Sidor

onsdag 2 november 2016

Tandtroll och vanliga troll.

När vi la oss igår regnade det rätt rejält. Jag såg på fejjan att folk lite högre upp i landet fick snö, så jag blev inte helt förvånad när jag tassade ner i köket i morse och det både hade snöat och snöade mer.
Vitt! Och faktiskt riktigt mysigt. Mycket av att det är mysigt med vinter, igen, är ju att barnen inte längre är små.
Det behövs inga overaller, inga galonisar (förutom i skolan) dom kan roa sig inne om det är ett kladdigt väder.
Eller vi kan roa oss tillsammans. De jobbiga med blöta vintrar är liksom över och då kan jag njuta av även blött och kladdigt, igen. :-)

Minime och jag åkte iväg till tandis. Hon behövde slipa bort en bit av en tand.
Det är rätt märkligt att vara ledig så här mitt i en vecka, även om många andra är lediga också.
Det känns liksom busigt, att var ute och flänga när andra jobbar! :-) Men det märktes hos tandis att det är lov, det var väldigt lugnt.
Det är det iofs oftast. Vi har en helt suverän folktandvård och jag är så glad att vi bytte barnen dit.
Nåja, det var ett snabbt besök där och sen gick vi på H&M. Jag lovade innan att minime skulle få gå och plocka en grej, vad hon ville, ur butiken, eftersom vi inte visset om det skulle räcka med att slipa bort eller om det skulle bli bedövning och en större åtgärd.
Och lovat är lovat, så H&M blev det.
Innan vi åkte, provade hon tre par jeans, som hon vuxit ur, så jag insåg att det var dags för uppdatering, igen!
Det syns inte att hon växer tycker jag, men just brallor är jämt för korta! Det blir bara ben på ungen.
Nåja, hon hittade raskt en tröja med "Trolls" på. Sen fick hon går runt och peka på saker hon vill ha när hon fyller år. Jag fotade och skickade bilder till storasyskonen, farmor och min svägerska.
Storebror hade redan köpt present, vilket inte förvånar mig. Minime har ju lindat både honom och hans fästmö runt alla fingrar dom har, så jag förstår att dom inte haft några problem! :-)

Den här bilden fick svägerskan. Skor. Minimi älskar skor.
När hon fyllde 3 år var det det enda hon önskade sig. Typ sju par skor.
Och det fick hon! :-)
Nu, är det lite lättare med storleken än det var då, när hon hade typ 20 i storlek. Nu är hon ju uppe i hela 28!
Hon hittade en massa annat också.
Tur att det är just H&M hon älskar, där kläder knappt kostar något.

Hon gillar inte "riktiga" jeans. Ofta sitter dom fel eller är hårda och jag förstår henne.
Nu sitter dom ju sällan vid bord och jobbar längre, utan sitter på golvet, ligger i soffor eller i puffar. Klart att jeans är obekväma. Till när det nu är dags för någon form av överdragsbyxor ute.
Då är jeansen på H&M suveräna! Dom ser ut som jeans men är ju mjuka och ganska tjocka så de är även varma.
99:- styck är ju helt ok!
Jag hittade även tjockare tights där det var tre, betala för två, som också fick slinka med.
Hon fick även linnen, som hon önskade.
Vi har ju rätt mycket tjafs om kläder, så när hon självmant vill ha linnen, att ha under tröjor blir jag ju lyrisk!
Oftast vill hon ju ha kläder som är både små och tunna och hon riskerar att frysa ihjäl!
Jag har aldrig varit med om en person i den åldern som har så bestämda åsikter om kläder, färg och form!
Och jag kan aldrig räkna ut vad hon tycker är fint eller bra, så jag köper inte kläder åt henne.
Inte maken heller.
Han som under alla år alltid köpt kläder till stora tjejen. Han har kunnat gå in i vilken butik som helst, plocka ihop en kasse eller två och hon har gillat allt.
Lika till killarna, vilket inte är så märkligt, kanske. Men till lilltjejen går det inte.
Det kan finnas jättefina grejer som hon bara "nope". Och sen kan det finnas grejer som man inte alls kan tro att hon ens skulle snegla på, som hon sen gillar.
Tex köpte jag en jacka till Lilleman för ett tag sen, som är mörkt blå, men lila inuti. När jag höll i den så tänkte jag inget annat än att den var till honom.
Jag är inte så "kill/tjej" kläder utan tänker mer barnkläder.
Men när han prövade den så ville han inte ha den. Den var liksom inte alls "han", men gick med på att vi kunde ha den som extrajacka och på landet.
Men, häromdagen, hittade vi inte Minimes tunnare jacka, så hon lånade hans nya och sen har hon haft den. Trots att den är lite för stor.
Och när hon drog den på sig idag började vi skratta, för den är exakt samma färg på fodret som hennes vinterstövlar som vi köpt långt tidigare! :-)
Så nu ser hon hur matchad ut som helst av en ren slump.
För ett par veckor sedan rensade vi ut hennes garderob på allt som hon verkligen inte gillar och körde ut en kasse till landet och slängde en kassa.
Sen är vi nu överens om att det som finns ska användas, för att slippa morgontjafset.

Nåja, när vi var klara med vårt morgonpyssel  åkte vi hem för lunch. Maken åkte för att byta vinterdäck på sin bil, men kom hem "tomhänt". Däckhotellet hittade inte däcken! Bra!
Så nu får vi se hur dom tänker lösa det.
Min bil hinner dom byta på i slutet av veckan.
Nåja, vi åkte iväg på bio efter lunchen för att se Trolls. Denna härlig film!

Så bra musik och härliga färger! Och bra tanke med filmen. Många män, som initierar och deltar i krig världen över, borde se filmen! Och sen göra som trollen! Dansa, sjunga och kramas! :-)
Lilleman var tveksam till den, han tycker att han är lite för stor, men erkände efteråt att filmen var mycket bättre än han trott.
Det var en varm känsla som följde med ut från filmen.

Barnen ska på haloweenfest på fredag så vi åkte till ToysRus efter filmen för att se om det fanns några kläder kvar och det gjorde det!
Inte dumt att de var nersatta heller, så här "efter" helgen.
Vi hittade även julkalendrar. Jag har ju jagat bland annat Starwarskalendrar på nätet flera år, för att det inte gått att få tag på.
Men, nu fanns det hyllmeter av kalendrar så barnen fick välja själva.
Och döm om min förvåning när Lilleman valde Lego City i år och Minime Playmobil!
Skönt att dom kunde välja helt fritt från ganska många varianter.

 En tv kalender följde också med. Den verkar bli toppenbra i år!
Nu återstår bara chokladkalendrar, sen är vi adventsklara. Jag har tom lovat stora sonen att köpa chokladkalendrar till dem! Sötnosen!
Hans fästmö berättade när dom var här, att han sagt det "mamma köper alltid en choklad till mig" och det gör jag! Det är liksom tradition att alla barn ska ha en! :-) Och i år får jag ju lägga till svärdottern! ;-)
Jag måste ju erkänna att det är tokmysigt att hitta kalendrar med olika motiv.

Vi hittade även små påsar med Trolls i, som visade sig vara ett "heltroll" och flera med bara en massa hår! :-)
Så, vi har åter haft en skön höstlovsdag.
I morgon fyller Lilleman 10 år, så vi får börja med lite frukost på säng! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar