Sidor

lördag 25 februari 2017

Sol och fågelkvitter.

I fredags fick vi hämta bilen! Wiii!
Det har gått förvånansvärt bra att ha bara en bil, men jösses så skönt att ändå hämta min "vita fara".
Och- det visade sig att den extraförsäkring som vi fick med som en provförsäkring när vi köpte bilen, var riktigt bra!
Man får ju ofta en provförsäkring av något slag när man köper bil, för att man ska fortsätta att ha den (ofta orkar man inte säga upp och byta när den går ut och man får erbjudande att fortsätta...smart drag! ;-))
Den här gången så satte vi bilen på det bolag vi har, men behöll den extra vilket visade sig vara grymt bra!
När vi fick problem hade vi precis fått erbjudande att fortsätta att ha den, vilket vi gjorde då.
Nu, tog dom hela kostnaden för självrisken!
Så, sprillans ny motor i bilen utan att kosta oss en krona! DET hade vi inte räknat med.
Så den enda kostnaden vi haft nu är hyrbilen ett par dagar, annars inget.
Ovanligt att man verkligen får ut fullt på försäkringarna.

Under tiden maken joxade med att få ut bilen, satte jag mig i receptionen och tittade på nyheterna.
Man hade löjligt sköna möbler!
Jag, hade dock sån träningsvärk att det gjorde ont att sätta sig i dem! :-)

När vi åkte, hade ju maken fått en ny kompis i den äldre man som haft hand om bilen. Jag är inte förvånad, det blir oftast så! :-)
Så nu fick vi ett visitkort och en handskakning och fick snällt lova att ringa honom så fort någon av våra bilar får problem.
Skönt.
Det var inte många själar på jobbet i fredags. Jag undrar varje gång var alla är?

Nu är det helt fantastiskt, för vid lunch skiner solen rakt in i köket, trots att det är en innergård i vägen.
Då är det vår på riktigt, när markisen fäller ut sig. 

Det märktes redan på morgonen att dagen skulle bli fin. Solen reste sig som en stor guldboll över hustaken.
Underbart.
Jag hämtade barn och åkte hem för att packa, det var nämligen äntligen dags att åka till landet.
Nu, börjar den tiden när vi är mer på landet än hemma nästan. Varje helg vi bara kan och alla långhelger som snart kommer.
Jag ska jobba måndag - onsdag veckan som kommer, och maken tisdag, så vi kan inte stanna hela veckan tyvärr.
Men vi kan åka hem sent på söndag, i och med att det bara är jag som ska upp på måndag och vi åker ut igen på onsdag kväll.
Vilket är bra. En hel vecka här ute när det fortfarande är ganska kallt, blir lite långsamt för barnen.

Jag vaknade av mig själv vid 8 i morse och försökte ligga och dra mig, men det gick inget bra, så jag tassade ner för att dra igång en brasa och göra frukost.
Kesoplättar åt mig och Minime. Mums. Jag får aldrig nog.

 Och det gjorde ju inte ont att sitta vid köksbordet och titta ut över den vita snön och se hur solen sakta gick upp.
 Jag kunde inte låta bli att ta med mig kaffet och gå ut. Vi har ju tagit ner en del träd mot grannen på baksidan och nu på vintern märks det!
Solen kan titta fram lite snabbare än innan.

 Jag tog en filt och en kaffe och satte mig i solen. Och den värmde!
Så najs att sitta där och bara njuta. Ah...
Då finns inga bekymmer, inga större tankar. Man bara är.
Ljudet av fåglar som kvittrar, suset ifrån träden.. en och annan såg som går, en båt långt borta.
Det ÄR min plats på jorden.
 Vi åkte iväg för att fylla kylen och lite andra skåp. Vi behövde fylla på med både tvål, schampo, tandkräm och städgrejor.
Dollarstore är inte dumt. Fyra kassar för dryga tusenlappen, det går ju ingen annan stans.
Så nu har jag fulla skåp hela våren och sommaren troligen.

När vi väl gjort det och ätit lunch, tog vi med oss mätband och gick ut för att tänka, mäta och drömma.
Det visade sig att jag missförstått maken och helt tappat ett hus!
Vi får bygga två små hus till, plus växthuset.
Så, nu har vi funderat, stegat och funderat. Och det kommer att bli jättebra!
Vi har också mätt de 15 kvadrat som vi vet att vi får bygga ut huvudhuset med om utifall att det inte blir några nya detaljplaner.
Dessa kvadrat kommer vi att lägga på kök och vardagsrum. Sisådär 3 på själva köket och resten på vardagsrummet.
Sen, blir ju även vårt sovrum aningen större då, som ligger ovanpå vardagsrummet, vilket kommer att gå till garderober.
Blir fint det! :-)
Så nu vet vi vad vi ska lägga våra pengar och vår tid på närmsta 12-15 åren! :-) Så lång tid kommer det nog att ta, innan vi har allt på plats.
Denna sommar ska huset målas och det gamla gästhuset tömmas.Förhoppningen är också att fortsätta med insynsskydd längs vägen i form av staket och blommor.  Mer än så hinner vi nog inte.
Sen blir det rivning av gästhus nästa sommar och förhoppningsvis växthus.
Sen med lite tur de två små husen åren efter.
Det är ju inte "bara" att bygga dessa hus. Vatten, avlopp och el måste flyttas ganska rejält samtidigt.
Men vi har i alla fall en plan vilket känns skönt!

När solen gick ner bakom träden blev det ganska kallt, så då flyttade jag mig in och städade badrum och kök.
Det gäller att fixa inne nu när det är ganska kallt ute, för jag vet att när värmen kommer är jag inte inne alls. :-)
Och- när vi åkte ut igår hade jag långa och fina nagla.
Efter ett par timmar hade jag slagit av tre naglar på höger hand! :-)

Så det var bara att fila ner alla naglar. :-) Jag får börja om helt enkelt.

Idag fyllde jag även på ljuslagret! Jag lägger alltid upp ett lager med gravljus som jag ställer i alla mina lyktor! :-)
Knasigt kanske, men dom brinner ju mycket längre än andra ljus!

 Mysigt när det är mörkt ute.
Men det märks redan att det är betydligt längre ljust än när vi var här senast.
Det går fort nu! :-)
Och vi kommer att somna ovaggade i kväll, efter den friska luften och solen på näsan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar