Sidor

onsdag 3 augusti 2016

Semester med alla kycklingarna!

Hej och hå!
Tillbaks till vardagen med buller och bång. Nästan.
Vi träffade ett norskt par på semestern som åkte hem på lördagen och skulle jobba på måndag.
Så illa är det ju inte här! :-)
Men nästan! ;-) Jag har ju fem hela dagar kvar innan jag börjar jobba.

Vår semester på Mallis har varit kanon! Så otroligt härligt att åka med hela familjen!
Maken har sagt några gånger "har du alla dina kycklingar på samma plats nu?" :-) Japp!
Men, pga att vi var 7 stycken, så kunde vi dela upp tiden och dagarna lite, så att alla fick sitt. Alla har ju inte samma intressen, av att tex ligga på playan, springa i butiker, kika på gamla hus osv.
Och det var riktigt skönt, att vi kunde göra så.
Det var helt ok att tacka nej till en aktivitet, gå upp och lägga sig på rummet eller bara sitta i skuggan med en bok om man ville det.
"Ungdomarna" som firade årsdag, gick ut och åt middag en kväll och maken och jag gick ut en kväll.
Sen körde vi "varannandagskonceptet". Dvs, varannan dag, hittade vi på något och varannan låg vi på stranden eller vid poolen.
På så vis fick vi sol och lata dagar, samtidigt som vi utforskade ön och shoppade.
Perfekt!
Jag var lite oroad över resan dit, eftersom vi åkte innan tuppen hade vaknat! Flyget gick 07:15 vilket betyder att man ska vara på plats sisådär 06.30
Vi checkade in hemifrån vilket sparade en massa tid, men bagaget ska ändå checkas in och droppas.
Sen har vi en timme att åka till flygplatsen. Vi tog också hänsyn till åksjuka barn och allmän nervositet. ;-)
Jag gav Lilleman åksjuketabletter två dagar innan vi skulle åka. Dvs en tablett två kvällar innan och två tabletter dagen/ kvällen innan. För att han inte skulle må illa, vilket han ofta gör helt vanliga morgnar.
Det är vi flera som har lidit av som unga. 
Jag lyckades också få honom att somna klockan 21 kvällen innan, vilket var en bedrift, med tanke på att han somnat runt 00 hela lovet innan.
Minime, sov inte så bra och vaknade till titt som tätt ända fram till 00:30. Så jag sov ca 1,5 timme den natten.
Sen gav jag upp och gick upp för att göra mig i ordning vid strax efter 02. 
03:30 dök ungdomarna upp för att fiska upp äldsta dottern och hennes bagage. Sen åkte vi. 
Bilresan gick bra. Stockholm är vackert så tidigt på morgonen. 
Incheckningen gick bra, när vi väl svurit över maskinerna. Det är samma visa varje gång, man förstår inte riktigt maskinerna.. :-)
Sen var vi först vid droppen! Och först vid gaten, vilket var skönt. Killarna hann ta varsin öl, alla hann gå på toan och äta lite.
Svärdottern som är lite flygrädd hann se hur de gjorde säkerhetskollen på planet och hur bagaget lastades.
(Och hon sa redan då, att allt bagage inte kom med....)
Vi lyfte i tid och resan gick finfint. Svärdottern andades lite när vi lyfte, men sen gick det bra.
De små kikade på film och sov lite.

Vi landade i ett varmt Mallis vid 10:30 tiden. Och visst, ett av våra bagage kom inte med! Stora dotterns väska (hon hade en mjuk bag) var inte med.
Likaså ett par andra väskor, så resebyråpersonal samlade ihop all info innan de satte sig på bussen.
Vi knatade iväg för att kvittera ut hyrbilen. DET tog tid! Jiises.
Men, sen var det bara att tassa iväg till ett garage och hämta bilen. 
Fin va? :-)

 Nejdå, vi kvitterade ut en 7sitsig historia och susade sen iväg mot Alcudia.
Vi var helt säkra på att ungdomarna hunnit till Hotellet långt innan oss, men när vi svängde in runt hörnet på hotellet fick vi ett sms att dom satt i lobbyn.

Våra rum var inte klara, så vi kick för att äta lunch och barnen hoppade i poolen på direkten.
(Man är ju smart och har badkläder i handbagaget, bara att fiska upp..)

 Vi gjorde oss hemmastadda och dotterns väska dök upp framåt kvällen, plus att hon fick kompensation. :-)
Dagen efter vaknade jag rätt tidigt och hann se soluppgången. Jag är ju helt torsk på sol upp och nergångar!

Vårt hotell låg ett stenkast ifrån playan! Wow!
Med sand len som grädde. Jag hatar steniga stränder, men det här var ju som en fin sandlåda! :-)

 Eftersom vi låg nästan bokstavligen PÅ playan, var poolområdena inte så stora.
Den här var den vi badade mest i eftersom den fanns en grund och en djup del. Det fanns två pooler till på hotellområdet, men den ena var för bebisar och en andra bara för vuxna.

 Det som var lite unikt här, var att man inte fick paxa solstolar (får man nästan inte på några hotell, men det skiter ju folk i och paxar ändå, utan konsekvenser...)
Och personalen var stenhård!
Tog man en stol på morgonen och la ut sina grejer och inte var på plats, då snodde dom handdukarna och man fick betala ute dem i receptionen.
Så, det gällde att sprida ut sig och sen verkligen sitta på plats! :-)
Vi som behövde fem eller sex stolar (de små delade stol) fick vara smarta för att hinna få så många.
Men det fungerade otroligt bra.
Vi kom tex till poolen efter lunch flera dagar och fick stolar. Det händer ju inte på andra hotell.

Som på alla liknande ställen fanns det ju show på kvällen. Första veckan lyssnade vi på alla och prövade oss igenom alla drinkar i baren (alla var absolut inte goda! :-)) och barnen poppade.
Andra veckan förklarade vi för de små att artisterna var lediga! ;-)
Det finns ju liksom begränsningar för hur mycket show man pallar med...

 Första veckan låg vi en massa på playan. Det var ju rena sandlådan.
Men, det blåste en hel del, så man blev lite lätt sandpeelad. Vi hade sand i både öron och näsa på kvällarna!
Jag har aldrig sett så mycket sand och salt hamna i duscharna på andra ställen. :-)

 Men det var ju galet vackert.
 Och najs med så nära till hotellet. Man pep bara upp för att hämta en öl eller en glass...

 Maten var helt ok. Första dagarna höll jag mig ifrån efterrätterna, men sen gick det ju inte.
Men jag har även ätit tonvis med jordgubbar och melon! :-)

 Vi hade ju utsikt över playan. "Ungdomarna" hade vy över staden. Och det var inte illa det heller!
Så fint på kvällen.
 Vi tog en sväng in till Palma efter ett par dagar. Katedralen är maffig.

 Och Palma är fint! Vi strosade runt en halv dag.

 Det är fantastiskt grönt med tanke på att det är sommar och jättevarmt.

 Vi åkte upp till ett slott som låg i närheten.
Utsikten var helt otrolig! Man såg hela Palma bre ut sig under oss med hamn och allt.
Otroligt fint.
Bilderna gör det inte rättvisa.
 Slottet var också fint med vallgravar och allt.

 Man ser att Palma är stort!
 Sen återvände vi till sandlådan.
Vi har byggt några slott! :-) Och lillasyster blev nergrävd!

 Vi åkte även till ett shoppingområde i närheten.
Där fanns en hel butik med bara Lindt choklad! Va! Min absoluta favvo! :-(


När vi varit på plats en vecka och började hoppa showerna på kvällarna tog i i stället sena promenader. Vi upptäckte ju att vattnet var helt otroligt varmt vid 20 på kvällarna. Som ett badkar! :-)
Efter den upptäckten badade vi alltid i havet innan vi gick till sängs. Så najs!
Det är det jag  hoppas att barnen ska minnas. När de stod med fin sand till anklarna, solen var på väg ner och dom badade i varmt hav.
 Vi som inte var lika shoppiga som ungdomarna, droppade dem vid shoppingcentret ytterligare en dag och åkte själva in till Palma.
Vi letade upp en lokal marknad, där man sålde lite av varje, det satt en stråkkvartett och spelade, en operasångerska stod i ett hörn.
Bara att gå runt i dessa gränder är ju helt galet mysigt.
 Efter ett par timmar i stan åkte vi till en trädgård som vi goolat fram.
Den var så otroligt fin! Jag blev så imponerad över grönskan, när det är så varmt och torrt. Det krävs en del..
 I början av trädgården gick en lång gång ner till en springbrunn.
När man kommit halvvägs, kunde man trycka på en knapp och det sprutade vatten över hela! :-)
 Man blev rejält blöt och det var fantastiskt skönt! :-)

Trädgården var jättefin!

 Man kunde nästan se kvinnor med svepande kjolar och solparasoll komma glidande...

 Rosor! I mängder....Ah...
 I en byggnad fanns en gammal olivpress som var jätteintressant att se.
Vilket jobb det var att få fram denna ädla olja.
Det fanns en innergård (där kan man ju verkligen se hästar och ryttare, eller hur??) med ett jättestort träd. Galet!
Den hade stöttor under flera grenar och måste ju ha varit flera hundra år.
 Vi gjorde som sagt lite olika saker för att alla skulle få göra "sin" grej. Stora sonen pratade om det närliggande vattenlandet från dag 1.
Men vi ville vänta in det bästa och varmaste vädret för det...och göra lite annat innan. Han hann bli lite ledsen innan vi väl kom i väg! :-)
Vi (jag, maken och hans tjej) retade honom lite lätt för det! I flera dagar! ;-)
Men tillslut prickade vi den varmaste och mest kvava dagen och åkte till hans förtjusning.
Det är så kul att se honom och Lillmen formligen sväva över golvet av lycka!
Det var ett stort vattenland med mängder av rutschkanor och annat skoj.
Jag åker ju inte såna. Fan, man kan ju dö! Typ.
Men de andra 6 åkt som små illrar i flera timmar. Jag vaktade våra grejer på en solstol! :-)

 Det var otroligt varmt flera dagar, men blåste ganska ofta vilket inte gjorde det olidligt.
Jämför man med Turkiet förra året så var det knappt ens varmt. :-)
Vi såg ju poolen från vårt balkong och Lilleman tittade varje kväll på de vackra färger som var i poolen på kvällarna.
Vi såg inga skyltar om att man inte fick bada på kvällen, men fattade ju att man inte fick det.
Man brukar inte få bada efter typ 20.
Nästsista kvällen kunde vi inte håll oss, utan tassade oskyldigt till den delen av området och de två små och stora sonen gled i! :-)
De hann bada en stund, sen dök en annan familj upp och det blev lite plaskande..
Sen dröjde det ju inte länge innan vakten dök upp. Men lite busigt var det ju! ;-)

 Sista dagen besökte vi en otroligt söt bergsby.
Vi trodde inte att vi skulle hinna, men vi kände oss lite klara med solandet så vi pep iväg.
Har man hyrbil så har man..
 Den var otroligt söt!
 Jag är så förtjust i alla dessa små butiker med grönsaker, frukt, vin och bröd.
Tänk att kunna gå ner och köpa färskt bröd och grönsaker..

 För litet ställe för att bosätta sig på, men mysigt att åka till..
(Det finns på vår bucketlist att bo en längre tid i Spanien...Fastlandet eller Mallis. Egentligen Gran Canaria, men det är lite för långt bort. Fastlandet eller mallis har ju bara 3 timmars flyg..)

 Vi hittade en jättesöt butik med allmänt plickplock och vin på tunna! Bara att fylla sin flaska! :-)

 Så, vi hann med en hel del under två veckor, samtidigt som vi slöade och slappade. (Och åt! jösses vad vi har ätit! Sista dagarna gick vi in på vegetariskt och frukt för att vi var så proppmätta!)

Alla andra i sällskapet längtade hem lite sista dagarna. Det gjorde inte jag. Det var perfekt med 14 dagar tycket jag.
Jag hann verkligen gå ner i varv nåt otroligt! Inte behöva städa eller laga mat på två veckor!
Bara vara!
Sova, äta, läsa, bada och äta! :-)
Jag var inte helt klar att åka hem kände jag sista kvällen. Jag hade lätt varit kvar en vecka till, men då kanske med självhushåll.
Vi bestämde redan innan vi åkte att det är sista "Lollo och Bernie" resan. Barnen är för stora nu och man behöver inte allt lullull runt barnen.
Det är troligen också sista gången vi åker på Allinclusive. Nu gjorde vi det för att verkligen bara kunna vara i två veckor och inte ens behöva tänka.
Men, nästa gång blir det nog bara frukost.

Nåja, jag satt i solen så länge jag bara kunde och sköt upp packningen till efter middagen.
Sen satte vi oss med varsitt glas cava och bara insöp den varma kvällen.
Som jag kommer att sakna de varma kvällarna!

 Hemresan var perfekt i tid. Flyget gick strax efter 13 vilket gjorde att vi kunde checka in bagaget (så otroligt skönt att kunna göra det på hotellet och även få boardinkorten!) och sen äta frukost i lugn och ro.
Packa ihop oss lite och sen åka till flygplatsen. Ungdomarna tog bussen.
Vi åkte och lämnade bilen och hade sen gott om tid att leta oss in till rätt Gate. Naturligtvis fick vi gaten längst bort!
Så jag är glad att vi var i tid så att vi slapp springa.
Vi hann tom äta lite innan vi klev på flyget. De som kom med buss hade inte lika mycket tid, men hann peta i sig lite mat de med.

Men, jag är grymt imponerad över den Spanska servicen! Inte i butiker och på restauranger (jo Riktiga restauranger, med servitörer osv, där funkar det och portionerna är gigantiska!) men övrig service.
Som i ett parkeringshus där bommen plötsligt inte funkade. Vi stod 6 bilar i kö en liten stund och sen kom en parkeringsvakt susande på en moppe (stort p-hus!) och öppnade bommen och tog hand om biljetterna för hand! Det hade aldrig hänt här i Sverige!
När vi var på vattenlandet kryllade det av badvakter. Minst två vid varje kana, men visselpipor som höll stenkoll på de som badade.
Var man inte upp ur vattnet tillräckligt snabbt, så sa dom till. (Och dom fick hoppa i och fiska upp ett och annat barn, som åkte kanor utan att kunna simma tillräckligt bra!)
Det kändes verkligen säkert.
Och på flygplatsen! Där flöt det otroligt snabbt och jag har aldrig gått så smidigt genom en säkerhetskontroll!

Vi slog vad om vi skulle få med allt bagage denna gång. :-) Och det fick vi.
Det gick ovanligt fort.
Men, när vi kom till garaget så hade ungdomarnas bil dragit ur batteriet! Stendöd!
Hm... vi fick fundera en stund men sen var det bara att ringa bärgare som kom med starthjälp.
Man står sig lite slätt i ett p hus som är proppfullt!
Då är det svårt att både knuffa ut en bil och sen få plats att ställa sig bredvid och ge starthjälp utan att blocka hela huset.
Men bärgaren kom på studs (han snurrar runt Arlanda hela tiden, för det händer flera gånger om dagen att folk inte får igång sina bilar av en eller annan anledning) och bilen hoppade igång.

Vi var hemma i huset vid 19:30 helt perfekt det med!
Bara att tömma väskorna och ladda tvättmaskinen.

Köpte jag med mig något fint hem då? Jodå! :-)
Det råkade sig ju så att Desigual hade rea. :-) Jag är ju helt galen i deras väskor!
(Jag hittade även flipflopps och träningskläder som inte finns här!) Maken fick välja för jag kunde inte! Och det blev en kanonfin röd!
Även stora dottern köpte en i brunt med massor med fickor på.

Sen råkade jag hitta ett par Asics skor på rea med!
Jag har hållit i dem här hemma men tyckte att dom var lite väl dyra (drygt 1000:-) nu slog jag till när jag fick dem för 550:-!
Yey!
Älskar dem! Fina och så sköna!

Så summan av hela resan är att vi haft det toppen, på alla sätt.
Det är en resa som jag kommer att bära med mig som en varm boll hela vintern, minst.
Att få göra den här resan med alla barn var magiskt.
Vi kommer att minnas den resten av livet. Och de små kommer att minnas det. Det är ju en rikedom som inte går att förklara att samla hela familjen och verkligen umgås.
Och vi har haft skoj!
Vi har ju rätt knasig humor alla, så det kan bli hur knasigt som helst.
En helt perfekt semester.

Dock, fick jag ett riktigt tungt besked under tiden vi stod och väntade på bagaget.
Tråkigt och sorgligt på flera sätt. Och tungt för att jag är så långt bort, jag skulle vilja kunna stötta, men det går inte.
Senaste dygnet har jag gjort det lilla jag har kunnat på distans och försökt få så mycket info som möjligt.
Jag är grymt tacksam över att det beslutades att inte berätta något för mig när vi var på semester, det hade verkligen tagit udden av resan. Jag kan ändå inget göra....men är ledsen för alla inblandade som haft ett litet helsike en längre tid och riktigt, riktigt jobbigt senaste veckorna.
Jag är iofs inte jätteförvånad, men att det skulle bli så illa som det är nu, det hade jag inte trott.
Det snurrar en del tankar nu.
Men det är bara att vänta och se.

Idag har jag storstädat här hemma och tvättat mängder med tvätt. Jag är helt slut!
I morgon drar vi till landet ett par dagar och sen är det dags att börja tänka på lite jobb igen.
Men det känns faktiskt bra.
Det känns som att jag varit ledig jättelänge och sommaren är ju inte slut än. Vi har många fina kvällar och helger framför oss innan det blir höst.
Jag älskar ju sommaren, värmen och ljuset. Men, när hösten kommer så brukar jag ju tycka att det är hur mysigt som helst med.
Denna höst ligger det så mycket på plats. Jag kan inte minnas någon höst som varit lika "i ordning"som denna.
Nu är det dock dags att krypa i säng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar