Sidor

torsdag 24 september 2015

Som det kan bli...

Oj, så gick den här veckan i ett nafs också.
På måndagen, fick stora sonen komma och vara barnvakt för att vi för en gångs skull åkte på lite vuxengrejer.
U2 var här och körde 4 spelningar.
Vi är inga stora fan och hade nog aldrig köpt biljetter självmant. Nu fick vi dem! :-)
På gamla meriter kan man säga.
Det är inte dumt att ha gamla kontakter. ;-)
Kvällen var mysig och gav mersmak. Vi måste unna oss mer upplevelser helt klart.

 Det blev som tur var inte så sent.
För det var ju jobbdag dagen efter.
Kollegor hade varit på en stor mässa och kom hem med en stor hög med visitkort och fyra A4 sidor med kontakter som skulle registreras.
Bara att bita ihop. Och det är ju så, att man pallar inte att sitta och regga i vårt kundsystem mer än någon timme, sen måste man göra något annat. För till slut får man gå tillbaks hela tiden och se vad man skrev för man börjar tänka på något helt annat! :-)

 Tisdagskvällen var det dags för höstens första föräldraföreningsmöte.
Jag är helt frivilligt med där.
Det är kul. Jag får insyn i barnens vardag och bra kontakt med andra föräldrar. Och vi har jättekul faktiskt.
Nu, klev både sekreteraren och ordförande av. Ganska oväntat faktiskt.
Vi har haft en riktigt bra ordförande i 3 år.
Hon kändes lite stel i början, men när man lärt känna henne så är hon störtskön.

Jag fick verkligen anstränga mig för att inte erbjuda mig som ordförande. Tanken har slagit mig att det skulle vara kul, men jag lät bli.
Nu när jag äntligen har lite mindre "sånt" så kanske jag inte ska plocka på mig mer.
Jag är trots allt klassförälder i Lillemans klass i år också.
Men, när ingen viftade med handen att bli sekreterare, så gjorde jag det.
Skriva protokoll kan jag göra i sömnen. ;-)
Sen, tog en pappa över som ordförande. Den pappan som vi faktiskt köpte vårt radhus av för några år sedan! :-D
Det blir bra.

Onsdagen blev en sväng till Globen igen. På konferens.
Det är så coolt att vara så högt upp! :-)

 Det var en jättebra konferens. Nyttig på så många sätt.
En sån där eftermiddag som gör att jag får massa arbetslust. Kommer på en massa som behöver fixas.
När vi satt på lunch fick jag ett efterlängtat sms.
Stora dottern skrev körkortsprov på tisdagen som gick jättebra. Och på onsdagen körde hon upp.
Och klarade det!
Jag tror nästan att jag är gladare än vad hon är! :-)
Det gick riktigt fort! Hon började ju köra i maj, men hade uppehåll under semestrarna. Så man kan säg att hon kört mest nu i augusti och september.
Det lustiga är att hon lagt både skola och jobb lite på hold just under förra veckan och denna, för att ta körkortet.
Så det var hennes svar när vi pratade om att hon klarat uppkörningen. "Jag har inte tid att övningsköra med, jag måste bara få det där gjort!" :-)
Grymt!
Efter konferensen åkte jag och köpte tårta och så firade vi när jag kom hem! :-)

Sen blev det mera jobb idag.
Roliga saker på g.
Men också lite tunga. Ibland måste man ta i rätt jobbiga grejer. För att ingen annan vill eller törs.
Jag funkar inte så.
Saker försvinner inte för att man sopar det under mattan.

Sen föll en annan pollett ner idag!
Det är så lustigt hur små ankdammar det finns i alla branscher!
Jag har ju bytt bransch typ fyra gånger.
Förut har jag inte tänkt så mycket på det. Men senaste åren. När vi var i elektronikbranschen, då kändes pölen löjligt liten.
Alla kände verkligen alla. Det här var ju före LinkedIn och Fejjan. Men man kom ändå på att folk kände varandra och att folk rekryterades kors och tvärs.
Efter några år så hade alla varit kollegor på ett eller annat vis. Och i vissa fall gifta och separerade med varandra.
Eller...haft fuffens för sig.
Jag är fortfarande än idag förvånad över att ett ganska grovt snedsprång aldrig, vad jag vet, uppdagats.
Men vi var många som höll andan under ganska lång tid. Och räknade med att förr eller senare så kommer en av personerna att träffa på den andra och upptäcka vad som hänt.
(Varför ingen berättade något? Näe, man vill inte såra andra i onödan. Det hade blivit ett jäkla liv om det kommit fram som nog ingen velat ta konsekvenserna av..)

Nåja, sen bytte vi bransch. Till konsulter och coacher. Och hej och hå vad alla hänger ihop även där.
Pölen är lite större och yvigare, men med LinkedIns intåg så sitter man med munnen öppen med jämna mellanrum.
Oj, hänge dom ihop? Oj, sitter dom i varandras styrelser?Spännande...
Sen bytte vi bransch igen.
Till något helt nytt. (Tja, jag har fuskat i branschen för en massa år sedan) Lite lattjo är det ju att vi båda kom på att vi ska lägga ner vår verksamhet och göra annat.
Sen gör vi nu exakt samma saker, nästan, på två olika ställen.
Vilket har fått många att dra på smilet. Man får höra ibland "jaha, men...ditt efternamn..är du släkt med han där borta?"
Jodå. :-D
Man tror att det inte är så "inavlat" där vi är nu. Men tjena vadd jag bedrog mig!
Alla känner alla! Alla är kopplade med alla.
Folk byter hejvilt fram och tillbaka och arbetsgivare snor folk titt som tätt. :-)
Helt plötsligt har en halv avdelning bytt arbetsgivare, till samma och samtidigt!

Och man är gift, syskon, svägerskor till höger och vänster.
Idag fick jag tom nästan hicka!
Oj, hänger _dom_ ihop! :-)
Men det är fantastiskt kul, för man ökar sitt kontaktnät helt galet fort.

Min jobbdator mår dock inte så bra.
Det gäller att spara och spara, utifall att den dör! :-)
Men, en ny är beställd, så jag hoppas att den inte dröjer alltför länge..
Höstens roligaste grej är ändå min kollega.
Som hade inbrott på sitt rum. Man gick in och ryckte loss hennes dator från dockan.
På golvet, stod en ny dator och en ny skärm i kartong.
Den missade dom! :-D
Så när hon kom till jobbet, konstaterade hon att datorn var väck och packade upp den nya! :-D
DEN minen hade man velat se på tjuvarna om dom kommit på missen!

I morgon är det fredag.
Lite jobb. Sen packa ihop barn och hyra ut dem.
För snart är det helg och vi ska ut på nya busäventyr.
Det lär bli en helg att minnas! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar