Sidor

söndag 12 juni 2016

Sista sommaren?

Två veckor till midsommar, minsann!
Märkligt hur man kan lyckas att missa det. :-) Jag gjorde en liten kalenderkoll över veckorna som kommer och då slog det mig att det bara är två veckor kvar.
Ska bli spännande att se om det blir lika dåligt väder som förra året. Hoppas inte.
Vi har lite fler vänner i år som planerar att komma ut. Blir lite tråkigt att behöva blåsa av det...
Nåja, midsommar lär det bli vare sig det regnar eller inte. :-)

Vi kliver nu också in i barnens sommarlov. Jag har ju haft förmånen flera år att ha långledigt över sommaren.
Tagit ut föräldradagar, jobbat hemifrån eller som förra året helt enkelt kliva av en tjänst i juni och kliva på en ny i augusti.
I år är det "vanlig" semester som gäller. Det har varit skönt att slippa pussla en massa när barnen varit riktigt små, nu är dom ändå rätt stora, när man är "vanlig" anställd med ett x antal semesterdagar att förfoga över. :-)
Och då är det sommarfritids som gäller efter skolavslutning. I år är det främst Minime som ska gå på fritids.
Vi hade planerat för Lilleman med, men när jag såg informationen om var dom ska hålla till så förstod jag att det inte skulle gå. Han har vägrat fritids hela sista året, främst på morgonen och nu senaste månaderna så har han gått hem ganska tidigt på eftermiddagarna.
Han har ju liksom "slutat" nu, rent mentalt i gamla skolan och att då vara på fritids på en helt annan skola (pga att gamla skolan ska utrymmas.) blir ingen hit.
Jag såg hans min när jag berättade det. Annan skola och lillsyrran ska inte med första veckan.
Så jag föreslog att han skulle vara hemma.
Storasyrran är hemma stor del av dagarna ändå och han blev otroligt glad att slippa.
Han gillar inte att vara hemma själv men nu tror jag att han hade föredragit tom det.

Minime behöver gå på fritids. Annars klättrar hon på väggarna om hon inte aktiveras på något vis och är dom hemma båda bara slåss dom efter ett par dagar.
Vi tar en vecka i taget och ser hur vi kan pussla. Storebror ska ha dom någon dag och farmor.
Jag kan jobba hemma lite då och då och dom kan hänga med till jobbet ibland.
Det löser sig under de tre veckor som är kvar innan Maken går på semester.

Det slog mig att det troligen är sista året vi ens behöver tänka sommarfritids, nästa år är dom ju snart 9 och snart 11, då får dom klara sig.
Det gjorde de äldre syskonen. Och nu vet jag ju att jag jobbar så nära att jag kan åka hem på lunchen och bara är ett samtal bort om något händer.
Risken finns dock att fritids på nya skolan är så rolig att dom vill vara där. En kollega som har sina barn i den skolan förvarnade mig om det. :-)
Men, dom blir verkligen stora nu! Så skönt!
För mig är det ju liksom nytt det här att de blir stora och klarar sig själva och det inte kommer nya små barn! ;-)
Härligt är det.
Vi har haft en skön helg igen.
Det har varit lite blandat väder, varmt i solen och kall vind.
Spegelblankt och vackert fredag kväll..
Min tidiga klematis blommar så det står härliga till.
Tyvärr, vet jag inte vad den heter. Jag skulle vilja ha flera av den så det blir lite detektivjobb i sommar...

Min honungros är högt, högt upp i björken nu. Najs!
Ska bli så kul att se om den blommar..

Jag har gjort ett avsteg ifrån sockerstoppet i helgen med. Det blev ett par skopor vaniljglass. Gott som sjutton!
Men lite för sött, faktiskt.
 Vinden var kall igår, så det gällde att hålla sig i solen och jag flytta sitt jobb vartefter solen flyttade sig! :)
Idag var det en helt annan vind!
Varm. Molnen bubblar lite här och där och det kändes bitvis som lite åska i luften.
Men så najs.
Suget att åka hem var noll. Verkligen noll.

Som jag ser fram emot att kunna vara här ute när barnen är ännu lite äldre och klara sig själva. Då flyttar vi ut igen precis som jag gjorde när dom var små och pendlar till jobbet! :-)

Men, nu ska jag bara hem och vända känns det som.
På tisdag tar jag med mig hela min sektion och åker ut igen! :-) Vi ska ha planeringsdagar och det finns ju inget bättre ställe att vara ner och planera på! :-)
Ytterligare en spännande vecka på gång med andra ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar