Sidor

söndag 25 september 2016

Den underbara doften!

Så skönt det är att ha varit på landet!
Jag kan längta efter landet på samma sätt som man kan längta efter en person!
Dofterna, tystnaden. Känslan.
Lika härligt som det är att åka dit när det är full sommar, är det att landa där ute en fredag kväll.
Tända en brasa, ta ett glas vin och fixa middag.
Där ute finns liksom inte vardagen. Jobbdatorn tar jag med av en anledning och det är för att OM det blir inbrott hemma så vill jag ha den och jobbtelefonen med mig! ;-)
Men, jag undviker verkligen att öppna den där. Det är en fredad zoon.
Jag känner varje gång att jag skulle vilja bo där jämt, men risken är nog att den där speciella känslan skulle försvinna då.

Jag jobbade in lunchen på fredagen och hämtade barnen direkt dom slutade vid 15, sen åkte vi ut.
Det är alltid skönt att komma ut när det ännu är ljust och vi var ute vid 16. 30 vilket kändes lyxigt.
Vi fixade middag och plockade in. Jag hann gå en vända i trädgården och klippa bort lite nät runt pergolan, där det nu vuxit på sig riktigt bra.
Nästa gång vi åker ut, då ska jag gräva upp en klematis här hemma och ta ut.

Det blommar lite grand fortfarande. En utslagen röd ros och en knopp som nästan är utslagen..

 ..och några vita, söta rosor blommar.
Men sen är det nog slut.
På kvällen fick vi ett riktigt härligt regn. Som det behövs!
Det fortsatte att dugga under lördagen, vilket gjorde min tvätt lite spännande. Jag behövde akuttvätta ett lakan till gästrummet nämligen och goda råd blev dyra. :-)
Så, i med mer ved och sen hänga på tork!

 Jag och Minime åkte på lite äventyr. Först var det dags för dans. Under tiden hon dansade hann jag läsa en rapport jag inte hann med i fredags.
Man ska inte jobba på helger, nej, men jag hade läst ut den senaste boken och tiden skulle ju fördrivas på något vis. :-)
Och timmen tar jag sen..typ på tisdag...;-)
Efter dansen var det kalasdags. Då behövde jag inte vara med, så jag pep iväg och bytte till en ny bok! :-)
Kaffe och lite lunch på donken. Mammatid!

 Efter kalaset pep vi iväg ut till landet igen och hann precis fixa lite, innan våra gäster dök upp.
Det blir ju oftast på somrarna folk tittar förbi, men det går ju precis lika bra på hösten! :-)
Och kul att de kunde sova kvar, det gör att man kan sitta och tjattra långt in på natten.
Gästerna har barn som är snäppet yngre än våra och dom lekte i full fart hela kvällen och slocknade som fyra utblåsta ljus när vi väl tvingade dem i säng.

Regnet gav med sig och det var otroligt varmt och skönt! Nästan blankt hav och varma vindar.
Vi satt ute till rätt sent. Iofs har vi två värmare, men dom värmer ju precis där man ställer dem.
Det var alldeles stjärnklart och stilla.
Så skönt!
I morse, var halva huset uppe när jag vaknade.
Vi tänker ju inte på det, men det märks att våra barn är rätt stora nu. Att ha rajraj långt in på natten betyder att dom sover som små grisar långt in på förmiddagen.
Det gjorde inte de lite yngre barnen, så det var en ganska sliten pappa som låg på soffan och passade de tre yngsta när vi vakande! :-)
Gästerna lämnade efter att vi ätit en lång och god frukost.

Vi hann med lite trädgårdsfix och städning innan vi lämnade för att åka direkt till svärmor på middag.
Hon behövde lite bärhjälp i trädgården och mutade sönerna med mat. Funkar varje gång! :-)
Så även där blev det full rulle med kusinerna.
En riktigt social helg helt enkelt.

Det kommer att hända spännande grejer på landet framöver. Det kommer att bli så fint!
Jag hade inte vågat tro att det skulle bli i år, men det blir det. Yey!

Ny vecka står på tur.
Snart oktober, vilket är galet. Dags att börja fundera på alla födelsedagar. Hur det ska firas, eller inte.
Dottern flyttar.
Det kanske blir höst.. ;-)
Och jag kanske kommer igång med träningen. Kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar