Sidor

fredag 27 november 2015

Skitvecka och julpynt

Ah,fredag.
Äntligen. Efter en rätt galen vecka. En skitvecka. Som slutade betydligt bättre än den började.
Har jag sagt att jag ska ha långledigt över jul?
Och typ sova bort första dygnen?
Helgen gick i kalasens tecken, i vanlig ordning får man väl säga.
Vi började helgen redan på fredagen med att fira Minime.
Hon fick bland annat Let´s  dance till xboxen. Sen dansades det hejvilt hela kvällen.
För länge sen köpte jag en vinterjacka med frostmotiv på. Häromveckan såg hon den i en butik och blev skitsur över att vi inte köpte den. :-)
Lyckan var alltså total att den och tillhörande stövlar fanns i ett paket.

På lördagen blev det familjekalas.

Fler roliga presenter.
När gästerna åkt hem svirade hon om och gick iväg på tjejmiddag.
Hur kul som helst! Fin i sina nya stövlar och jacka.
Söndagen gick till simskola, där Minime nu är riktigt duktig.
Hoppar från kanten i den djupa delen, vilket ju är helt galet bra. Lilleman vägrade i samma ålder att göra det.
kul att hon inte är rädd.
Direkt därifrån åkte vi på namnkalas till minsta kusinen.
Lite släktingar som vi inte träffat på länge var också där.

Sen var det dags att dra igång veckan.
Man kan säga att det blev skit direkt på måndagen.
Under söndagen, bestämde vi att maken skulle åka ut till landet för att titta till efter att vi haft hantverkare där.
Vi har ju grävt ner ny slamtank. Vilket är bra. Skönt att få det gjort och slippa tömma så ofta.
Jag fick tillbaks nycklarna under fredagen och betalade fakturan.
Men, när projektledaren lämnade nycklar så nämnde han att man grävt av en kabel, men fixat den.
Det där låg och gnagde i mig.
En avgrävd kabel är aldrig bra. På söndag kväll blev det rätt kallt och när vi klev upp på måndagen var det -8 grader!
Maken som jobbade hemma, tog det säkra före det osäkra och åkte ut för att titta till det.
jag satt i planeringsmöte när han ringde mig och berättade att vi naturligtvis var utan ström i delar av huset.
Fan. Jag visste ju det. Vi borde ha varit där och kikat när dom var klara. Fan.
Man vill inte vara utan ström och värme den här årstiden!
Som tur var fanns värme och kyl/frys funkade. Men vattenpumpen och varmvattenberedaren funkade inte bla.
Inte bra alls!
Maken, som hade en massa annat att fixa var inte glad och gav mig en lång lista på grejer som dom borde fixat samtidigt.
Jag kunde bara konstatera att det inget gick att göra något just då.
Jag måste hem och leta bland mina mail vad som sagts eller inte. Leta fram offerten och avtalet bla.
Lite lätt stressande..
Samtidigt hade vi fått input om andra saker vi var tvungna att göra med ett av våra bolag, samma kväll.
Och jag skulle på föräldraföreningsmöte.
Det gick ju inte. Jag tillbringade kvällen åt att leta avtalet och sen även information om en elektriker som varit ute för ett par år sedan.
Och -jag hittade det! Den som spar han har. :-)
Så, då var det "bara" att börja ringa och jaga någon som kunde åka ut och kika på det.
Gick sådär. Jag satt halva tisdagen på utbildning och kikade på telefonen varannan minut.
Jag väntade även samtal ifrån Lillemans nya tandläkare.
Den privata klinik jag hade planerat att flytta  honom till ringde ju och sa att man hade för lite erfarenhet, så jag vände mig till folktandvården under lördagen.
Dom lovade att undersöka och återkomma.
Lite stressande eftersom att jag ville avboka den tid vi hade på tandläkarhögskolan.

Nåja, nya direktiv på jobbet, ny planering och insikt att jag klantat mig. Ont. I. Magen.
Inget som inte gick att ordna, men det lev en massa extrajobb för att jag slarvat! Jag slarvar inte. Jag har koll, alltid.
Men, den här hösten har det varit lite för mycket i huvudet. Jag har gjort flera slarvfel, som gått att fixa till men jag har fått lägga ner mer jobb än tänkt på att rädda situationen.
Det går inte.
Nåja det blev ljusning i sikte. Tandis ringde och de hade kikat på Lillemans journal och bokat in honom!
Tom snabbare än den tid vi hade.
Problemet var bara att det naturligtvis krockade med en dag när jag absolut inte kan vara borta ifrån jobbet.
Så typiskt. Som tur var kunde maken ta den tiden.
Han jobbar ju mycket längre bort vilket gör att det inte är lika lätt att göra korta insatser, men nu gick det.
*phju*
Sen, ordnade sig även det andra strulet. Phju...

Jag fortsatte att jaga elektriker utan framgång. Hantisar inte bra på att vare sig svara i telefon eller ringa tillbaks :-(
Tillslut gav jag upp. Maken fik ta över och efter mycket om och men fick han tag på dem och kunde till och med åka och lämna nycklar igår.
Dubbel phjuu..
Nu hoppas vi att det inte blir kallt innan dom hunnit hunnit ut och felsöka. Det kan bli både dyrt och tråkigt om något fryser sönder och det står och rinner/ droppar vatten.

Det är ju också en sak som vi längtar efter som tokar. Att vara på landet. Vi har inte varit där sen början av september. Och kommer inte att hinna ut innan Jul.
Galet.
Som jag längtar.
Nåja,skönt att det ordnar upp sig och jag kunde ta ett par komptimmar på eftermiddagen idag.
Passade på att fixa lite ärenden och lite juligt vid ingången.
Så söt kanin!

Det första julpyntet!
Jag har även ställt upp den fina "ljusstaken" som inte känns så julig, men är jättefin.


Längre än så har jag inte kommit.
I morgon är det dags för Minimes kompiskalas tillsammans med en kompis som fyller år samtidigt, sen hoppas jag på att orka leta fram lite julsaker.
Söndagen går i familjens tecken. Vi ska ha jätteskoj alla 7.
Men, helgen kommer ju att gå i raketfart! Vila är det inte direkt.

Jag har insett att jag inte har en chans att få till julklappar om jag inte tar lite ledigt, så det får bli en ledig dag för det. Annars går det inte.
Det är 4v till jul! Fyra!
Vad hände?
Nu ska jag lägga mig i soffan och läsa en bok. Njuta av kvällen. Och försöka att inte somna innan 20! ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar