Sidor

fredag 30 december 2016

Året som gått. Välkommen det nya!

Dags att summera året som gått.
Och vilket år det har varit!!
Året har innehållit många sorger och bedrövelser, för många. Det känns lite som "året då allt hände" lite överallt.
Flera vänner har haft det jobbigt på många sätt.

Hos oss har det inte varit så många sorger, men många stora händelser. Händelser som lagt riktning för framtiden på flera sätt.
Det har märkts att vi är många! :-) Och att livet rullar på!

Vi började i januari med att fira att stora sonen äntligen började på den linje han verkligen uthålligt och målinriktat jobbat sig in på. Han började äntligen läsa juridik på Stockholms Universitet.
Wiii! Jag är oerhört stolt över att han kom in.

Vi fick snö strax efter jul och det var härligt vackert! Hela januari var det kallt och snörikt.

Vi njöt för fulla muggar och var mycket ute i pulkabacken.

Februari var lugn men med mycket jobb. Maken hade galet mycket jobb, men hans projektanställning gick över till en fast anställning, med ny titel och högre lön.
Wii!
Jag hade mycket jobb och rätt turbulent på jobbet. Det var lite svaj mellan hopp och förtvivlan mellan varven.
Men ute var det kallt och fint. Vi åkte mycket skridskor och pulka.


Mars kom med vårkänsla och fint väder. Härliga vår!
Jag jobbade hemifrån vid ett tillfälle och satte mig ute på balkongen, med en filt om benen.
Det slutade med att jag brände mig på näsan!


Vi oroade oss en hel del över äldsta sonen och hans tjej. Hon bodde i andra hand och han hade flyttat in hos henne, men dom visste att dom snart skulle åka ut.
Jag oroade mig väldigt över det. Vart skulle dom ta vägen? Kunde vi hjälpa dem att köpa något?
Dom hade inte varit tillsammans speciellt länge, men båda kände att det var rätt och att det liksom inte var någon idé att dra ut på saker. :-)
Vart skulle dom flytta?
Men plötsligt, när vi satt i ett stort möte, där även maken satt med, fick jag ett sms: "Vi har fått lägenhet!"
Jag ställde mig ju upp och hojtade "De har fått lägenhet!!!" :-D
Helt galet! Hans tjej fick ett förstahandskontrakt! På en stor tvåa! Det händer ju inte! Rena trissvinsten!
Vi var helt galet glada.
I April fick dom flytta in. En stor tvåa som är jättefin och där dom kommer att ha det jättebra länge!
En sådan lättnad det var!

Våren fortsatte med härligt väder och mycket utevistelse.
Under våren eskalerade även problemen i Minimes skola, plus att man bestämt att hela skola skulle evakueras till en skola längre bort för att den dom gick i skulle renoveras.
Det blev liksom en parameter för mycket för oss och jag började titta runt efter alternativ.
Vi åkte och hälsade på en ny skola, pratade med pedagoger och ägaren till skolan, sen bestämde vi oss och skrev in dom i ny skola.
Och sa bye bye till den gamla. Skolavslutningen blev ganska emotionell eftersom det var slut på en era.

I juni, gick vi äntligen i mål, jag och min chef. Jag fick fast anställning! :-)
Det var många som ville att jag skulle få tjänsten och sen fanns det typ EN som inte ville det.
Men vi vann!
Wiiii!
I Juli fick jag följa med till Almedalen för första gången vilket var en upplevelse!


Sen gick vi på semester och det kändes så bra att gå på semester och veta att jag skulle komma tillbaks! Och ha en "riktigt" tjänst. Det lugnet går inte att beskriva.

Nu plötsligt hade både jag och maken fasta jobb! Det var ett tag sen sist! ;-)
Att flytta ut till landet och njuta hade aldrig varit skönare.
Denna sommar hade vi inte heller några stora projekt på landet, utan vi verkligen njöt av lugnet och ledigheten.

I slutet av sommaren och de sista två semesterveckorna drog vi alla 7 till Spanien i två veckor. Det var magiskt!
Att resa hela familjen var en njutning i sig!
Och att landa i det här paradiset...Wow!

 Varmt, men ändå inte olidligt.
Många lata dagar på stranden, vid poolen och i stan.

Att vara tillsammans alla i värmen, bada, turista, äta och sola. Härligt!
Som vi skrattade och busade. Spelade spel och nöjt.
Jag fick nypa mig i armen, över att ha en så stor, stojig och kärleksfull familj.

Strax innan vi åkte, fick stora dottern veta att hon kom in på KTH! Det var väntat, men ändå, man kan inte svara säker. Nu kom hon in på sitt förstahandsval! Wiii!
Galet. Jag, som inte direkt pluggat ihjäl mig i ungdomen hade nu ett barn på Universitetet och en på högskolan!

När vi kom hem från Spanien, faktiskt när vi stod på Arlanda och väntade på vårt bagage, fick jag ett sms som inte var jättekul.
Under tiden vi varit borta hade skiten träffat fläkten. Inte jätte oväntat, men sorgligt.
Mest för tredje part, som så ofta. De som lider mest är de som är anhöriga och jag hade velat kunna finnas till för främst ett par personer.
Nu gick inte det. Jag fick göra det jag kunde på avstånd.
Det var några turbulenta veckor som tog mycket energi. Jag var riktigt orolig i perioder.


I September kom nästa roliga och oväntade besked. Stora dottern fick studentlägenhet! Lika otippat som sonen!
Plötsligt fick hon ett ganska stort rum vid sin skola! Hon stod ju i kö och letade aktivt, men vi hade tippat att hon skulle få ett rum om ett år ungefär.
Men plötsligt så var hon på första plats!
Så skönt! Vi packade ihop henne och flyttade. Jag passade på att rensa ur och skicka med grejer.
Hon fick det riktigt mysigt.
Det är märkligt att inte ha henne hemma, men så skönt för henne att bo där hon pluggar.
Spara tid på resor och bli vuxen. Påbörja sitt eget liv.

De små barnen började sin nya skola och trivdes bra från start även om det var lite "inskolning" för oss alla.
Hösten har bara försvunnit. Vi har jobbat rätt mycket och maken har slagit rekord i övertidstimmar.
Jag har varit borta en del på både planeringsdagar och studiebesök, där vi var tre dagar i Malmö bland annat.
Det har varit en rolig jobbhöst.

Mitt knä bråkade och vår träning har varit obefintlig. Tyvärr.
Som alltid på höstarna så känns det som en evig uppförsbacke och träningen blir alltid lidande.
Det roligaste utöver alla kalas är att sonen och hans sambo förlovade sig! Wii!
Hans fästmö sökte in till skolan och kom in! Så även hon börjar plugga i januari.

Precis innan jul fick jag ett jätteroligt besked från de som står mig nära och jag oroar mig över.  Det behövs lite glädje och framtidshopp och det blir det!
Så härligt!
Vi väntar också på ett annat besked som är stort. Vi trodde att 2017 skulle vara året när allt bara får lägga sig och rullar på, men det ser inte ut att bli så.
I mitten av januari vet vi.
Men vi lägger 2016 med glädje bakom oss och ser fram emot 2017.
Som sagt, kanske en stor förändring, men också mycket kul!
Det blir en del resande, troligen en resa med hela stora familjen, vilket kommer att bli magiskt.
Vi ska jobba på att vara i nuet.
Göra roliga saker och uppleva. Umgås.

Vi samlades igår och åt middag och spelade spel hela familjen.

 Det kändes som ett härligt sätt att samla ihop oss, summera året som gått och gå in i det nya med varma hjärtan och förhoppning om kärlek och umgänge!

Tack 2016!

Välkommen 2017!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar