Sidor

torsdag 7 juli 2016

Tröttmössa

Nu är jag hemma efter mitt lilla äventyr.
Och jag är sååå trött! Jag vaknade pigg efter att ha sovit som en liten gris i min egen säng, men efter lunch blev jag jättetrött!
Och jag har sjuk träningsvärk! Galet!
Men, vilken upplevelse!
Nu har jag tagit Almedalsoskulden! :-) Nästa gång blir det lättare, för då kan jag lägga en plan, som jag inte kunde nu. (jag hoppas ju naturligtvis att det blir fler gånger!)

Jag vinkade till familjen i söndags och åkte till hamnen direkt ifrån landet.
Familjen åkte hem. Det kändes lite konstigt. Men, som förälder kan det ju vara rätt skönt att vara själv en stund! :-)
Jag hann läsa rätt långt i min bok medans jag väntade. (Lite lustigt är det. Även om man är tidig vid båtar, så är man sällan först...)
 Båten var proppfull med folk. Jag hade en vilstol, men valde att gå till restaurangen och sälla mig till lite andra människor som var på väg över.
Vi åkte av till ett soligt och vackert Gotland och åkte ca en kvart innan vi var på plats vid husen.
Otroligt fina hus!
Jag fick ett rum längst upp i minihuset! Toksött! :-)


 Utsikten gick inte av för hackor! Vi stod med hakan på bröstet alla över hur otroligt vackert det var!


 Första kvällen, grillade vi och firade en kollega som fyllde 40 precis den dagen.
Vi hade smusslat och myglat hela veckan för att kunna överraska honom med gäster och presenter och det blev jättelyckat.
Vi hade haft några förvecklingar under veckan och när min chef la in det i talet till honom skrattade vi så att vi fick ont i magen!
Det är nog det som är det roligaste i vår grupp, det händer grejer hela tiden och vissa saker är så dråpliga att det är inte klokt!
När alla gäster åkt, städade vi undan och avrundade med en kopp te innan alla kröp till kojs.

Dagen efter vaknade i rätt tidigt och åt gemensam frukost. (Vi bodde 13 personer på samma ställe uppdelat i tre hus.)
Alla andra drog iväg till Visby, medans jag och chefen tog en promenad i området.
Det var galet vackert vart vi än tittade!

 Efter promenaden gick vi till Bageriet där vi ett par dagar senare skulle ha mingel för 70 personer.
Vi tog lite fika och satte oss för att prata med ägarna.
Riktigt härliga människor! Vi skulle prata om själva minglet, men det blev mer om företagsutveckling och kompetensförsörjning.
Och utsikten! Man blir helt förstummad och det är svårt att förstå att man inte åkt ifrån Sverige ens!

 Sen, gick dagarna i ett!
In till Visby och Almedalen. Massor med seminarium. Massor med möten. Massor med folk!
Riktigt coolt!
Att vara mitt i det, det där som man annars ser på tv. Se alla journalister och reportrar på plats.
Och en och annan politiker. :-) Och en och annan kändis.
 Tisdagen, var vi uppe med tuppen och hade ett eget frukostseminarium, som gick jättebra!
En bra panel och bra diskussioner.
Sen hann vi med en hel rad seminarier innan vi åkte tillbaks till huset, för att duscha och sen knata iväg till bageriet igen.
Där hade man redan ställt fram tilltugg och dryck och efter en stund dök bussen med våra gäster upp.
Vi åt gott, minglade och spelade kubb.
Riktigt lyckat och då, som alltid när jag koordinerat grejer så släpper ju allt sen, när bussen dyker upp, folk hinner med den, maten är god och alla har trevligt.
Så, när bussen gick tillbaks med gästerna till Visby som ville fortsätta att ha skoj där, då satte vi oss med ett glas vin och en god middag.
Vi var ett helt bord med kollegor och några av gästerna som satt kvar en stund och hade riktigt kul.
Det blir lite mer knasigt än vanligt, när alla är trötta i både fötter och huvud och druckit två glas rosé. Då fnittrar man åt allt och inget!
Sen gick vi i sakta mak hemåt samtidigt som solen gick ner. Magiskt vackert!

Den här bänken stod strategiskt placerad!
Och där hade jag velat sitta, med maken!

 Sista dagen vakande vi till regn.
Först lite duggande för att sen gå över till att riktigt vräka ner i omgångar. Vilket tur vi hade kvällen innan!
Jag var då trött i både fötter och huvud! Planen var att jag skulle kunna ta lite sovmorgon, men iom regnet så skjutsade jag in kollegor till Visby ganska tidigt på morgonen.
Och alla de som skulle åka samma båt som mig hem på kvällen, la sitt bagage i min bil för att slippa släpa runt på det under dagen.
Jag kunde inte låta bli, utan gick runt på bakgatorna där det inte var något folk alls och fotograferade.
Det är så vackert!

 Men, alla dessa gator, som inte är vågräta någonstans alls! Det går upp och det går ner och upp igen!
Jag har träningsvärk i ben och rumpa som jag inte trodde att man kunde få!
Galet!

 Jag kunde heller inte låta bli att gå till den stora park/ trädgård som finns. Det är så vackert. Till och med i regn! :-)
 Men efter en stund där ökade regnet och jag fick ta min flykt till domkyrkan!
Där övade någon på orgeln..
Det är en riktigt fin kyrka med vackra fönster.
 Regnet fortsatte under i stort sett hela dagen och det gällde att hitta rätt seminarium att gå på för att få lite tak över huvudet! :-)
 Bland annat satte jag mig vid TV4 som sände delar av Godmorgon därifrån.
Kul att se dem på nära håll! :)
 Och att se hur en direktsändning gick till!

Sista dagen gick rätt fort, innan jag mötte upp kollegor och delade ut bagage innan jag åkte till båten hem igen.
Vi var rätt många som åkte på den båten, men vi var rätt trötta alla, så vi åt lite gemensam middag och lite kaffe.
Men mest satt vi på våra platser och vilade.
För man blir galet trött! Vi som inte varit där tidigare konstaterade att ska man vara där mer än 3 dagar, då måste man ha någon halv dag "ledigt". För det blir tidiga morgnar och sena kvällar och ca 25-30 000 steg varje dag!
Många intryck. Man är helt urlakad efter ett par dagar.
Men det var otroligt roligt, nyttigt och en upplevelse som alla borde få. I alla fall om man är minsta intresserad av politik och samhällsutveckling.
Det bästa tipset om man ska åka är att ha bra skor. Gympadojor! Man får ont i fötterna ändå!
Lösa telefonladdare! Telefonerna laddar ur på rot när det söker nät, även om det är gratis Wifi nästan överallt.
Och -resorb! Man glömmer att drick vatten, när man knatar hit och dit och solen skiner.
Jag hade jättekul!
Men -längtade galet efter maken! :-)
Av flera orsaker. Såna här stora upplevelser, vill jag dela med honom. Det går inte att återberätta.
Folk man träffar, folk man ser, saker man hör, det hade jag velat dela med honom.
Att vara på en sån vacker plats, utan den man älskar mest, är jobbigt!
Och när vi en av kvällarna satt på bänkar utanför en glassbar och njöt i solen, då hade jag velat ha hela familjen med mig! :-)

Tur att vi snart åker bort alla!
Jag kom hem ganska sent igår, men var då förvånansvärt pigg.
Tjattrade med maken och stora dottern och smakade på te:et jag köpte hem.
Sen slocknade jag på rot.
Vaknade rätt pigg i morse. Tog tom en tidig morgonpromenad med maken.
Jobbade under förmiddagen och åkte till kontoret på ett möte strax efter lunch.
Väl på det mötet kände jag hur otroligt trött jag var! :-)

Nu, har jag bara en kort fredag kvar, sen är det semester!!
Jobb och tandläkarbesök. Sen blir det ett dopp i farmors pool och sen ett födelsedagskalas.
Och en fest utan barn på lördag.
Så riktig semester blir det först på söndag, när vi drar till landet ett par dagar.
Sova, vila, sura över att rådjuren ätit upp alla rosor (fick jag höra..) sen blir det inköp av badkläder och lite annat jox innan vi drar vidare till Spanien!
Men NU, nu ska jag sova! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar