Sidor

söndag 7 juni 2015

Det gäller att ha ett tydligt mål!

Vi har flera pågående projekt på landet.
Eller inte ännu påbörjade pågående projekt. Tex Minimes lekhus.
Grunden är gjord och golvet. Men resten av huset ligger under en pressning. Vi måste liksom ha minst två hela dagar i sträck för att kunna påbörja det.

Jag har ett påbörjat projekt som kommer att pågå...länge.
Här ser jag, i huvudet, hur det kommer att se ut. Men vägen dit är rätt lång.
Pergolan ska få rosor och klematis runt om.
 Problemet är bara att det inte är speciellt lätt att gräva där jag har tänkt att grönsakerna ska bo.
Jag har inte valt den bästa platsen om man säger så.
Eller jo, platsen är där som pergolan passar bäst, rent logistiskt.
Men det är ett h-vete att bereda marken.

Förutom torrt och en massa sten, så stöter man på patrull ganska fort.
Rötter! I mängder.
En massa små men också en rätt många rejäla rötter.
Som då ska hackas eller sågas av innan det går att gräva.Så man gräver ca 10 cm på en typ 20 minuter.
Med den takten så kommer jag att ha grävt varvet runt om den sisådär 3-4 år!
Det är tungt så det får bli ett par cm varje dag! :-)

Sen, när jag har grävt hela vägen runt, då ska ju vallgraven fyllas, med jord och gödning.
Och det lär gå åt några liter.
Men det problemet har jag skjutit framför mig. Till sen.
Det gäller att ha målbilden, annars ger jag upp..
Jag behöver inte köpa fler klätterväxter nu innan själva grävandet är klart. Däremot ska jag i år köpa stora mängder marktäckande blommor.
Och andra perenner.

Men, det känns ändå som att jag är i fas nu.
Mycket tack vare att det ännu inte varit så varmt.
Någon fördel med regn och kyla är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar