Sidor

fredag 4 november 2016

Summering.

Idag är det tydligen fredag. Jag är såå dagvill!
Att vara ledig så här mitt på hösten är ju väldigt ovanligt. Det har vi aldrig gjort. Det är fantastiskt skönt, men man blir lite off!
Det blir också lite konstigt, när de nu blev kallt och snö. Huvudet fattar inte om det är höstlov eller jullov!
Jag har verkligen varit _ledig_. Så ledig att jag glömde datorn på landet och snällt får åka och hämta den!
TUR att jag fick för mig att kika i jobbtelefonen igår när jag plockade runt i min handväska och såg att jag hade sjuka mängder mail. Ett av dem krävde att jag loggade in på jobbets server och när jag skulle göra det, upptäckte jag att datorn inte är där den ska vara. Ren tur!
Det hade inte varit kul att upptäcka det på måndag morgon! :-)

Men det är galet skönt att jag faktiskt kan koppla bort som jag gör. Det är unikt att faktiskt kunna vara helt ledig. Koppla in out of office och sen inte tänka jobb. Kunna hänvisa till någon annan.
Men, jag kände igår att jag nog måste koppla på hjärnan lite nu i helgen. Jag öppnade kalendern och kikade "hur ser nästa vecka ut nu då"..och upptäckte att det blir full fart i 180!
Bara roliga saker, men full fart, från morgon till kväll. Tom en natt borta på hotell, igen! :-)
Makens vecka ser likadan ut.

Men, vi har ju ett par ledig dagar kvar ännu.
Igår firade vi Lillemans 10 årsdag. Som han har längtat efter den!
Galet att det är tio år sen han kom! Mitt i värsta snöstormen och halkan som varit i mannaminne. :-)
Han brukar berätta den storyn själv. Jag hade ju gått en vecka över tiden, och stan var helt igenkorkad pga halka. Men han väntade snällt ytterligare ett dygn, så att han slapp födas i hallen!

Nu önskade han sig nästan bara en sak. Frukost på säng!
Det är ingen tradition vi haft, mest pga att dom varit så morgonpigga jämt, att om vi ska köra frukost på säng, hade det blivit 04:30! ;-)
Och ibland är det ju skoldagar osv, så vi har alltid kört firande på kvällen. Men, i år var vi ju hemma, så frukost blev det och många paket!
Killen är ju faktanörd av rang, så alla paket kom från bokhandeln.

 Förutom ett mjukis "djur" som Minime valt.
En stormtrooper.
 Det finns massor med spännande och roliga böcker!
Tex lätt programmering..
 En bok om världen som var jätteintressant! En massa fakta, som tom jag inte hade koll på.

 Och ännu mer som jag inte är helt haj på! :-) Tur att man kan läsa i kapp i barnens böcker! ;-)

Han fick även ett par x-boxspel som jag har noll koll på. Dock fick han fritt spelrum bokstavligen och spelade i stort sett hela dagen. Till långt in på kvällen.
Sen konstaterade han innan han kröp i säng att det var bästa dagen i hans liv! :-)
Då har man liksom lyckats som förälder.

Idag, ska vi lämna iväg dem till farmor för att ha haloweenparty med kusinerna. Maken och jag har planerat en kväll för oss själva.
Det var inte igår det hände!
Det ska också bli skönt, att få umgås äta gott och prata utan att bli avbruten. Det behövs, för det känns verkligen som att vi från måndag "bara kör".
Det är full fart ända fram till jul.
Och det är ju en sån här märklig jul med väldigt lite ledigt. Jag kommer att jobba i stort sett alla mellandagar, men har sett till att få fyradagars helger. Det blir bra det också.
Nu ska vi bara hoppas på att vi håller oss friska. I mitt huvud så tänker jag "sista kvartalet" men det är ju inte mer än 7 veckor till Jul!
SJU!
Och på dessa sju veckor ska vi förutom en massa jobb, där jag kommer att vara borta tre dagar också ska klämma in två familjekalas, två kompiskalas, en farsdag och makens födelsedag. Plus Lucia och första advent.
Tjo!
Men, jag har bestämt att det här är sista året vi kör kompiskalas på det vis vi gör nu.
Från nästa år, kommer jag att blanda upp det så att vi kör en dag för både familj och kompisar.
Det tar liksom inte slut under hösten. Fyller man år under vår och sommar, fine, då kan man vara ute på ett annat sätt.
I november..inte så mycket..

Nåja, vi har som sagt en "vuxendag" kvar, en sväng till landet(*suck*..och tur att det inte ligger i typ dalarna! :-) ) och ett familjekalas kvar, innan vi tar tag i en ny vecka.

Höstlovet är ju också läslov, har jag hört. Tanken var kanske att barnen skulle läsa och inte jag? Men ändå! :-)
Jag hade som mål att läsa Keplers nya, vilket jag gjorde. BRA bok!
Och naturligtvis slutade även den, så att man fattar att det kommer en till..

Jag har nu denna på tur. Inte lika rafflande, men dock.. Det är ju så dumt egentligen att gå ut hårt och läsa tre bra böcker som håller en nivå som få andra gör.
Allt man läser efteråt blir ju lite..platt.
Men, men.
Jag är också jätteglad över att jag kört två rätt tunga gympass denna vecka! Jag kommer med lite tur att hinna ytterligare ett.
Man kan såhär på fredagen i alla fall sammanfatta en riktigt bra vecka. Den känns lång, som att vi varit lediga i två veckor.
Vi har hunnit en massa nyttigt. Idag, åker till och med vinterdäcken på. Phju.
Sen tycker ju jag också att det är mysigt med snön som nu ligger och hoppas på att det blir några minusgrader så att det ligger kvar.
Det gör att det är lättare att gå upp på morgonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar