Sidor

söndag 11 september 2016

Yoga och kräftskiva.

Fredag. Veckorna går rekordsnabbt!
Nu när man kommit in i lunken, så går det liksom så av sig själv. :-)
Torsdagar jobbar vi till 18:30, men det är ändå en mysig dag, för vi samlas på eftermiddagen och har en större fikastund.
Vi är indelade i grupper som fixar tilltugg och mys varje vecka, så det är alltid olika goda bröd, pålägg och ibland fikabröd.
Sen fikar vi och har trevligt!

Mina torsdagar framöver kommer att bli en favoritdag helt klart, för igår började min yoga kurs.
Jag valde torsdagar för att den dagen passar bäst och då blev det "medicinsk yoga", Mediyoga.
Fokus är på lugn, avstressning, andning och meditation.
Det var så coolt! Jag är inte ett dugg stressad just nu, men det blev ändå en otroligt skön känsla i kroppen.
Som att jag ätit bomull!
Själva andningsövningarna kommer jag att använda mig av när jag väl lärt mig dem bättre.
Det krävs nästan bara tre djupandningar för att komma ner i varv!
Jag känner spontant att fler borde köra lite djupandning mellan varven! ;-)

Att vi yogar i en gammal kyrka, gör ju sitt till!

I fredags, kände jag inte alls för att sitta på kontoret.
Just fredagar är ganska tråkiga där. De som kan kompar ut, de som kan jobbar hemma eller tar möten utanför huset.
Det är otroligt tydligt att huset nästan är tomt på fredagar. Jag vet inte om det mest är vår avdelning men det brukar vara öde.
I fredags behövde jag också åka och lämna lite grejer vi lånat och dela ut lite inbjudningar till ett möte.
Sen kände jag bara inte för att sätta mig på kontoret utan jag åkte till mitt favorithus!
Jag är ateist, men denna kyrka älskar jag!
Det är en alldeles speciell atmosfär i det här huset! Ljuset och rymden är underbar.

 Att sjunka ner i en av sofforna och jobba är helt fantastiskt!
När man tar med sig en kaffe och sitter här, då har man ett underbart ljus och sen hör man tisslet och tassel från cafét, slammer med disk, ser bussarna utanför som släpper av folk, ser tåget som kommer och åker.
Man är liksom mitt i på något vis, men det är ändå alldeles lugnt och skönt.

Jag fick lunchsällskap av chefen och två kollegor.
Har jag sagt att jag har bästa chefen? Att jag meddelar "jag har inte lust att sitta på kontoret, jag sitter här eller där" får jag ofta svaret "ok, jag kommer och fikar" på . :-)

Det var otroligt varmt och kladdigt ute. Lite jobbigt faktiskt. Nästan 20 grader varmt!
Jag känner mig lite småsnorig men det låtsas jag inte om. :-)
Det var nämligen dags för kräftskiva, så det får vänta med snorande.

Vi åkte inte ut på fredagen, pga att det skulle bli så mycket åkande fram och tillbaks, maken åkte dock förbi på hemvägen för att lämna av litet grejer.
Minime har dans på lördag fm och sen lämnade vi båda till Storebror som skulle vara barnvakt.
Så, klockan var en bit in på eftermiddagen innan vi var på plats.
Solen sken och det var otroligt varmt.

Jag påbörjade dukning och maken skulle klippa gräs. Naturligtvis gick inte det som tänkt.
Vår traktor hade punka! Bara sådär. Suck.
Fram med den batteridrivna och naturligtvis var inte de laddade.
Bara att gå över till närmsta granne och be om att få lånad deras klippare. Lite svettigt hann det dock bli.
nåja, jag grävde fram bord och stolar och till min stora lycka fick vi plats för 24 personer!
Vi visste inte förrän absolut i sista stund hur många vi skulle bli.
Två hoppade av, så nu räckte alla stolar! :-)

Najs med stor altan! Och perfekt med dubbla markiser.

Prick 18 droppade alla in och efter lite bubbel som välkomstdrink, satte vi oss till bords och smaskade oss igenom en massa mat i flera timmar.

Vi tände facklor, marschaller och en massa ljus när mörkret la sig och det var jättemysigt!

Vid 02 hade halva gänget lämnat pga akut trötthet bland annat! ;-)
Resterande gäng tog en sväng till havet. Jag passade på att röja av lite och njuta av tystnaden och stjärnhimlen.
Det var magiskt!
Varmt, mängder av stjärnor, alldeles tyst och bara facklorna som sken.
Jag gick och la mig vid 02:30. Sen kom maken hem framåt morgonen... ;-)
Man kan konstatera att han inte var upp med tuppen sen.

Jag vaknade redan vid 8:30, tjattade med barnvakten en stund och gick upp sen.
Satte mig i solen och åt frukost.
Och sen började jag röja. Ingen idé att invänta hjälp kände jag, eftersom vi behövde åka och hämta barnen hyfsat tidigt.
(Barnvakten hade en massa pluggande att göra idag.)
Dock, kunde vi inte åka innan 14 eftersom att delar av vägen vi åker på var avstäng pga ett stort cykellopp.
Men, jag fick ihop fem stora sopsäckar med skräp, ett antal kassar med glas och pant.

Sen belönade jag mig med att öppna alla fina presenter jag fick av grannarna som dök upp.
Man kan säga att dom känner mig! ;-)
Godis och en flaska vin...
Plus en fin bok, som jag inte sett tidigare?

Jättefina blommor. Den rosa rosen fick jag av en granne med ett leende. Tom han vet att rosa rosor är min grej!

Hemlagad plommonmarmelad. Mums!

Den här kräftskivan är en ny tradition i området och den har svällt år för år. Nu var det tredje året och vi var fler än tidigare.
Vi bjöd in de fyra närmsta grannarna och sen fick de bjuda in andra grannar. Det gjorde att vi igår träffade folk i området som vi aldrig träffat tidigare.
Vi är ändå drygt 60 hushållet och man träffar inte alla. Maken som är mer aktiv på städ och röjdagar har mer koll på grannarna än vad jag har, men igår var det några nya även för honom.
Pga barnen har jag inte kunnat delta på samma vis förrän nu senaste åren, men nu hänger de på och då träffar även jag lite mer folk.
Det märks ju på de grannar som inte har lika små barn, att dom lättare tar en flaska vin under armen och hälsar på nya grannar. Vi har inte riktigt samma möjlighet.
Men, vi konstaterade idag att det är otroligt vilka härliga människor vi har där ute.
Alla är så trevliga och hjälpsamma.
Det spelar ingen roll vad man har för problem så hjälper någon till.

Sen, är det ju som på alla små orter också lite pip och alla drar inte jämt. Det är gnissel om sjöglimtar och träds vara eller inte vara emellanåt, men det försöker vi hålla oss utanför.
De som bott där länge (vissa är ju uppvuxna där när mor/farföräldrar hade ställena) vet ju alla konflikter som någonsin varit, men som ny kan man ju välja att sortera bort en del.

Nåja, jag drack två glas bubbel och en halv flaska vitt vin. Sen blev det vatten resterande timmar, vilket ju gjorde att jag idag var lite trött, men inte bakis.
Jag fixar inte det. Usch. Så bortkastad tid.
Men det fanns några i området som mådde lite sämre! ;-)
Dock, kändes det lite snopet att åka hem idag.
Jag har massor att göra i trädgården, massor, men hann ju inget sånt alls nu.
Det blev ju bara "ut och vända".
Jag hann inte sitta på trappan och njuta av morgonkaffet, jag hann inte njuta av suset i träden och solen på näsan.
Nästa helg åker vi nog inte ut, men helgen efter tar vi med oss ett par kompisar och åker ut.
Då kanske jag hinner klippa ner lite överblommat. Kanske.

Men, nu är det dags för en ny vecka. Med full fart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar