Sidor

lördag 31 oktober 2015

Haloween och sockerkamp.

Lördag.
Inga barn hemma. Inte ett enda! Det är så tyst att det ringer i huvudet.
Och det slår en ju. Vad gör alla som inte har barn, eller har utflyttade barn med sin tid?
Att kunna bestämma helt över sin dag och tid.
Det är ju 22 år sen jag har kunnat det. Mins inte ens hur det var!
Jag älskar ju mina ungar till döds, men det är inte utan att jag ser fram emot att dom nu blir större, så att jag får tillbaks min tid.
:-)

Nåja, igår var det fredag och så kallad "halvdag".
Jag tassade iväg innan alla vaknat och var rekordtidigt på jobbet. Så tidigt att jag inte kom in!
Som tur var, kom en kille som kunde larma av. Jag har fått en sådan kod en gång in tiden, men har aldrig behövt använda den.
På vanliga dagar kommer jag sällan först. :-)
Men, nu var vi väl en 5-6 per på plats. Av 75!
Dock, fick jag en massa gjort. Hann riva av lite till nästa veckas mässa.

Sen, pep jag iväg till centrum och mötte upp de tre minsta barnen.
Dom skulle ha åkt till farmor direkt på morgonen, men hon var lite krasslig dagen innan, så vi ville vänta lite och se hur det hela utvecklade sig.
Plus att makens morgonmöte ställdes in, så han behövde inte åka iväg så tidigt och kände inte för att gå upp bara för att skjutsa dem.
Nu tog alla sovmorgon i stället. Och, önskan var att få gå på Donken till lunch!
Jag äter nästan aldrig där. Det är inte gott. :-/
Men, nu sågs vi där och hade det riktigt mysigt.
Sen klev barnen in på bokaffären för att kika på lite julklappar och jag klev in i butiken bredvid för att hitta en klänning.
Vi ska på gala nästa fredag. Det kom jag på så sent som häromdagen!
Tiden går så fort.
Jag provade igenom ett par klänningar och fastnade för tre! En ok, en wow och en "safe" :-)
Det fanns _massor_ med fina kläder nu.
Jag hade god lust att köpa en "skinn" kjol i svart och sen en jätteglittrig topp till.
Men jag fick hejda mig lite.
Och hoppas att det finns något kvar på rean i mellandagarna!
Men just nu är jag nöjd.
Jag har tre "jultillfällen" eller egentligen fyra och nu har jag kläderna klara till alla! *phjuu*

Jag köpte även lite bling.
Ringen ( i rött) till dagens händelse. En häxa måste ha bling! :-)
Och den svarta använde jag också idag, men jag kommer även att använda den till den "blingiga" klänningen ovan nästa helg.

 Efter att jag shoppat, körde jag barnen till farmor.

Väl hemma dök maken upp som hade fixa egna kläder till nästa helg, men även presenter till morgondagens kalas.
(Vi gör ju inget annat nu än kalasar!)
Vi bytte kläder och åkte sen iväg för att äta middag på tu man hand.
Det är så länge sedan. Vi är sååå dåliga på det. Att ta oss tid för bara oss.
Lite blir det så när man inte längre går på knäna med små barn och total sömnbrist.
Förut var vi tvungna att lämna bort dem och åka för att sova ibland.
Nu behöver vi inte sova, men vi behöver umgås! :-)

Vi hade tänkt åka in till stan, men kom på att vi ju kunde åka någon helt annan stans.
Eftersom det var lite osäkert med barnvakten så bokade vi inget bord.
Nu åkte vi till Södertälje.
Ett värdshus som ligger så vackert, så vackert till.

Jättemysigt!

 Fantastiskt god mat!
 Förrätter som smälte i munnen!
 Ett cicilianskt vin som var otroligt gott!
Som sammet!
Typiskt eftersom att jag drog det korta strået och körde hem. Men jag smuttade lite.
Och nu ska vinet hittas!
För 12 år sedan, lite drygt, bjöd maken ut mig en av första gångerna.
På en helt galet mysig restaurang.
Jag, som knappt varit ute på massor med år. Fick världens mest romantiska kväll (där vi satte eld på en servett!)
Och jag fick ett vin som var helt otroligt gott. Jag har sedan dess inte hittat samma smak och kvalitet på något vin.
Förrän igår!
 Varmrätten var också god..

Men efterrätten vann!
Wow!
Så det är som vanligt. Jag skulle kunna äta för och efterrätt, bara. :-)

Det var en riktigt mysig kväll.
Vi hann prata om ett projekt som vi skulle vilja genomföra. Det finns en klar idé. Ett ramverk.
Nu ska det bara tänkas lite..
:-)
Sen får vi se.
Det var otroligt märkligt att komma hem till ett tyst hus. Tomt hus.
Stora dottern hade också åkt iväg.
I morse vaknade jag av att solen sken in.
Vilken dag!!
Det blev en lång frukost i lugn och ro. Inget tjat och inget gnat.
Maken kröp tillbaks i sängen eftersom att han känner sig lite småruggig. Det är den årstiden när han sällan är helt frisk.
Någon förkylning härjar jämt.
Jag åkte för att storhandla. I lugn och ro.
Najs.
En god lunch ur delikatessdisken. Vegetariskt.
Sen sminkade vi oss "lite" och åkte iväg på lite haloweenfest.
När det är små barn inblandade, är festerna lagda rätt tidigt på dagen! :-)

Vi åkte och hoppades att vi inte skulle bli stoppade i någon poliskontroll.. :-)
Man hade troligen skitit på sig! :-D

Man kan ju tycka mycket om Haloween, men lite kul är det ju! :-)
Och mycket godis blir det. :-(

Jag är inne i en sån period nu igen. Äter alldeles för mycket socker.
Det är inte bra och jag mår inte bra.
Dags att ha en sockerfri tid. Igen.
Hur det ska gå till vet jag inte riktigt, men jag måste nästan ner på timmar. Varje timme jag inte ätit socker är bra.
Varje dag jag inte ätit socker är bra. Osv.
Träningen går ju uselt nu. Inte alls helt enkelt.
Av massa orsaker som inte är orsaker egentligen. Jag borde bara göra. Träna.
Och jag borde bara låta bli. Att äta socker.
Enkelt.
Och så svårt.
Men, om jag inte ska rulla fram efter jul och vara full av socker, så måste jag hejda mig nu.
Mat är inte mitt problem.
Sockersuget är det.
Jag är slav under det och det måste få ett slut.
Basta.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar