Sidor

söndag 11 december 2016

Snöig och glittrig söndag.

Igårvaknar vi till en vit vintervärld igen, med minus 8 grader och ett lätt snöfall.
Härligt!
Jag vill ha vinter nu! :-)
Nu har jag hunnit beta av två julbord, så lite känsla har jag ju fått.
 Itorsdags, åkte jag till jobbet snortidigt för att kunna vara borta en lång stund runt lunchen. Jag hade nämligen bokat in en klippning och sen, fick jag inbjudan till jullunch med min fackförening samma dag!
Så, jag pep iväg och klippte mig hos min favvofrisör. Det är sällan man känner sig så fin som när man är där.
Han mumlar alltid "åh..du har sååå tjockt hår..." sen klipper och klipper han och sen går han loss med borstar och fön.
Det är så kul för han gör alltid värsta festfrisyren. Stora lockar och mycket spray! :-D
Lite kul var det ju eftersom det "riktiga" julbordet var i fredags.
Jullunchen var riktigt god och trevlig.

I fredags åkte jag åkte in till stan på ett tidigt möte och jag är så glad över att inte behöver pendla varje dag. Usch.
Det är ju smidigt, men jösses.
Jag visste att jag skulle bli sen, för jag åkte på lämning av barn på morgonen och jag bestämde mig för att inte stressa.
Till vilken nytta ska jag stressa? Så, jag lämnade dem lite tidigare än vanligt, åkte hem med bilen och gick till tåget.
(Jag har ju ont i känt, så jag går inte jättefort!)
Naturligtvis så var extratågen inställda, så det ordinarie tåget var helt galet fullt. Som packade sillar. :-(
Tunnelbanan likadant. Jag iddes inte ens ta det tåg som stod på perrongen när jag kom ner utan väntade på nästa.
Väl framme, tog jag ju naturligtvis fel uppgång och fick gå runt kvarteret, skit. Men, jag kom ändå bara 6 minuter för sent.
Men rätt duktigt svettig.
Mötet skulle hålla på mellan 9-12 och jag skulle vara på julbordet 12:30. Helst innan, men jag kände att jag pallar inte att stressa till det heller.
Men, det visade sig att mötet slutade 11! Fint!
Jag mötte Maud Olofsson i dörren på väg ut! :-)
Det var skönt att jag hade gott om tid, så att jag slapp springa. Mitt knä är ont nu. :-( Det har varit allt för mycket knatande den här veckan.

Restaurangen såg jätte sjavig ut utanför. Som en barack. Men den var jättefin inne. Som ett vardagsrum!
Riktigt fint och härlig miljö.

Maten var italienskt inspirerat och jättegott!
Kul att äta något annat än bara det svenska. Den kalla delen var grym! Och efterrätterna.
Varmrätten var lite sisådär, men jag äter ju sällan av det varma ändå. :-)
Inte när det finns sill och lax!

Rätt duktigt mätt lämnade vi restaurangen och många gick vidare på aw, men jag orkade inte.
Jag ville hem och bara landa i soffan.
Men Stockholm är vackert! Det syns inte här, men när det började skymma och alla lampor glittrade var det galet fint.
Nu är det ju så julpyntat överallt. Jättefint.
Jag passade på att strosa genom stan och verkligen njuta av stunden. Se alla som stressade fram och tillbaks.
Jag tog en sväng till en speciell butik som jag sällan åker till för att hitta en liten julklapp innan jag åkte hem.

I går övergick snön till regn viket var lite tråkigt.
Maken fyllde år och vi hade bjudit in oss till svärmor och för en gångs skull så sammanföll det med nobelmiddagen! :-)
Det gör det ju varje år, men att det är på en lördag eller söndag så att man kan ha nobelmiddag även hemma händer ju inte varje år! :-)
Minime fick för ovanlighetsskull sminka sig. Och man är ju avis på hennes fransar!
Hur långa som helst när hon få lite färg på dem!

 Stora sonen och svärdottern låg hemma och snorade, men stora dottern dök upp, plus svåger med familj. Fullt hus kan man säga. Och hög ljudnivå! :-D

Vi åt jättegott och avslutade med marängsviss och lite glitter. :-)

Vi planerade nyårsafton och svärmors 70 årsdag!
Man kan konstatera att om vi kände oss som en cirkus förra gången vi var ute och reste, då kommer det att vara _riktig_ cirkus den här gången!
13 personer blir vi denna gång. Men det kommer att bli fantastiskt roligt!
Vi satt kvar och tjattrade ganska länge och upptäckte att det snöat jättemycket under kvällen.
I natt och nu på morgonen har det snöat ännu mer, även om det är lite blött så ligger det kvar vilket är jättemysigt.
Hoppas, hoppas att det ligger kvar! Nu vill jag ut och åka pulka!

Söndagen har varit skön.
Vi åkte för att kika i nya matbutiken som öppnat i närheten och den var riktigt fin och hade "allt". Det är kul att kunna variera sig lite, för varje butik har ju sin grej liksom.
Jag måste åka tillbaks ganska snart.. :-)
Annars är ju mina söndagar ganska lika. En stor tvätthög som ska tas om hand...stryka lite..förbereda veckan som kommer. Jag tycker att det är skönt att ha söndagarna som lugna förberedelsedagar.
När det blev mörkt gick vi en promenad för att titta på alla fint pyntade hus.
Det är så vackert med tung snö.
 Det syns inte så bra, men vissa granar går mer "all in" än andra om man säger så..


Och i vanlig ordning, när vi sätter oss på söndagarna och kikar hur veckan ser ut så kör det ihop sig så lite pussel blev det, men det går.
Det är inte utan att det ska bli skönt när barnen kan börja gå hem själv...Jag är inte avis på de som är precis i starten på "lämna och hämta"... :-)

Två veckor kvar till Jul, men jag känner mig inte så stressad över det. Jag är rätt i fas. Fattas lite till maken, men jag vet vad, så det ska bara inhandlas.
Lite vill man ju fixa alldeles innan med.
Nästa helg blir det pepparkaksbak och pepparkakshus, som jag skulle ha handlat till idag, men glömde! Så det blir en extra vända för det.

Sen, får allt annat vänta till den 21/12 när jag är ledig. Jag vill gärna att den där riktiga julkänslan ska komma så nära julafton som möjligt! :-)
Så, hyacinter, glögg och rockyroad, sen är man hemma! :-)

Så, nu är vi redo att gå in i näst sista jobbveckan. Fullmatad, men ändå rätt lugn.
Det börjar bli dags att sammanfatta 2016..








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar