Sidor

onsdag 10 juni 2015

Sommarlov!

Idag var det så äntligen skolavslutning!
Och jag undrar ju, vart har året tagit vägen?? Vart har våren tagit vägen?

Det var spända barn som hoppade iväg till skolan i morse och samlades utanför sina klassrum.
Många var på plats redan när vi kom och hade tagit bra platser.
Traditionen är att varje år, har barnen och pedagogerna en musikal som spelas upp. Och det är inget trams utan en rejäl musikal på runt en timme!
Det ligger ett hästjobb bakom kan jag lova. Och traditionen har funnits länge.

6 åringar och ettor, körar och sitter/ står i bakgrunden. 2:orna har roller, men är tex vind eller vatten.
Och 3orna har huvudrollerna och både spelar teater och sjunger.
Det är alltid otroligt bra.
Men, i år var det något alldeles särskilt! Så duktiga elever!
Man hade Natt på museet som grund och bakade sen in lite olika sagor.
Tex kaninen ifrån Alice i underlandet sprang runt..

 Pippi dök upp och letade efter sin apa.

 Det fanns några i kören! :-)

Minime satt i kören och var grön skog.
Lilleman var vind, blåklädd och dansade en stund.

Sen, kliver två tjejer upp och sjunger. Den ena sjöng bra, men den andra..jag säger bara jösses!
Hon sjöng den underbara låten ifrån frost, "för första gången någonsin"..
Men, man hade ändrat texten till "För sista gången någonsin är vi XX-skolbarn".
Och jag kan säga att där och då, började alla i publiken att gråta!
Både för texten, men också för att dom sjöng så fint!
Flickan med blommorna i håret, tog varenda ton! Även dom höga helt perfekt!
Håret reste sig på mina armar.
Det här var ju vår tredje avslutning och vi kunde konstatera att det var den bästa hittills.
Galet!

När föreställningen var klar gick maken och stora dottern med Lilleman till hans klass, eftersom att maken var tvungen att åka efter bara en stund.
Jag gick med Minime.
Det delades ut både presenter och kramar.
Ingen av de pedagoger som nu varit med dem ett år följer med upp till klassen.
Det blir en "ny" fröken som dom har träffat en kortare period innan hon gick på föräldraledighet och sen två fritidsfröknar som kommer från andra klasser.
Så, det lär bli en inskolningsperiod under hösten.

Och Lilleman har bara ett år kvar. Sen är det han som står och sjunger "för sista gången någonsin"...
Både maken och jag var rörande överens om att nästa år ska vi vara helt lediga den här dagen.
För vi kommer att grina som lilla skutt.
Och barnen är värda att vara lediga och göra något kul efter uppvisningen.

Men, nu har vi skolfirat klart för i år.
Och det kändes som att sommaren kom samtidigt! Det var varmt och skönt hela dagen.
Det börjar kännas att semestern närmar sig.
Jag har 5 dagar kvar.
Full fart i dessa fem dagar dock. :-)

Och jag kommer att gå in i ledigheten med en skön känsla.
I år har mycket fallit på plats och ännu mer gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar