Sidor

söndag 27 november 2016

Vi hittade tomten!

Så. NU lägger jag upp fötterna på bordet och njuter!
Sista kalaset klart! :-)
Det är lite svår att förklara varför hela hösten känns som en uppförsbacke, för kalas är ju kul. Och det är det ju.
Men det tar så mycket tid! Det ska planeras, bjudas in, handlas, fixas och kalasas.
Vi har försökt alla möjliga varianter genom åren. (Äldsta sonen, som fyller i maj, har dragit vinstlotten jämt! Han är rätt ensam om att fylla år på våren, hos oss, och man kan vara UTE!)
Nåja, när det små var riktigt små, slog vi ihop släktkalasen. Dom fattade ändå inte när dom fyllde år på riktigt.
Vi har varit hemma hos oss, vi har varit på lekland, vi har varit på  lokal.
Jag är tokstressad och rätt sliten när vi kommer in i december. Varje år.
I år blev det ju extra tokigt med tanke på mycket på jobbet och jag har varit borta en del.
Jag valde att inte vara på lekland, av en enda orsak.
Vi känner inte barnen i klasserna än och vi känner inte föräldrarna. Om man är på ett lekland och har 10 ungar springande, som man inte känner, då kan man lätt tappa bort någon! Eller skicka hem fel unge med fel förälder.
Typ.
Så i år var det inte aktuellt.
Nu är vi dock klara. Minimes kalas gick efter omständigheterna bra och hon är nöjd.
Och jag har precis nu bestämt att nästa år, då slår vi ihop släktkalaset igen, vare sig dom vill eller inte.
Deras "kompiskalas" får bli ett par kompisar och ett biobesök.
Jag. pallar. inte. mer.

Nåja, idag stekte jag små plättar på 1l mjölk och lät tjejerna bygga sin egen pannkakstårta.
Dom äter ju som fåglar...
 Det blev rätt söta tårtor. :-)
 Minime hade valt ut tallrikar, muggar och servetter.

 Efteråt fick dom titta på film.
Man kan säga att tjejerna inte hade lika mycket tålamod som killarna helgen innan....;-)

 Hon fick fina presenter och är njöd med kalaset.

Stora dottern tittade förbi och vi hann tjattra lite.
Det blir lite kul när minimes kompisar frågar "vem är du?" och sen "Oj har du så stora syskon!" :-)

Nu är det jättekonstigt att titta i kalendern och se att helgerna framöver är ganska fria!
Jag vill åka på en julmarknad. Och se lucia.
Sen ska det som sagt handlas lite klappar. Landet har vi inte varit till på jättelänge! Men hinner inte ut innan julledigheterna.
Men ändå. jag ser ett ljus i tunneln! :-)
På jobbet ska vi beta av mässan, sen lugnar det sig där med.
Det känns alltid som att höstarna är så här. Man får bryta ner det i händelser, dagar. Som ska fixas och genomföras.
Det går inte att tänka helhet.
Jag har, bara senaste året kommit dit, där jag skriver ner allt som ska hända, hur det ska planeras och när i min kalender, med påminnelser.
Sen gör jag det jag kan i förväg och sen tänker jag inte mer på det innan det ska hända.
På lördagar, som idag, vet jag inte vad som ska hända i veckan. Jag måste titta i kalendern.
Lite spännande är det att göra så, men samtidigt skönt, för att inget ligger och skvalpar i hjärnan.
Det gäller dock att skriva in allt. Annars finns det inte! :-)

Nåja, vi sov länge i morse och åt frukost länge. Så najs!
Det började snöa efter en stund och då slog det oss att det ju faktiskt är första advent!

Vi hade lite fix vi behövde lösa och gav oss ut i snöyran.
Eftersom att min dator strulat massor senaste tiden, tyckte maken att jag skulle få min julklapp lite tidigare än planerat.
Såhär såg det ut igår tex. Titt som tätt flimrar skärmen och jag måste starta om den flera gånger per dag för att jag tappar nät...
Så, nu ska den blåsas ur och en ny skulle införskaffas till mig.

Men, den jag "ville ha" dvs den som maken tyckte att jag skulle ha (jag är helt värdelös på datorer och annat tekniskt, jag bara tackar och tar emot! :-))  fanns bara på ett ställe i närheten, så vi åkte till ett köpcentrum vi inte varit i på väldigt länge.
Och jösses vad man byggt ut! Men vilket trevligt centrum!
Lite andra butiker än vi är vana vid. Och -tomten! Plötsligt stod han där minsann med sin lilla tomtenissa och delade ut pepparkakor.

 Lilleman, han är för stor för sånt, tydligen. Men Minime hon sprang fram och kramades minsann.

 Sen, kikade vi in hos första bästa hårsalong och klippte Lilleman.
Han har jättetjockt svintohår som är supersvårt att klippa. De flesta misslyckas och suckar över att det är så tjockt.
Men nu gick det bra! Han blev såå fin! Och vi fick tips om ett schampo som rår på hans torra hårbotten.
Han är lite kliig ibland och nu fick vi en olja som ska hjälpa mot det.
 Vi fixade lite nya lampor och batterier till allt julpyssel och återvänder hem.
Innan vi åkte bar jag upp jullådorna och sen satte vi igång med att ta in julen i huset.

Och som alltid är det rena rama kaoset, innan det blir bättre. :-)
Nu, har vi jul i huset!
Bilderna däremot, dom ville inte lägga över sig från telefonen,
Det får bli ett helt eget inlägg. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar