Sidor

lördag 11 april 2015

Så kom den då, äntligen!

Det blev helg. Och sommar! 
Redan igår, kom värme och solen. Jag hade lite komptid att ta ut, så jag klev ut genom dörren redan 14.
Så skönt! Stora dottern som hade påsklov, hämtade småsyskonen, vilket också var skönt!
Att kunna gå direkt hem är lyxigt.

Jag satte mig på balkongen i solen en stund, med ett glas rosé.
Det var så najs!
Sen påbörjade jag sanering av hus. Det som jämt behövs, mer eller mindre. 
Jag har tittat på alla smutsiga fönster länge, men har inte haft lust. Men, nu  har man ju sopat gatorna och när solen skiner vill man sitta på balkongen är det skönt om inte fönsterblecken är alldeles gröna.
Så det blev fönstertvätt på övervåningen.
När jag ändå höll på, städade jag vårt sovrum. Det blir så dammigt!
Både av att man river runt bland sängkläder och kläder, men även av att vi har en dator som står och surrar och alstrar damm.
(Vi har inte tv:signal där, så allt som tittas, görs via datorn.)
Och under sängen förvarar vi lådor med lite extra täcken osv. 
Det blir galet dammigt där under.
En av orsakerna till att jag köpte förvaring i plast, till landet, är just att de i tyg, blir så galet dammiga och svåra att få rena.
Och har dom inte lock, får man damm även I lådorna.
Nåja, jag hann städa lite här och där, innan jag la mig i soffan.
En skum huvudvärk hade lagt sig över höger öga, plötsligt. 
Det blev tillslut en Ipren, innan jag kröp i säng. 

Idag vaknade jag av att Lilleman undrade varför alla sov? Det var ju ljust! :-)
Och ok, klockan var 8:30. Bara att pallra sig upp.
Förra helgen, när vi åkte till landet handlade vi på vägen ut. Och där, på coop hittade jag äntligen "min keso" som inte finns någon annanstans!
Keso med vanilj och päronsmak. Det blir magiskt goda frukostplättar, som jag och båda döttrarna petad i oss. 
Killarna fick äggmackor. :-)

Sen delade vi på oss. Maken, han packade den lånade bilen full, av skräp som vi samlat i garaget över vintern.
Papper, plats, glas, metall, gamla spisen och gamla diskmaskinen. En printer som dött och lite annat smått och gott.
Sen efter att han slängt det, åkte han direkt ut till landet för att slänga allt skräp vi fick ihop förra helgen.
Jag är lite avis på att han fick åka dit. Det var tydligen full fart där ute. Många grannar på plats, som städade tomter och eldade ris.
Det är ju så jäkla mysigt!
Den här veckan är ju eldningsvecka och stora jobbhelgen är nästa lördag. Men då kan vi inte vara med på grund av ett stort event jag deltar i. Och maken med, men som gäst. :-)

Nåja, vi andra låg inte på latsidan. Vi åkte till IKEA.
Det var inte bara vi där, kan jag meddela. Men, även om parkeringen är full till sista plats, så känns d inte trångt inne.
Vi köade i stort sett bara vid lunchen. Det görs några tallrikar mat varje dag där! :-)

Det mesta vi köpte, var till landet. Ben till sängen vi demonterade förra helgen. Gardinstång, rullgardin, en matta, förvaring, en garderob och lite annat smått.
Plus nytt golv till balkongen.
Bilen blev rätt full! Proppfull!!
När vi var klara, svängde vi förbi sportaffären, för att inhandla longboards.
Flera kvällar har  de varit ute med grannbarnen och åkt och åkt och åkt. Det började bli pinsamt att dom inte har egna..
När vi klev ur bilen, drog vi av alla jackor. Solen gassade!

 Väl hemma, drog barnen iväg till kompisar och jag fick snällt lasta ur bilen själv.
Hm..ingen nytta har man av dem..
Lite vårfint blidde det.
 Det tog en stund att bära upp golvet.
Men det kommer att bli så jäkla fint! Jag köpte ju ett par lådor förra gången jag var på IKEA och vi prövade att lägga ut dem. Sen gick det inte att låta bli.
Nu ska hela golvet läggas, så snart som möjligt. Den andra balkongen ska också fixas, men jag fick inte plats med fler lådor i bilen.
 Sen fortsatte jag med fönstertvätten. Så skönt när det väl är gjort. Vi har jättestora köksfönster och det är underbart när dom är så rena att man knappt ser att dom finns!
 Jag satte mig på baksidan med en kopp kaffe och bara njöt. Så snart det blir lite vår och värme vaknar hela gatan till liv. Det sjuder av liv!
Så, när jag blundade med kaffet i handen, hörde jag ljudet av barn som lekte, ved som klövs, vatten som spolades och folk som var ute i sina trädgårdar.
Det är det jag gillar med att bo i radhus!
Man sitter där med kaffet och livet pågår överallt runtomkring. Så najs!
I gamla huset var det aldrig så.
Där var liksom husen för sig. Perfekt om man inte gillar andra människor! ;-)
Men, här hör man liksom hur livet pågår överallt.
Just vår och sommar är underbart. Gatan verkligen lever.
Sen njuter jag på ett annat sätt på landet.
För även där pågår livet, men på ett annat sätt. Där hör man fåglar, båtar, vedklyvare och gräsklippare.
Man är mitt i ett sammanhang där också, men på ett annat sätt.
Och just våren är så härlig!
Just för att allt öppnas upp och alla kommer ut. 
Ler till varandra och pratar!
Vi svenskar går i idé på vintern! :-)

När maken kom hem, drog vi igång grillen (Läs:städade ur vintern)och gjorde hemlagade hamburgare.
Barnen fick sina långboards justerade för att bli lite mjukare och sen åkte dom och åkte och åkte!
Gatan är perfekt! Helt lagom lutning! Och ingen genomfartstrafik.


Efter middagen åkte Stora dottern för att jobba natt och Minime tappade en tand!
Sen var lördagen slut! :-)
Morgondagen är också fullmatad. Nästan så att jag borde ställa klockan för att hinna allt!
Men, som jag njuter av lediga, soliga dagar. 
Och av att börja ha ordning, både här och där. :-)

Livet är fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar