Sidor

söndag 18 oktober 2015

Skön söndag och knäckt kod.

Sköna söndag!
Verkligen en skön söndag.
Vissa helger bara försvinner och vissa känns långa. Det här har varit en lång en. :-)

Idag blev det lite sovmorgon. Men, solen sken faktiskt in så passa att vi vakande!
Jag njuter fortfarande helt galet av att vi bor så högt upp och vända åt "soluppgångshållet"!
Aldrig mer köper jag ett boende som inte har morgonsol. :-)
Det här att se solen gå upp, varje dag är obetalbart. Går inte att förklara, men jag tittar ut varje morgon och ler!
Jag skulle nog kunna njuta av en solnedgång också, absolut. Den är tex oslagbar ute på landet.
Men, det är inte alls lika viktigt som morgonsolen!
Som på våren..eller faktiskt även under vintern.
Trots att det är kallt, så när solen ligger på så att det smälter på trappan är det helt underbart.
Att kliva ut i solen.

Det är lite lustigt hur sånt förändras när man blir äldre.
Saker som aldrig var viktiga för 20 år sen, eller 5 är nu viktiga!
Som det här med kaffet!
Vi var som barn på julafton i morse!
Såå gott kaffe! :-)

Nåja, solen sken vilket behövde utnyttjas! Direkt efter lunch tog vi en lång promenad.
Barnen cyklade och vi gick.
Mycket folk ute.
Redan efter frukost drog jag igång grunden till en gryta som fick puttra hela dagen.
Gul och röd lök..

 ..och en bit gris tillsammans med vatten och olika goda fonder fick puttra under lock...

 Solen sken från en nästan blå himmel, som mulnade på efter en stund...

Nu är det vackert!
Så fina färger på träden. Jag skulle vilja sätta mig och måla av det....

 Riktigt härligt! Inte kallt, men heller inte varmt.
Det var mysigt att kliva in efteråt och kända doften av grytan! :-)
Jag fyllde på med en massa svamp och lite rotfrukter och så fick det puttra en stund till.
Grytan blev jättegod!

Lilleman var på kalas och vi var bara tre till middag!
Det händer nästan aldrig!
Och det slog oss. Hur är det i familjer där man bara är två, eller tre?
Så tyst det måste vara! :-)

Jag har vikit ton av tvätt.
Det hör liksom söndagarna till. Men det är skönt!
Jag passar på att titta i kapp lite tv som jag vill se. Och det är najs att börja veckan med alla garderober fyllda.
Det ger liksom ro.

Nåja, det har varit härligt att skrota runt hemma i mjukisbrallor och tofflor och pyssla.
Alltid när jag har såna helger, så blir jag sugen på att göra mer.
Baka, pyssla.
Sen blir det inte av för att tiden inte riktigt finns.
Men, som med allt annat, är det ju en prioritering.
Nu märks det dock att barnen sakta men säkert blir större. Plötsligt får jag tid till sånt jag inte hunnit på 9 år! :-)
Som att göra egna naglar!
Jag började gå och göra dem för att jag aldrig hann få dem fina själv.
Det låter ju lite märkligt kanske, att jag gick och satte mig 2 timmar var 6:e vecka och inte la tiden själv.
Men grejen är att när jag gjorde det, så var det den stunden och sen behövde jag inte göra något på 6v.
Bara att försöka måla naglar med två små var ju ett äventyr!
Och man behöver ju göra det varje vecka minst om man gör själv.
Men, nu finns tiden (ofta sitter vi tre tjejer samtidigt och målar naglar! ;-))
Plus att lacket man köper nu är av helt annan kvalitet!
Nåja, jag har ju gått och gjort naglar nu också, men häromveckan var jag tvungen att avboka för att det krockade med jobbet.
Så då filade jag bort det som var kvar och fixade själv inför 50 års festen.
Sen har jag fortsatt.
Och underlacket jag har nu är som berg!
Lacket håller bättre och längre. Och det är lite kul att kunna byta lack varje vecka!
Jag som är helt galen i glitter av olika slag går ju all in på allt glitterlack som finns nu..

Så, jag måste fundera på hur jag ska göra framöver.
Jag har en tid inte allt för långt bort. Men risken finns nog att jag bokar av den med.
Det är ändå 600 spänn ungefär var 5:e vecka.
Det får man mycket lack för. Och nu vill jag inte ha långa som jag gärna ville ha förut.
Jag var galen i frans manikyr. Vilket jag fortfarande gillar.
Men, jag är mer förtjust i färg nu.
Och, att man kan kombinera olika färger och glitter.
Jag frossar!
Idag blev det rosa under och glitterlack över! :-)

Härligt!
Det kan inte bli för mycket bling i vardagen! :-)
Vardagslyx!
Allt som gör en glad, ska man unna sig tycker jag.

En annan sak som gör mig glad, är att Minime äntligen knäckt koden med att läsa!
För mig är det så främmande att det är ett problem.
Jag lärde mig läsa när jag var 5. De tre stora barnen har alla läst innan de börjat 6 års och sen har det bara flutit på.
Vi har knappt övat eller tragglat. Det har bara funkat.
Minime har inte riktigt funkat så.
Hon har inte varit intresserad. Inte kunna fokusera.
Jag har inte heller lagt någon energi på det. Tänkt att hon inte varit riktig mogen.
Och det har hon nog inte heller varit.
Men, nu kände jag att vi måste ta tag i det. Det är ju en helt ny värld som öppnas!
Så, nu "tvingar" vi henne att göra sina läxor. Det är lite halvfrivilligt än, men vi har tragglat.
Och jag har haft henne att läsa utan att hon tänkt på det.
I tidningar och på matpaket, skyltar osv.
Och jag, som varit dålig på att läsa för henne på kvällarna, har börjat göra det igen.
Nu har det släppt och hon läser mer och mer.
Det är ju så härligt att läsa!
En av de bästa saker jag vet, är när vi ligger i en hög i soffan och läser varsin bok!

Till Lilleman har jag "beställt" lite svårare böcker tills han fyller år.
Nu läser maken lite äventyrsböcker när han ska sova, som är lite svårare så att han ska utöka sitt ordförråd lite.
Han läser bra själv, men behöver ju läsa lite svårare.
Och det är ju nu det blir kul! Att läsa böcker som man själv gillar.
Barnböcker somnar man ju bara till..
Det blir många böcker till jul! :-D
Det bästa jag vet!
Att på juldagen ställa alla böcker på rad eller i en hög och bara njuta av alla äventyr som ligger framför en!

En skön helg har vi haft.
En spännande vecka väntar. En ganska lugn en för mig.
Dock ska jag prata inför folk igen. Ett litet annat klientel än förra veckan. Deras lärare rättare sagt! :-)
Kul ska det bli!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar