Sidor

söndag 10 juli 2016

Äntligen.

Idag känns det som att semestern landat!
Jag är lite trött. Det blev lite kort om sömn i natt.
Vi åkte på fest igår. Grill och invigning av ny altan hos kompisar. Vi träffade kompisar som det var år och dagar, bokstavligen, sen vi träffat.
Vi konstaterade vid middagen att vi alla är på väg ur småbarnsbubblan nu och det är dags att uppta middagar och fester som vi hade förut.
Det var också med en del folk som vi inte träffat förut. Roliga människor verkligen.

Vi började ute, på altanen som skulle invigas. För att lära känna varandra körde vi en femkamp med helt sjuka grenar.
Vi garvade så att vi låg dubbelvikta.
Men, efter en stund så dök det upp väldans mörka moln och åskan drog in.
Och vips så vräkte det ner regn! Att äta ute var inte att tänka på. Som tur är, så var inte bara altanen stor utan även huset, så vi fick snällt bära in alla bord och fortsätta inne.
Vi åt gott och tjattrade.
Jag drack inget, för att jag ville att vi skulle åka hem. Sovplats fanns och vi blev erbjudna det, men eftersom stora dottern var barnvakt hemma och skulle åka med sin pappa på semester idag, var det inte läget att komma hem idag.
Vilket var tur skulle det visa sig... :-)
Kvällen var trevlig och vi femkampade till långt in på natten. Vissa grenar blev hysteriskt roliga eftersom att majoriteten av de tävlande var "mindre nyktra" :-)

Den här lilla sötnosen sprang runt. Så söt så man bara dör!!
Hur allergisk kan man vara för en sån här liten hårboll? Jag bara undrar?

 Mitt i natten, när folk var rätt runda under fötterna, då dör vattenpumpen till huset!
Utan pump inget vatten.
Inget i kranarna och inget i toaletterna!
Vi var då ganska många kvar och 6 personer skulle sova kvar. :-)
Alla kreativa lösningar på hur folk skulle uträtta sin morgontoalett var hysteriskt roliga!

Vi var glada över att åka hem, kan jag erkänna! :-)
Jag la huvudet på kudden vid 02:45.
Minime kom in till mig vid 05 och hade drömt något. Jag lyfte bara på täcket och sen snusade vi vidare.
När jag vaknade till framåt förmiddagen (som jag älskar ungar som har vett att sova på helgmorgnar numer!) hade jag ett sms från stora dottern som övergett skeppet.

Jag röjde runt lite hemma innan vi packade ihop oss och åkte till landet.
Maken, som är tokförkyld och på det lite bakis, var inte helt pigg, men vi hann både storhandla och uppdatera hans garderob innan vi åkte ut.
Jag har redan påbörjat Spanienpackningen med sånt jag vet att vi ska ha med och kläder som jag inte vill att barnen skitar ner! :-)
Huset ser ur som ett bombnedslag, men jag bara vände ryggen till och åkte! :-)

En av grannarna hade ringt maken häromdagen och berättat att det stått rådjur på vår tomt och käkat rosor!
Jag var förberedd på att det inte skulle vara något som blommar kvar, men till min glädje så stod det mesta i full blom.
Så härligt!
Jag var orolig över att inte hinna se dem innan vi åker..


På väg ut idag svängde jag även in på Blomsterland för att köpa mer gödning. Det var rena raketbränsle i det jag köpte där senast och nu har jag fyllt på runt pergolan.
Jorden är inte det bästa där märker jag..
Och jag köpte nät! Som jag nu nätat in alla nyplanterade rosor, klematis och lite annat vid just pergolan.
Där äter odjuren som galna! Man ser klövmärken när dom knatat runt, runt. Jag vet inte om det hjälper, men åtminstone måste dom jobba lite hårdare för att komma åt blommorna.
Blommor som hunnit ta sig och är "fullvuxna" blir inte så illa ätna när dom väl är kraftiga. Men nysatta blommor som inte hinner ta sig alls innan de äts upp, orkar ju inte komma igen.
Så, nu har jag nätat in nästan alla blommor.
Det är så tråkigt när det inte får vara i fred.
I höst ska jag gräva upp en klematis jag har hemma i radhuset och flytta ut den.
Efter 3 år har den växt över alla bräddar hemma och är nu lika mycket på grannens tomt som på vår.

Nåja, nu känns det verkligen som att vi har semester! Den här veckan är inget alls bestämt.
Vi tar dagarna som de kommer.
Ett apotek behöver jag åka till för att fylla på semesterförrådet och då blir det toppen att samtidigt åka och äta lite rökta räkor! :-)
Jag trodde att jag behövde badkläder, men det visade sig att jag hade massor hos svärmor, så det behöver jag inte nu.
Sen har vi fått tips om en vacker plats där man kan få chans att se en massa fjärilar så det blir det nog.
Men mest ska vi bara "vara"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar