra där.

Men - det gör det ju egentligen här hemma också, vilket vi har insett.
Senaste veckorna har ju bestått i ältande runt vårt "vinterboende" och hur vi ska göra.
Radhuset är ju egentligen perfekt. Läget är bra, utsikten är magiskt och billigare kan vi inte bo.
Men, det finns några parametrar som gör att vi inte riktigt trivs. Parametrar som inte egentligen hänger ihop med huset...eller jo, lite kanske, man kan säga att det fattas ett rum.
Det rum som vi nu dedikerat till gym och som många andra gjort om till tv:rum/ ungdomsrum. Det rummet fattas.
Sen finns det lite andra grejer som är mer baserat på makens intressen och mina, vilket skiljer sig åt.

Men, vi har i alla fall konstaterat att vi inte flyttar förrän vi hittar det perfekta huset som har _allt_ vi vill ha när det gäller planlösning, garage, tomt och läge.
Vilket kommer att dröja! :-)
Eller att vi hittar den perfekta tomten till bra pris, där vi själva bygger huset vi hittat.
Sen vill vi sitta lite still i båten och se vart världsläget och räntan tar vägen innan vi gör något drastiskt.
Vilket innebär att vi nu har en treårshorisont.
(En av anledningarna till att jag fick ett litet bryt för ett tag sen, efter att vi bestämt att vi ska flytta till landet om ca 10-12 år, var just att det var 10 år. Ska vi sitta här och inte trivas helt i 10 år? Vi kan dö om 5 och har missat livet på att sitta och längta till landet! )
Och det som ska hända nu, är att radhuset ska rustas till tänderna, för att vi ska få så mycket som möjligt för det när det ska säljas.
Det finns _massor_ att fixa.

Tex baksidan som ju är ju en sorglig historia.
Vi har inte gjort något alls åt den sen vi flyttade in och tjafsat en del om den.
Maken har länge bara vägrat att lägga en spänn på den och jag har inte bråkat om det, för att jag alltid får preciiiis vad jag vill så fort jag andas om det på landet! :-) Men det är ingen uteplats jag är stolt över, usch!
Men, nu är ju läget lite annat och nu kommer vi att fixa till den.
Anledningen till det är att den är svår är att när solen ligger på under sommarhalvåret, blir det som en gryta. Otroligt varmt.
Sen har vi trall en bit och en liten, liten gräsyta.
Gräsytan hade jag velat döda från dag 1. Av den anledningen att den ska ju klippas hur liten den än är, men det är sen jättesvårt att göra av med klippet.
Som tur är så grävde vi bort en sandlåda häromåret, som vi lagt att klipp i nu för att fylla ut.
Men nu ska vi lägga trall hela vägen, fixa en markis och även stötta upp stenarna som håller det blommor vi kan ha på plats.
Igår började jag med lite fix. Klippt bort lite torkat, klippte ner en klematis som var helt galet vildvuxen och en ros som stod åt alla håll.
Klemtatisen ska jag gräva upp och ta till landet, för den yta där den står kommer att byggas bort.

Det dyker upp rätt mycket spännande saker när snön smälter bort, som också städades bort.

Inne är det en del ytskikt som ska fixas, dörrarna ska målas vita, ny garageport ska installeras och lite sånt.
Sen det klassiska.. röja, röja och slänga.
Var kommer allt skräp ifrån?
Märkligt också att man inte har lust att röja inne under vintern, utan rycken kommer när det blir vår och man även vill röja ute! :-)
Vad är det?

Nåja. Nu känns det som att vi ändå har en plan som håller.

Nu ska jag fixa till en god lunch till alla barn som kommer och äter och Minime ska svänga ihop en tårta till de som kommer och fikar på eftermiddagen.
Solen skiner och det kommer att bli en najs dag! :-)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar