Sidor

torsdag 2 juli 2015

Varmaste dagen i år, i dubbel bemärkelse!

Vi vaknade till strålande sol även idag.
Det kändes redan vid frukosten (som ju inte är alltför tidig såhär långt in på semestern.) att det skulle bli ett rekord idag.
Jag tog min frulle på mitt favoritställe.
Där solen nu skiner ännu härligare, när maken tagit ner flera träd.
Mums.
 Maken föreslog att vi skulle börja dagen men en PW och varför inte?
Vi lämnade de små med syrran och så knatade vi i ca 40 minuter. Löjligt varmt, men skönt!
Sen fortsatte vi målandet. Jösses vilken tid det tar!
Maken som målar huset, ser ju liksom slutet på det. Jag som målar små detaljer blir aaaldrig klar!

Efter lunch, ville dottern övningsköra lite påfarter, så maken och hon drog iväg för att öva rondeller och påfarter.
Och vad skulle vi andra hitta på då?
Jo, jag tog båda barnen, cabbade ner och åkte en tur. Lilleman är ju alltid rätt "slut" när första värmen kommer.
Han tappar matlusten och blir bara matt. Borde sitta i en bunke kallt vatten! :-)
Dom hoppade i vattenspridaren en stund, men han var ändå varm.
Men, cabbar man ner och kör en repa, så blåser man liksom av sig lite! :-)

Jag hade planerat att köpa rökta räkor och lax i en liten butik som ligger längs vägen.
Tyvärr var det stängt i år!
Nåja, vi åkte vidare. Det är så vacker väg ut så långt man kommer på den sidan av halvön.
Galet vackert.
Och rätt många bofasta.
Vilket är lite märkligt. Långt till allt, verkligen.
Det blev glass och kaffe i solen innan vi vände hemåt igen.

 Vi poppade i bilen och njöt av vinden i håret på hemvägen.
När vi svänger av "hemåt" på den ganska stora vägen, så lyser plötsligt båda panelerna i bilen upp med termostat symbolen.
Först gult, för att sekunderna senare lysa röda.
Och bilen säger uttryckligen "overheated, stop the car!"
Va?
Plötsligt börjar alltså bilen att koka!
Visst, det var varmt. Vi har kört med AC:n på. Men ändå.
Bara att stanna bilen. Som tur var hittade jag en liten väg in i spenaten som jag kunde svänga in på, så att jag inte stod med hela bilen på vägen.
Dock hade ju skugga varit bättre än mitt på en raka, med strålande sol.
Nåja.
Jag stängde av motorn och satt en stund. Ibland kan ju bilar få tuppjuck i värmen.
Startade igen efter ca 5 minuter. Samma visa.
*suck*
Jaha, bara att ringa efter maken då.
Han hade precis kommit hem och fortsatt att måla. Så det tog en stund innan han bytt kläder (vi vill inte ha målarfärg på sätena..) letat fram rep och dök upp hos oss.
Vi satt i ca 45 minuter.
Som tur var, hade jag köpt både vatten, lite godis och en Kalle Anka tidning på lanthandeln.
Men barnen tyckte att det var skitläskigt.
Och jag kan förstå dem. Det är ju inte så att bilarna kör lite sakta förbi en trots att man står med varningsblinkern på.
Dom susar förbi.
Det var till och med så att en bil gjorde en omkörning av en bil som körde förbi mig! Dah!
På 70 väg!
Och det fascinerar mig faktiskt att ingen stannade.
Jag hade stannat och frågat om man behövde hjälp. En "tant" med två barn i bilen liksom.
Nåja, maken dök upp efter en stund.
Vi kunde efter en stund lokalisera att det troligen är vattenpumpen som havererat. Då kyler det inget.
Svågern som är grym på bilar trodde det samma. Eller att toppen gått. DET blir inte billigt!
Så vi hoppas på pumpen.
Vi försökte få tag på försäkringsbolaget, men där var ju kön hundra år.
Så vi bogserade skiten.
En bit.
Sen märkte vi ju att det blev lite väl jobbigt framförallt i nerförsbacke. För, man tappar ju all servo när man måste rulla bilen.
Så, vi kom rätt fort fram till att bogsera den till närmsta större ställe, där vi kunde ställa den i vänta p bärgare.
Så nu står den snyggt och prydligt på en parkering. Med en lapp i rutan att vi snart ska hämta den.
Att bara låta den stå i vägrenen är ingen hit.
Då är den garanterat stulen eller sönderslagen i morgon. :-(
Typiskt nog så hann klockan bli rätt mycket innan vi var hemma igen. Så stora försäkringsbolag/bärgare/verkstads cirkusen blir i morgon.

Jag hade planerat att åka till stan en sväng på eftermiddagen. På en överraskningsmiddag för en kompis som fyllt år.
Nu var det ju bara att ställa in det. :-(
Jag kan inte ta den andra bilen och stranda alla andra. Det är inte kul att vara här ute utan bil.
Plus att maken måste skjutsa dottern till tåget senare på kvällen när hon ska jobba natt.
Åka kommunalt går inte.
Det tar alldeles för lång tid.
Synd, en sånt händer. :-(
Nu får jag i stället gå upp och börja ringa runt så snart jag vaknar i morgon.
Tur iofs att det var just den bilen, som vi inte ska åka på semester med nästa vecka.

Väl hemma, hade stora dottern svängt ihop mat så att dom små kunde äta på direkten.
Svängen på ca 1, 5 timme blev ju hela eftermiddagen och kvällen!
Men, efteråt tycket dom ju att det var ett äventyr! ;-)

Maken hotade bilen med skroten! ;-)
Sen dränkte vi sorgerna en stund.

Så det har inte varit en av de bättre dagarna, trots värmen.
Jag kan konstatera att det här är andra större incidenten på senare tid.
Dessvärre brukar olyckor komma i klunga om tre.
Få se vad trean blir dådå???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar