Sidor

söndag 19 mars 2017

Bollen är i rullning.

Nu händer det grejer minsann! :-)
I vanlig ordning har vi försökt gå över ån efter vatten...

Nåja, gårdagen började med en rätt tidig morgon.
Det måste vara våren för jäklar vad vi vaknar tidigt!
Men det var ju bara bra, för stora dottern hade dykt upp kvällen innan och stora sonen kom till frukost.
Hans sambo åkte till skolan för att skriva en tenta!
Så mysigt att ha honom här en hel dag. Vi hann tjattra massor! :-)

Maken, retades med dem och visade att han skrivit med dem på kortet jag fick när jag fyllde år, utifall att dom inte köpt något åt mig.
Men, då blev det fnissigt bland alla fyra barn och vips, kom stora dottern upp från hallen med ett stooort paket!
Alla barnen hade skramlat ihop till två väskor från mitt favvomärke Desigual!
För länge sen, tipsade jag dottern om att det fanns fina väskor nu, där en väska är handväska och den andra mer "strandväska".
Jag älskar att ha en liten handväska och sen ha en större där man kan lägga lite extra kläder, en bok, datorn eller så om vi är ute på språng.
Jag tänker också när vi ska till Spanien och man vill ha en väska med sig till poolen eller stranden.
Och visst ÄR dom läckra?

 Vi åt en god lunch och svärdottern kom lite senare.
Helt slutkörd och utsvulten, så det var passande att maten stod på bordet. :-)

Minime bestämde för länge sen att vi skulle göra egen tårta och så blev det.
Jag köpte färdiga kakbottnar, men sen körde vi choklamousse med färska hallon som fyllning, och grädde med hallonsylt.
På med jordgubbar, hallong, grädde och lite strössel.
Den blev jättegod!
Min svåger med familj och svärmor dök upp till fikat och alla gillade den hemlagade tårtan, så nu struntar vi i att köpa tårtor och gör egna framöver! ;-)

 Jag fick flera härliga böcker!
En om alla fiender man kan ha i trädgården och tre som är lite mer allvarsamma! :-)
Härligt. Jag måste ju ha en hög med böcker, annars får jag lite ångest! ;-)

 Mina släktingar känner mig helt klart, när jag får rosa rosor och vaniljdoftljus!

 Vi hade en riktigt härlig dag och trevlig kväll.

När alla åkt hem, satte vi oss med varsin rom och funderade.
Vi har ju en lång lista på saker som ska göras i huset inför en försäljning. Samtidigt hade jag börjat fundera på varför vi fixar till allt till någon annan och inte till oss själva!
Vi kanske trivs bättre om allt småfix ÄR fixat liksom...
Maken hade ju gått med på att vi måste göra något åt baksidan och när vi satt och drack kaffe på morgonen så frågade han "vad behöver hända för att du ska kunna bo kvar i ca 3 år?"
Jo baksidan var ju en sån grej och vi behöver byta garageport.
Och - vi behöver göra lite grejer på landet. (som vi ju då inte säljer)

Men sen funderade jag lite till och föreslog för maken att vi ska göra ett inglasat uterum på baksidan av huset!
Det vi saknar här är yta att umgås på.
Gör vi ett uterum, får vi ett vardagsrum till!
Jag har alltid drömt om ett växthus och/ eller ett uterum. Det var det första jag sa när vi flyttade hit att jag skulle vilja glasa in det.
Men, maken har vägrat att investera något alls förutom att vi bytte ut köket.
Nu har han tänkt om! :-)
Och anledningen är ju lätt. Det blir både billigare och lättare att fixa till så att det här funkar, i stället för att köpa ett nytt hus!
Det blir alltid dyrare.
Så vips, var det bestämt.
Och inte bara det..utan vi kommer också att installera en eldstad! Wii!
Så ofta kommer vi hem från landet och suckar "oj om vi kunnat dra igång en brasa även här"..nu är det dags!
Flera grannar har gjort det, så det borde inte vara ett problem.
Så, nu har jag skrivit ut massa papper, fyllt i och ska skicka in en anmälan.

Även nästan alla papper för uterummet har jag också skrivit  ut och fyllt i. Sen får jag nog höra mig för om det fattas någon innan jag gör den anmälan.
(allt går att göra digitalt numer, vilket är guld!)

Det blir att ta en tur till öppethus på torsdag för att se om allt är med och att vi inte behöver ansöka om _riktigt_ bygglov.
Bollen är i rullning!
Med lite tur, så har vi både eldstad och uterum nästa vår!
(Bygglov tar ju tid, men jag hoppas att det går fortare när vi "bara" behöver göra en bygganmälan" sen ska grejerna beställas och vi behöver ju ha en byggare osv. )

Gott så.
Och landet då?
Jo, vi bestämde på rot, att söka rivningslov för gästhuset där nu.
Det är dags!
Huset går inte att rädda och det är mer ett förråd nu vilket är synd.

Och, även där, har jag dragit ut alla papper som behövs för att bygga ett Atterfallshus, vilket vi kan göra så snart gästhuset är veck.
Det är en liten annan ansökan där för det blir en komplementbostad, med kök och toalett.
(uterummet är bara en komplementbyggnad)

 Så nu är bollen i rullning!
Och jag tog på mig projektledningen! :-) Så slipper jag gå och vara frustrerad över att jag tycker att saker inte händer.
Nu håller jag i tömmarna och ger lite order om sånt som ska hända! ;-)

 Wiiii!
Snart är detta ett minne blott...
...och i stället ser det ut såhär! :-)

Eftersom vi kommer att bo kvar, måste vi också fixa till barnens rum, mer än vi tänkt.
Det ska målas om, men det ska även möbleras om för att passa dem mer.
Båda har vuxit ur sina "barnrum" och behöver få mer "innan tonåring" rum.

Så vi har svängt 180 grader, men det känns bra.
Vi investerar i de boenden vi redan har och går inte över ån efter vatten.
Det kanske inte alls är grönare på andra sidan staketet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar