Sidor

torsdag 18 juni 2015

Semestern har börjat

Så har jag då semester.
Vilket är jättesvårt att förstå!
Nu ska jag inte jobba förrän den 10 augusti!
Jag smygstartade genom att lämna barnen hemma hos storasyster och tassa iväg till jobbet.
Så najs, att bara behöva göra i ordning mig själv.
Jag började dagen med att packa ihop mitt rum. Tre kartonger gott och blandat.
Själva flytten slipper jag eftersom att jag gick på semester! :-)

Vi hade en intressant kurs på förmiddagen och sen hann jag med lunch och lite jobb innan det var dags för eftermiddagsmöte.
Vi bjöds på tårta för att avsluta "terminen".
Det kändes verkligen så. Flera större projekt som är på gång avrapporterades och vår högsta direktör tackade för bra jobb och önskade alla en fin sommar.
Det blev lite skolavslutningskänsla. Till när han slutar och en ny direktör kommer i höst.

Vi var ganska många som gick på semester nu.
Och några stackare som ska jobba stor del av sommaren.

Klockan hann bli ganska mycket innan jag klev in genom dörren hemma, där tre barn förväntansfullt satt och väntade.
Vi packade bilen och drog iväg.
Jag är inte så förtjust i Mc Donalds, men det ligger en så lägligt på vår väg ut. Det är lätt att peta i alla middag så att vi bara kan landa när vi väl är ute.

Det var riktigt varmt och skönt när vi klev ur bilen.
Och som allt växer nu!
Jag trodde inte att vare sig klematis eller rosorna skulle kunna dra iväg så pass på bara ett par dagar!

I morse vaknade vi till regn. Som utlovat.
Vi drog iväg och storhandlade inför midsommar. Jag åkte till den Ica butik jag brukar handla på och hade planerat att storshoppa blommor också.
Det har dom alltid bra pris på.
Så det blev lite snopet när vi svängde in på området och såg att man stängt!
Eller rättare sagt, flyttat.
Nu låg butiken en bra bit bort, där det tidigare legat en coopbutik.
Och vad fin den var!
Stor och välfylld med allt man kan behöva.
Riktigt kul!
Dock har dom inte längre blommor. :-(

Vi köpte det man kan behöva ha på en midsommar.
Och det viktigaste!
Jordgubbar!
Jättegoda, svenska.
Det fortsatte att regna under eftermiddagen.
Men, jag åkte till plantshoppen ändå!
Jag hittade en del marktäckande, två klematis och lite annat smått.

 Jättesöta petunior i blandade färger..
Så söta! :-)

 Härliga färger!
 Det blev lite nytt i grindarna.

Det har fortsatt att ösa ner hela dagen och kvällen.
Helt galna mängder vatten.

Det känns ju inte som midsommar direkt. Det är svårt att hitta känslan!
Vi hade ju planerat att vara här ute i år igen.
En lite mindre skara än vi brukar, då flera är på lite andra ställen i år. Men ändå blir vi ju en hög "bara" familjen liksom.
Vi har försökt med markisen och parasoll. Mätt tält och funderat.
Sen kom vi fram till att vi nog måste tänka om.
Så nu är vi inte här i morgon.
Det ska ösa ner hela dagen då med om man får tro meteorologerna och då är det inte kul.
Ingen av oss är sugna på att dansa runt stången i galonisar. :-(
Barnen blev lite ledsna, men hoppas på att kunna bada i uppvärmd pool i stället.
Så får det bli.
Och, jag har ju varit med om en och annan bortregnade midsommar. Till och med aftnar man suttit med vinterjackan på.
Vi har haft galet bra väder flera år på raden, så det ska väl vara såhär något år med.

Sen är vi mitt i sommaren!
Det är dags för oss att sätta oss med kalendern och planera semestern.
Vi har inte riktigt pallat det innan.
Våren har varit intensiv och ingen av oss har riktigt orkat tänka. :-)
Jag ska nu ha en vecka där jag betar av en massa praktiska saker som jag bara inte hunnit. Besikta en bil och få tag på en distriktssköterska, tex.
Städa ur ett kontor och slänga!
Sen, när maken väl går på sin semester kanske vi kan planera lite.
Vi har lite ställen vi vill åka till och folk att besöka, vi har också folk som vill komma och besöka oss.
En och annan födelsedag att fira.
Sen vill vi hinna lata oss. Göra ingenting.
Ladda batterier.
Avsluta saker.
Hinna i kapp oss själva.
Lätta på gasen.
Leva och Njuta.

Det är faktiskt skitsamma att ledigheten börjar med regn! Det ska bli en finfin sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar