Sidor

söndag 26 juni 2016

Härliga midsommar!

Midsommar.
Min absoluta favorithelg. Oftast är det varmt (nåja, oftast är det regn! :-)) det är ljust och man är på väg till semester och vila.
Tidigare, innan jag hade den stora familj jag har nu, gillade jag midsommar mest av alla helger, för att det är den högtid man blandar upp sig mest med andra.
Det är inte bara familj, utan man kan fira med vem man vill.
Andra högtider, firas oftast med familjen och man bjuder inte in andra. Med det sagt, menar jag inte att jag inte vill fira med familjen, utan att det är otroligt jobbigt om man inte har någon större familj att fira med. Det blir väldigt ensamt.
Midsommar kan man fira på massa olika sätt och det finns ställen att gå till för att resa stång och "fira" även om man skulle vara helt ensam.
(Julen, den gillar jag inte alls. Och har aldrig gjort. Det är mörkt, kallt och det ska konsumeras till vansinne. Jag skulle helst, bara lämna allt och åka till värmen. Vilket jag jobbar på varje år, men ännu inte fått igenom! ;-) )

Nåja, nu har det alltså varit midsommar. Vi brukar bjuda in "alla" och har varit lite olika många sen vi köpte landet.
I år var vi minsta antalet på 6 år. Men vi hade jättemysigt.
Vi tog sovmorgon och åt frukost i lugn och ro. Det hade regnat under natten, men var uppehåll när vi vaknade. Jämngrått, varmt och klibbigt.
Vi tog det säkra för det osäkra och dukade på terrassen där vi kunde veva ut markisen så att alla fick plats under tak.
 Lagom till lunch kom första gästerna.
Det blev lite försening pga en trafikolycka som korkade igen trafiken långt utanför olycksområdet.
Men det gick ingen nöd på oss under tiden vi väntade.
Vi drack lite rosé och barnen sparkade boll.
 När vi ätit och plockat undan, tog vi kaffekorgen och gick ner till ängen.
Förra året var vi inte på plats, pga att det regnade så in i bängen. Året innan, var det stångresning och dans, men inga lekar.
De som hållit i det under några år gick i strejk. Man tycket att även andra skulle hjälpa till, vilket jag kan förstå.
Men, i stället för att föreslå att ansvaret skulle gå runt, att det skulle finnas en "festkommitté" eller att styrelsen skulle utse folk, så kom man på det fin att "ni som har barn, kan ansvara för lekarna"
Fint!
Vi som har barn, är två familjer. ALLA andra som är på ängen och leker, är barnbarn till de äldre boende i området.
Så vi två, skulle roa 63 andra familjers barnbarn? Vi som jobbar full tid och har barn....
Medans pensionärerna inte gör något alls?
Vi gjorde inget väsen av det, men vi gjorde heller ingenting. ;-)

 På vårens medlemsmöte, var vi inte med pga att vi jobbade den helgen.
En granne berättade att det inte var någon i år heller, som ville hålla i musiken, lekarna och dansen.
Men då hade en tant ställt sig upp och skällt ut alla efter noter.
Det har varit tradition alla år att ha midsommarfirande och nu vill plötsligt ingen??
Efter ett tag, så dök det upp lite händer och folk som plötsligt kunde tänka sig att hjälpa till! :-)

Så, i år blev det både dans och lekar.
 Det roligaste var dock, att tanten som hållit i dansen många år och som nu vääääägrade, hon kunde ju inte låta bli att lägga sig i ändå! :-)
Hon stod i ringen i år, i stället för i mitten, och gav order, till tantens om höll i det! :-)
Tanter alltså.
Och herrarna som absolut inte skulle hålla i några lekar, dom var nu mitt i det hela och tog det på stort allvar.
Vi bara bröt ihop när en av dem gav den andra order om hur han skulle göra för att visa att tiden var ute.
:-)
Nåja, kul hade de tävlande i alla fall. Jag vågade inte med mitt onda ben.
Lagom till ängen, dök resterande av våra gäster upp.
Vi gick hem och bakade jordgubbstårta efteråt.

 Det blev inte en helt sockerfri helg för mig.
Lite tårta blev det, men jag fyllde på med grädde och jordgubbar.

 Vi grillade på kvällen och bara umgicks.
Gästerna hade med en hund som dom var hundvakt till och barnen gick ju igång stenhårt!
Jag misstänker att hunden sov bort hela lördagen, som den jagade både barn och bollar! :-)

Gästerna med små barn åkte hem vid 20 rycket och vi andra satt kvar till framemot 00. Det var stilla och varmt ute.
Nästan inga mygg och jätteskönt!
Det kändes som att vara utomlands!
När gästerna åkt, tog maken och äldsta sonen med sig varsin öl och gick över till grannen. Det är också tradition! :-)
Jag orkade inte, utan petade barnen i säng och röjde av lite. Det är alltid skönt att det åtminstone är diskat när man vaknar nästa morgon.
Jag somnade vid 01, maken kom hem vid 02 och stora sonen framåt 03.

Sen sov vi som små grisar och solen stod ganska högt på himlen när vi vaknade.
Och det var varmt! Jättevarmt!
 Maken gjorde "bakisfrukost" med ägg och bacon. :-)
Vi var ett lite avslaget gäng, men mest trötta.
Stora sonen och svärdottern åkte hem efter en stund och vi fortsatte att röja.

Jag kunde inte låta bli att gå runt och kika på alla rosor som var på väg att slå ut. Nu skulle jag ju vilja vara där varje dag för att inte missa något alls!
 Jag hoppas att rådjuren låter denna vackra gula ros vara ifred! Allt för ofta äter dom upp den! :-(

 Det var gassande varmt och barnen ville bada. Jag trodde inte att det skulle vara så varmt i vattnet att de ville bada, men vi tassade ner till havet.
Det är galet vackert, jag får nypa mig i armen när vi går där på stigen, att vi faktiskt har det här stället att vara på!
 Det var inte varmt direkt, men barnen badade! :-)
Just där är det grunt som attan och förstås varmare än ute på djupare vatten. Tyvärr var det ganska grumligt och grönt, men inga direkta alger.

 Det kändes lite konstigt att duka upp på det lilla bordet, för bara vi fem till middagen.
Fortfarande jättevarmt!
 Vi satt länge ute i solen och läste och bara var...
Det var en dag där vi faktiskt inte gjorde något nyttigt alls! :-)

När jag vaknade i morse, hörde jag att det regnade och tänkte "fasen...alla dynor!"
Vi lämnade förstås allt ute kvällen innan, för det var så varmt och fint!
Det var jätteblött! :-)
Men det behövdes verkligen, för det är så torrt i backen.
Flera rosor hade slagit ut efter rotblötan. Bland annat Santana.
 Och Flamentanz. Jag har ju flera som inte riktigt velat växa, eller blomma. När jag hade dem i gamla huset växte dom som ogräs.
Jag har gött och vattnat och haft mig men icke.
Men -efter den senaste gödningen, då tog det fart! Det är helt klart skillnad på gödning och gödning!
Så nu växer fyra stycken riktigt bra och alla har både många och stora knoppar.
Yes!
 Idag sov vi också ganska länge, innan vi städade av och åkte till svärmor som fyllde år.
Hon bjöd på smörgåstårta och vanlig tårta.
Mums.
Den här åt jag en liten bit av.
Ajajaj, inte bra.
Det har inte varit en bra sockerhelg om jag säger så. Det har blivit för mycket för att vara bra och nu får jag strama till det rejält igen.
Men, jag deppar inte. Man har bakslag både på socker och träning ibland. Men bara man inte trillar dit och går tillbaks till dåliga vanor så är det ok.
Jag hoppas att jag kommer att hinna träna den här veckan. Det har blivit otroligt få gånger senaste veckorna, mest på grund av mitt onda ben.
Nu är det bättre, men det onda sitter mest i låret och vaden! (Maken masserade vaden igår så jag tjöt som en stucken gris! Barnen blev jätteupprörda över att han gjorde mig illa, men det var ju nödvändigt! Vaden är så stel och krampar.. Den är mycket bättre idag! :-))

Veckan innehåller ju jobb, men det kommer att bli en del hemma, pga att Minime inte heller vill gå på fritids nu.
Och, jag som inte hade planerat in landet till helgen pga att jag ska åka bort ändrade mig!
Maken undrade varför jag inte åker direkt ifrån landet, det är ju faktiskt närmre och det är ju sant!
Så, nu kommer jag att packa allt jag behöver och ta med mig till landet.
Jag åker ju inte förrän på söndag och hinner ju då faktiskt få ett par dygn där ute innan jag åker! :-)
Men, det blir en intensiv vecka, som sen ökar tills jag får semester den 11 juli!

Nu, ska jag krypa i säng och läsa en bok. Och försöka fatta att det är jobb i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar