Sidor

torsdag 18 augusti 2016

Höstrustade.

Nu är hösten igång på riktigt!
Och så glad jag är över att börja jobba när jag gjorde! Jag hann liksom "skolan in mig" innan alla andra ramlade in.
Den här veckan har gått i rekordfart! Tjopp!
Nu fyller det på med planering, möten, förberedelser osv. En tom kalender är plötsligt ganska full! :-)
Men det är rolig!
Till och med så att jag tänkte det idag, när jag knatade mellan flera möten och regnet öste ner. Jag var som en dränkt katt! :-)
Men jag har så kul! (det är lite äckligt, jag vet! ;-))

Det har varit spännande dagar för barnen.
Jag är förvånad att dom kunde somna i tisdags kväll. Vi packade väskor och förberedde så gott det gick.
Dagarna innan hade vi fått en massa info via mailen. Vi är lite chockade!
Vi får info via mail! Och - man får svara på mailen!
(Det har varit en av orsakerna till att vi inte lyckats få lärarna i gamla skolan att skicka info via mail. "Nej risken är för stor att ni svarar på mailet med följdfrågor..."...Öhhh...)

 Nåja, vi var lite lätt spända när vi stod på skolgården och väntade att klockan skulle slå 9.
I vanlig ordning spelade man musik och stämningen var uppsluppen.
En röd matta rullades ut, så att alla elever skulle få gå in på röda mattan som de stjärnor de är! :-)

 Lilleman mötte upp en kompis från sin gamla klass och gick med honom och hans mamma till sin klass.
Jag gick med Minime.
Efter en timmes upprop fick alla barn gå till fritids.
Jag stannade med en fröken för att ge henne lite bakgrundsinfo om hur Minime haft det under hela 1:an.
Jag känner att vi tappat ett helt skolår och att hon ligger efter i det mesta.
Man ska inte jämföra barn, absolut inte. Inte ens syskon. Men, jag vet ju vad de andra tre har kunnat när dom börjat tvåan.
Hon är inte där. Visst, hon är en helt egen person och kan sådant som ingen av de andra kunde i samma ålder.
Hon vet saker som de äldsta syskonen inte vet! :-)
Men i det traditionella har hon inte fått den tid hon har behövt. Det har varit för rörigt och bökigt.
Hon har inte haft ro att faktiskt nöta in vissa saker.
Nu hoppas jag att hon får det.
Till min stora glädje är båda pedagogerna inriktade på läsa och skriva! Hon måste knäcka den koden för att matten också ska funka tänker jag.
Så, nu hoppas jag att hon får den nystart hon behöver. Pedagogiken är ju helt annorlunda här och jag tror att den passar henne bättre.
Så det känns bra.

Vi stannade inte så länge igår utan tackade för oss och åkte för att göra en massa ärenden.
Minime ska ju börja på dans snart och fick köpa lite kläder till det.
En svart topp och korta glittriga shorts.
Så snygg! Hennes far höll på att sätta maten i halsen här jag visade dem, innan han förstod att det inte var vardagsshorts utan till dansen! :-)

Hon har ett otroligt öga för färger och vad som passar.
Om hon inte blir något inom design, färg och form, då vet inte jag!
(Ingen av de andra barnen har det ögat. Dom har kunnat klä sig så att man undrar om dom är helt färgblinda, vilket iofs killarna är... :-) )

När vi stod ute och väntade på morgonen, frös vi om fingrarna!
Så vi åkte för att köpa vantar och mössor.

 Det finns så mycket fint i den "gammelrosa" färgen nu. Och grått.
Kombon av rosa och grått äskar jag!
De fick även varsin ny fleecejacka, som är suveränt att ha under regnjackor.
Och strumpor. De får man aldrig för många av.

 Minime fick ett par jeans i samma underbara färg som vantarna!

Jag passade också på att köpa höstskor när det var bra pris på dem.
Sånt brukar vi ju komma på när det redan blivit kallt och alla skor är slut!
Dom funkar i lite blött, men är ju inte vattentäta som stövlar.
Men jag tänker att mellanläget, där gympadojor är för kalla och vinterstövlar för varma.
Man är ute jättemycket i denna skola, så de behöver vara klädda.

 Skolan har dessvärre ingen gympasal pga att det är i tillfälliga lokaler, så i stort sett alla gympa blir utomhus. Jag hittad ett set av byxor och tröja i galet mjukt och skönt material.
Jag ångrar nu att jag inte tog dubbelt upp, för att kunna ha som mjuka inne kläder på landet.
Men det blir mysigt att ha på utegympan.
När vi kom hem började jag röja hallen.
Vi har en gigantiskt stor hall, där vi inte bara har ytterkläder utan en massa förvaring.
Det är den enda förvaring vi har förutom ett litet förråd under trappan.
Men där har vi ju även annat, som resväskor osv. Sånt man brukar ha på vind eller i uteförråd, typ.

Nu röjde jag ut allt som var för smått, mössor och jackor osv. Jag slängde vantar som det bara fanns en av och gamla skor osv.
Tre sopsäckar fick jag ihop.
Det var så skönt! Nu vet jag vad vi har och att allt passar. Vi är redo för hösten! :-)
Till vintern behöver vi uppdatera lite skor och framförallt kläder till Minime. Men vi är redo!

Idag körde vi nästan heldag.
Skolan börjar inte förrän 8:45! Det är annat det än 8:10 och två dagar 7:45. Då måste man upp tidigt och de har knappt hunnit vakna.
Nu blir det perfekt att maken lämnar på morgnarna på vägen till jobbet. Och lite senare, han som är lätt seg på morgnarna. :-)
Vilket innebär att jag kan åka till jobbet tidigt och då sluta tidigare.
Och nu är det 2016 verkligen! Inga papperslistor som ska kryssas i (och letas penna till..)utan nu letar man upp Ipadden och barnen kan själva leta sitt namn/foto och sen klicka i att dom är på plats eller går hem.
Där kan man även fylla i information som förälder, om dom hämtas av någon annan eller går hem med en kompis osv.
Perfekt!
Båda hade haft jättekul idag, men var både hungriga och trötta när jag hämtade dem.
Det märks att det är mycket nytt att ta in.
Det som också är skönt nu är att Lilleman får ha sin telefon! På lektionerna har de ju inte det, men på raster och på fritids får dom ha dom.
(Det skulle ju vara konstigt annars när de gör nästan allt skolarbete på plattor och datorer)
Nu kan jag äntligen, ringa honom när jag åker ifrån jobbet och säga att han ska leta upp sin syrra och göra sig i ordning. Så står dom klara när jag kommer!
Jag har ju velat gjort det länge i gamla skolan, men se det fick man inte. Jag har haft frågan uppe flera gånger, men det är helt omöjligt!
Vill man nå barnen ska man ringa till fritids. Dah. Orka!
Men nu, blir det ordning på det! :-)

Och eftersom man kan lämna meddelanden till personalen på flera olika sätt, förutom att maila, så har man ju kontakt med dem ändå, även om man inte träffar dem när man lämnar eller hämtar.
Så, so far so good.
Men vi är trötta nu! Tur att det är fredag i morgon! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar