Sidor

söndag 22 januari 2017

Mat, mat och mera mat!

Ah, nu är jag på gång! :-)
Jag började dagen med gymmet! Wiii!  Jag bestämde redan igår att jag skulle köra ett Hiit pass idag.
Tanken var att jag skulle göra det igår kväll, men det kom saker i vägen.
Eftersom jag har bestämt att träna både lördag och söndag och ha två vardagar som vilodagar, så var jag "tvungen". :-)

Jag vaknade alldeles av mig själv redan vid 06, men låg och drog mig till 7.
Sen stretchade jag benen en stund (mitt onda knä blir så mycket bättre av att jag drar ut musklerna runt det och höftböjaren. ) sen ställde jag mig på bandet och körde 20 minuter intervall och sen10 minuter vanlig promenad och lite mage på det.
En halvtimme drygt. Så skön start på morgonen!

 Efter dusch blev det lyxfrukost!
Kesoplättar med bär och mango. Mums!

Då hade barnen vaknat, så jag fixade även frukost till dem.
Det känns galet bra att ha tränat när klockan bara är 9!
Så blir det nog på helgerna nu. Direkt innan frukost 20 minuter, för att ha det gjort, så behöver jag inte tänka på det liksom.
Blir det mer träning i någon form så är ju det bra, men jag har börjat så.

Igår åkte vi till svågern och fikade. Dom fikade och vi drack bara kaffe! :-)
Gick jättebra!
Innan vi åkte åt jag en jättelunch, som ändå bara var drygt 200 kalorier!

Just nu klarar jag inte av att äta alla mina kalorier. Det går inte!
Att äta 1500 kalorier i ren mat är mycket!!

Vi storhandlade på förmiddagen och tittade verkligen på kalorier. Jag hittade en påse på 125g med nötter av olika slag doppade i choklad och yoghurt. Jättegott! Tidigare hade jag lätt köpt den påsen och tryckt den i mig på vägen hem.
Men - den lilla påsen innehåller ca 600 kalorier! Halva dagsbehovet! Och mätt blir man ju inte.
Och det är det som är skillnaden.
När man äter kalorisnålt, dvs, tonfisk, fisk, kyckling, grönsaker osv, då blir det galet stora mängder och jag är proppmätt.
Och inte godissugen.
Jag kommer aldrig mer att gå tillbaks till skitmaten. Så enkelt är det.
Den stora utmaningen kommer i juni. Då åker vi hela storfamiljen, förutom min stora son och sambo, till Spanien en vecka.
All inclusive.
Och då blir utmaningen, efterrätterna och vinet/ ölen. Att inte bara ligga vid poolen och sen äta allt sött och gott man kan äta.
För mig kommer det att bli träning, varje dag, i någon form. (Tur att stora dottern är med som barnvakt! :-))
Och sen blir det frukt, frukt och mera frukt. Och att undvika efterrätterna så länge det går.
Förhoppningsvis har vi kommit så långt då med både mat och träning att det går av bara farten.

Nåja, idag tog vi även en lång promenad med barnen.
Vi behövde komma ut i friska luften och vi ville gå en sväng den väg barnen går  hem på dagarna, för att se att dom verkligen går den närmsta vägen.
Dum som jag var, glömde jag att ta på mig knästödet. Så urbota korkat!
Nu gick vi inte fort, då Minime var med, men långt. Och med tanke på att jag kört et Hiit pass innan, så blev ju känt lite pipigt innan vi var hemma.
Att jag aldrig lär mig!
Nåja, jag vet att det ger sig.


När vi kom hem gjorde jag jättegod lunch. Rallarhalva, med salami, tomat, fetaost och rödlök.
Sååå gott!
 Till middag gjorde vi hemlagad pizza. Vilket ju inte är jättenyttigt. Men vi lägger på en massa bra saker! :-D
Näe. Där rök nog många av dagens kalorier, helt klart. Men så fick det bli idag, man kan inte äta bra nonstop! :-)

Tanken var att jag även skulle köra lite gym i kväll med maken, men jag hoppade det.
Jag kliver på i morgon i stället.
Det är samma där, man får inte överdriva. Tanken är att jag ska träna och äta såhär nu resten av livet och då måste jag hitta en lagom nivå.

Det kretsar mycket runt mat nu. :-) Men det känns som vi fått lit ny energi runt maten.

Nu är det en ny vecka på gång, igen. Veckorna går fort och helgerna går fort.
Januari är snart slut och vi är på väg in i den sista vintermånaden. Känns bra.
Idag när vi var ute och promenerade kunde vi konstatera att vi längtar till vår och sol. Att var ute i naturen och gå på utflykt.
Vintern har gått fort på något vis men ändå längtar man till värme. Idag var det dock skönt ute, trots minusgrader. Men det är galet halt!
Jag känner mig liksom färdig med vintern. När vin inte har snö, så att det går att vara i pulkbacken kan det lika gärna vara riktig barmark.
Nu är det dock dags att förbereda veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar