Sidor

torsdag 29 september 2016

Höstkänsla

Igår när vi vaknade, vräkte regnet ner. Och det var ju jättemysigt!
Det har inte regnat på jättelänge, så det var rent härligt. Regn behövs och det ÄR mysigt nu på hösten.
Vi har haft så fantastiskt fin sommar och höst, så nu är jag mer än nöjd. Man kan inte vara annat.
Det känns som att det inte gör något att det blir blött och mörkt nu, det är mysigt.
Och det underlättar ju att barnen är större med. När dom var små, skulle dom ju roas vilket väder det än är.
Nu pysslar dom med sitt och vi är inte så beroende av väder och vind.
Det är inte heller lika jobbigt med regnkläder och galonisar.
Vi har umgåtts med mindre barn en del på de senaste och då slår det mig verkligen hur stora våra är nu. Det rullar ju liksom bara på och jag tänker inte på det, innan vi träffar barn som är betydligt yngre.
Då slår det mig, att det numer är väldans lite logistik och service! :-)
Skönt.
Vi är igenom de värsta småbarnsåren. Och vi överlevde! Yeye!

Början av veckan var galet varm. Jag satt ute på lunchen och när jag blundade kunde man lätt tro att det var juli.
Det är ju inte helt normalt..
 Men det märks att dagarna snabbt blir kortare. Det är mörkt på morgonen och solen smiter ner bakom husen på väg hem.
Det var ett otroligt vackert ljus efter allt regn, som tyvärr inte gick att få på bild.

 Träden går sakta över till gult och rött..

 Som att topparna brinner. Vackert!

När vi åkte ut till landet i helgen, var det helt otroligt vackert längs vägen.
Böljande fält i olika nyanser av grönt, gult och grått. Och träden just såhär gröna, med inslag av gult och rött.
Helt fantastiskt. Jag hade velat stanna och sätta mig mitt ut på åkern och måla! :-)
Eller fota. Det ska jag nog göra när vi åker ut nu!
För snart är det ju helg igen! :-)
Jag känner verkligen att jag inte är "klar" med landet för säsongen. Så brukar de kännas, att vi har varit klart och "stänger" stugan för att åka ut en helg i månaden eller så.
Men vi har varit där så lite denna sommar, eller rättare sagt korta sessioner, så jag är inte klar.
Så efter lite velande, skickade jag in en semesteransökan idag.
Hela höstlovet! Tjoff!
Det var velande både om att ta så pass många dagar och alla dagar. En av dagarna händer det rätt roliga och intressanta grejer på en annan förvaltning, som jag brukar bli inbjuden till och vill gå på och en av dagarna är en halvdag. Surt att göra av med en hel semesterdag på en halvdag! :-)
Men hur jag än vände och vred blev det inte bra (plus att fritids är stängt flera dagar den veckan så barnen är lediga) så till slut bara begärde jag hela veckan. :-)
Det ska bli så najs! Att kunna vara på landet en längre period, hinna göra klart. Och gå på bio flera dagar och dra igång födelsedagsfirandet.

Det ska bli skönt. Jag blir bättre och bättre på att stanna upp och njuta av nuet. Som jag kämpat med alla år. Jag har alltid varit långt fram i tanken.
Nu försöker jag låta bli det och njuta. Ta det roliga/ bästa först.
Det har tagit mig 40+ år att hitta mig! :-)
Vilket ju iofs inte är så konstigt. Två länder, två makar, fyra barn, en mängd flyttar och en mängd jobb och verksamheter.
Så lugn som jag är inuti nu har jag inte tidigare varit. Någonsin.
Och det beror på en mängd saker, men mest på en otrolig utrensning senaste åren. Avslut.

Nu går  jag dessutom på yoga, vilket är gudomligt skönt! Trots att den jag går nu är lite för lugn egentligen, men jag lär mig grunderna jättebra.
Jag kommer att fortsätta med den framöver, tom oftare än en gång i veckan.
Nu har jag ju hittat stället. :-)
Men det är skönt att lätt kunna hitta det där fokuset och andningen. Jag kommer att använda det mycket framöver.
Det är ett lätt sätt att hålla negativa energier ifrån mig.

Vissa saker stressar mig ju mer än andra. Häromdagen kom en sådan grej seglande till mig. Igen.
En fråga, som blev ganska stor, av olika orsaker, men där jag bara kände att nej, den där infon har ni redan fått!
Det där är ert jobb!
Och mycket riktigt, det som låter som en stor grej, var ju direkt avslutat iom att jag skickade underlag, som redan fanns!
Det har hänt förut, flera gånger och då har jag stressat upp mig. Och inte riktigt vågat säga ifrån med att det där redan finns! Utan trott att jag missat något eller missförstått något.
Det blir ju så när man ifrågasätts som att infon inte finns!

Nåja, nu är det snart helg igen. Det är bara måndagar och fredagar! :-)
I morse hade vi en otroligt fin himmel.

Det känns som att hösten äntligen är här. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar