Sidor

fredag 18 november 2016

Återfall sockerträsket.

Jag är så jäkla besviken.
På mig. Min inlärningskurva är löjligt lång. Va fasen.

Jag har ramlat dit igen, i sockerfällan. Igen. Jag vet ju hur det funkar, men ändå.
Under väldigt lång tid, så var jag i stort sett helt sockerfri. Inget godis, inga kakor, inget choklad, jag tom letade socker i mat..
Och det gick jättebra.
Träning havererade ju eftersom mitt knä bråkar (vilket inte är något att skylla på egentligen, jag kan träna annat utan att koppla in knät, faktiskt..) men jag höll mitt socker...
Men som kom vi in i vår period av firande... och det smet ner en och annan tårtbit. Och kaka..och godis.
Plötsligt var jag där igen, där en rad av en chokladkaka blev hela kakan. En bit ut en plockgodis påsen blev hela påsen.
En bit av en tårta blev halva tårtan.
Jag har ätit massor med socker senaste veckorna. Massor!
Och det straffar sig direkt. Jag är trött, svullen, inte utvilad. Plötsligt fick jag massor av acne!
Ilskna, som satte sig på flera ställen i ansiktet. Den värsta PÅ näsan!
Och den blödde och hade sig. Inte baraont utan även jobbig att sminka över..
Och spiken i kistan, kom härom kvällen.
Jag kände hur det ilade och drog runt en tand..och inom ett par minuter hade jag fullt utblommad infektion i en tandficka och tandkött runt flera tänder.
Det har hänt förut, för ca ett år sedan.
Jag fick lika ont och åkte till tandläkaren för jag var helt säker på att en tand fått ett jättehål!
Hade tandläkaren erbjudit sig att rycka ut tanden så hade jag sagt ja. Så ont gör det.
Men, hon konstaterade att "du har ett inflammerat tandkött"...VA?

Samma blev det nu. Ont så att halva huvudet dunkar. Jag kunde inte sova, inte äta, inte bita ihop.
Som tur är så har jag "grejer" :-)
När det blir såhär (har hänt i mildare form tidigare) så har jag en bakteriedödande gel, som jag häller på en liten borste, som ser ut som en miniflaskborste, som jag petar in mellan tänderna, runt och I tandfickan.
Sen är det tokborstning och sköljning med bakteriedödande munskölj osv. Och jag blöder så det droppar när jag peta och pillar...
Den här gången fick jag också snällt peta i mig värktabletter. Sen släpper det.

MEN, det var ju bara att konstatera att jag nu måste ta tag i mitt sockerberoende. Det är ju därför det blir såhär!
När jag har mina perioder av noll socker, då behöver jag ju knappt borsta tänderna. Det är ju själva fasen att jag inte lär mig.
Jag kan inte äta "lite" godis. Så är det bara.
Så nu är jag inne på nolltollerans igen.

Nåja, jag var till farbror( eller tant, rättare sagt) doktorn med mitt knä i veckan.
Det tog ca 30 sekunder och sen gick jag ut med ett recept. Min knöl hette något med cysta och är ledvätska som läcker.
Vilket jag redan googlat mig fram till.
Jag ska pröva att knapra antiinflammatoriska tabletter ett tag, så får vi se. Magen mår ju inte så jättebra av dem.

Jag köpte även hälsokost, som jag ska äta från att bulan blir lite mindre..har jag tänkt.

 Nåja, jag har ju inte ont så det är ju bra.

Veckan har gått otroligt fort. Swisch.
Jag höll i en workshop som är jätteskönt att ha genomfört. Det har varit lite turbulent runt den.
Nu gick det jättebra och de som deltog var jätteengagerade. Vi fick ut en massa bra.
Det härliga är att konsulten som skötte innehållet och jag har jobbat ihop så mycket nu, att vi knappt behöver prata om hur det hela ska gå till.
Jag ger ramarna, hon fyller ramarna och sen kör vi på volley! :-)
Både hon och jag har haft hysteriska veckor, så vi har hörts över mailen, tex i bilen på väg till våra planeringsdagar...
Men det blev jättebra! Nu har vi en gång till, sen ska jag utvärdera det.

Jag träffade även en kompis över lunch en av dagarna och provgosade med deras katt.
Det är en sort som kan vara allergivänlig. Dock kände jag av den.. :-(
Men jag fick med mig en massa böcker hem!
En ny författare som jag inte läst tidigare. Så najs att ha en hög när det är mörkt och kallt.

Idag öser det ner! Bäcksvart och blött. Så tråkigt.

Jag slutade tidigt idag och åkte för att besikta bilen. Det gick bra. Dock måste jag byta bromsbelägg både fram och bak. Bläh. Svindyrt. Men bara att göra..

Nu är det äntligen fredag.
Jag ska packa inför måndagen. Både lörda och söndag är ju kalasdagar, så det blir lite tight om tid.
Vi kommer att ha tre riktigt spännande dagar i södra delarna av landet.
Fullmatade dagar, men roligt.
Sen, när det är gjort, är det bara lite småfix kvar, innan vi kan ta det lite mer lugnt fram till jul.
Ett barnkalas och lite firande av maken, sen kan vi koncentrera oss på annat.

Det är lite konstigt, men just hösten känns så ...kort! Man hinner bara börja jobba efter semestern, så är det jul.
Och i år blir det en sockerfri jul! *sur*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar